2026-03-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är helt otroligt. Varje gång det blir extraordinära förhållanden som gör att flyg/flygplatser stängs hittar tidningarna några bortskämda svenskar som gör bort sig och gråter ut om att UD/svenska myndigheter inte ger dem tillräckligt ”stöd”.

Här har vi t.ex. en sportlovsfamilj som åkte till Thailand för att ”tanka sol”, men när the shit hits the fan var det inte lika kul längre och de vill bli hämtade av UD. Gissa vad? INGEN tycker synd om er. Njut av solen och tanka sol för resten av året så att ni överlever till nästa solsemester på andra sidan jordklotet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxMK46/tusentals-svenskar-strandade-utomlands-efter-attackerna-mot-iran
Hur kan man vara bortskæmd?

1. Jag reser på 1 resa.
"Omstændigheter sker"
2. Ær jag då bortskæmd før att jag ønskar central organiserad hjælp før att komma hem nær all annan transport ær førhindrad?

Till er info så er Sverige æn av de dåligaste lænder i væst på att stødja sina medborgare i utlandet. HELVITA medborgare, alltså inte snack om gængkriminella blattar.

Vill ni verkligen ha en så jævla dålig stat som aldrig hjælper en så fort man åker øver grænsen?

Antingen har ni helt førfærliga liv: går på soss och bor i en Hydda utan att vara utanfør kommungrænsne i munkfors hela livet. Dærfør hatar ni mænniskor som har det lite bættre æn er. Ni vill hæmnas på dessa genom att klaga på att de ønskar hjælp från Sverige - helt i paritet med vad resten av væstværlderna gør.

Men Sverige ær væl snart inte att rækna som en nation? Bara att sluta ha ambassader och konsulat utomland så kan ni alla gå på soss i munkfors.
Citera
2026-03-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför tar ANDRA stater ansvar för sina medborgare som valt att resa utomlands?
Før att det ær bættre mer vælfungerande lænder, med høgre tillitt, mer samhållning och øverlag bættre omstændigheter att vara medborgare i.

Sverige ær ett jævla U-land. Oavsett om du betalar høgst skatt i hela værlden - førvænta dig inte någon som helst hjælp i utlandet.

Sverige kan bara lægga ner alla ambassader och konsulat så som svenskarna håller på som jævla fån!
Citera
2026-03-04, 21:58
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek

1. Jag reser på 1 resa.
"Omstændigheter sker"
2. Ær jag då bortskæmd før att jag ønskar central organiserad hjælp før att komma hem nær all annan transport ær førhindrad?

Till er info så er Sverige æn av de dåligaste lænder i væst på att stødja sina medborgare i utlandet. HELVITA medborgare, alltså inte snack om gængkriminella blattar.

Vill ni verkligen ha en så jævla dålig stat som aldrig hjælper en så fort man åker øver grænsen?

Antingen har ni helt førfærliga liv: går på soss och bor i en Hydda utan att vara utanfør kommungrænsne i munkfors hela livet. Dærfør hatar ni mænniskor som har det lite bættre æn er. Ni vill hæmnas på dessa genom att klaga på att de ønskar hjælp från Sverige - helt i paritet med vad resten av væstværlderna gør.

Men Sverige ær væl snart inte att rækna som en nation? Bara att sluta ha ambassader och konsulat utomland så kan ni alla gå på soss i munkfors.

Haha ja, sitter man på ett hotell i Doha och gråter och inte är kapabel till att boka en bussresa till grannlandet och själv söka upp information om visum med mera utan hjälp från myndigheter så ska man inte resa.

Robert kan se det här som en lärorik resa.
Citera
2026-03-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför tar ANDRA stater ansvar för sina medborgare som valt att resa utomlands?
Fråga dem.
Citera
2026-03-04, 22:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fråga dem.
De kanske inte har skickat allt de har till Ukraina och tömt ladorna än?
Citera
2026-03-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek

1. Jag reser på 1 resa.
"Omstændigheter sker"

I Sverige tar vi inte beslut i panik. Vi körde inte med nån jävla lockdown under pandemin och vår regering släpper inte allt annat för att hjälpa folk med charterresor. Det är de länder som räddar sina medborgare som inte behöver räddas som är idioterna.

Stor skillnad om folk på semester hamnar i en farlig krigszon men här handlar det ju bara om några dagars försenad hemkomst från semestrar. Självklart jobbigt men fan inte staten Sveriges arbetsuppgift att hjälpa till vid försenade flyg.

Jag missade mitt tåg från Kastrup en gång och fick sova kvar till första morgontåget. Skulle jag kontaktat UD och krävt hjälp att komma hem ett par timmar tidigare med taxi? (Som jag inte behövde betala själv)
Citera
2026-03-04, 22:19
Medlem
Umarells avatar
Finnarna får flyga hem till självkostnadspris. 2300 euro per person. Exklusive kostnaden att ta sig till Oman. Sillmjölkarna här i tråden tycker säkert att det borde vara gratis. Det är ju så synd om dem.
Citera
2026-03-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför har svenska staten något som helst ansvar för svenskar som valt att resa utomlands?
Vill bara tillägga att finnarna får ta sig till Oman landsvägen och sen därifrån flygs de hem och resan får de betala själva, ca 2300 euro per person...

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/finland-evakuerar-strandsatta-medborgare-/
Citera
2026-03-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Sjukt att se skillnaden på evakueringen. Kineserna får lyxbehandling med specialbeställda bilar medan svensken de intervjuade får åka buss genom öknen i timmar för att ens nå Riyadh – och sen tvingas betala 40 000:- själv för att komma hem. Snacka om att bli lämnad i sticket!😅
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pJMGx/robert-wieneland-fast-i-doha-fick-inte-prata-med-kristeamet

Och enligt denna tråd är det svenskarna so är bortskämda...

Det finns mellanting mellan att komma hem säkert från en plats där det råder krig och att begära omedelbar evakuering med helikopter och en lyxmiddag när man kommer fram. De flesta ber om det första.
Citera
2026-03-04, 23:24
Medlem
Tycker svenskarna som fastnat ska se det här som en enormt bra erfarenhet. Inte minst om det blir nån liknande situation i Sverige så är de lite bättre förberedda än många andra mentalt. Beställde själv resa för ca 70000kr 2 veckor före Covid bröt ut. Tog 2 år innan man fått tillbaka alla pengar. Det var min läropeng att allt kan hända.Rent spontant tycker jag man ska hålla sig inom Europa om man reser med barn under ca 12 år på semester. Det blir liksom lättare tackla sk-ten om nåt händer utanför hyggligt civiliserade länder.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-03-04 kl. 23:30.
Citera
2026-03-04, 23:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Och enligt denna tråd är det svenskarna so är bortskämda...

Det finns mellanting mellan att komma hem säkert från en plats där det råder krig och att begära omedelbar evakuering med helikopter och en lyxmiddag när man kommer fram. De flesta ber om det första.

Det råder inte krig i Dubai, är inte ens en krigszon.

UD avråder från icke nödvändiga resor, finns ingen uppmaning att evakura.

Att resa på land och i luften är inte säkrare än att vistas på sitt hotell, sannolikt tvärtom. Det går ingen nöd på de strandade turisterna.

Luftrummet är stängt, ett antal flygbolag har ställt in under viss tid, andra flyger begränsat.

Läs på lite om vad stängt luftrum innebär.
Citera
2026-03-05, 00:17
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Så berärra, du expert hur skulle UD göra för att öppna flygplatserna i Dubai och Doha ?

Hur ?

Precis, med den inställningen blir ingenting gjort här i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in