2026-03-02, 09:56
Medlem
Connykrims avatar
Oklart vart man ska lägga denna tråd, men passar nog här.

Vår käraste EType är fast i mellanöstern och UD kan inte hjälpa till som det verkar?

Hur tycker ni sverige bör agera för att hjälpa vår stjärna Etype och andra svenskar i mellanöstern? Har ni ideer? Varför kan inte UD göra något? Skicka vikinglinefärja och hämta hem folk? Finns väl massa annat man kan göra även om luftvägarna är stängda? Be E-type o co ta sig tilll nån stor hamn där båtar väntar?
Citera
2026-03-02, 10:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Vet inte var han är men oavsett är det inte ud's sak
Citera
2026-03-02, 10:01
Medlem
Riksreptilens avatar
Se till att skicka in denna brännande fråga till SVT, de har extraprogram för tittarnas frågor om Mellanösternkonflikt 2026 kl 18 på SVTplay.

Om det blir 4 v som Trump antydde så hinner vi ev ordna en musikgala med återvunna artister från Mello och 1990-talet?
Citera
2026-03-02, 10:03
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

I dubai.

Är väl visst UDs sak att evakuera folk?
Dubai har ej haft reseavrådan tidigare.
Citera
2026-03-02, 10:11
Avstängd
Merwinnas avatar
Hamnar är vanliga mål för missiler. Jag skulle rekommendera att UD hyr in långfärdsbussar och kör svenskarna till närmaste flygplats där luftrummet inte är stängt. Oman? De kan med fördel även skicka ned ett eget plan, varför inte regeringsplanet om det inte är i insats någon annanstans? Annars får de chartra ett plan med tillräckligt antal platser.

...men det kommer de aldrig att göra. Det är en känd sak att svenska UD-tjänstemäns inofficiella valspråk lyder: "Jag gör ingenting, så har jag ingenting gjort." Läste det i en av Jan Mårtenssons romaner om Homan, och han lär ju veta, han har ju arbetat på UD i många år. (Mårtensson alltså, inte Homan.)

Slår vad om att danska, tyska, franska, belgiska, brittiska o.s.v. UD i detta nu redan har bokat upp allt som går, och gjort upp med alla sina strandsatta medborgare om när och var dessa ska hämtas upp.
Citera
2026-03-02, 10:12
Medlem
TheJesuits avatar
Det bästa är att få Aftonbladet att köra ett mediadrev där man anklagar regeringen för passivitet och för att vara okänsliga. Något gråtande barn går säkert att skaka fram.

Det metoden fungerar alltid, som det verkar.
Citera
2026-03-02, 10:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

JO DET ÄR DET. Det är en av deras viktigaste uppgifter, att ta hand om svenskar som hamnar i nöd utomlands. Det är det de har sina fina löner och positioner för.

Andra länders ambassadpersonal ger sig ut i skogen med machete för att leta efter försvunna svenskar. Vårat UD ba': "det är inte mycket vi kan göra utomlands".
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-02 kl. 10:15.
Citera
2026-03-02, 10:17
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad är du för angel crying?

E-type är ju free like a flying demon, så han klarar sig nog på egen hand. Eller så får han sjunga en Russian lullaby som bön.

Tror inte någon är villig att set the world on fire för att få hem honom. Tids nog är han back in the loop. Jag säger bara som det är - this is the way.

Klart jag önskar våran stjärna säkerhet?
Varför skulle man set the world on fire för att man neutralt hämtar hem honom o andra svenskar? Det är inte direkt en krigshandling att hämta hem sin befolkning i krigstid.
Citera
2026-03-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Han bör klippa sig och skaffa ett riktigt jobb.

Och ett mindre lila fruntimmer.
Ja, ett som inte försöker tjäna pengar på döda barn.
Citera
2026-03-02, 10:21
Medlem
Fettsugnings avatar
Inte alls.
Citera
2026-03-02, 10:22
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Han bör klippa sig och skaffa ett riktigt jobb.

Och ett mindre lila fruntimmer.

Hans jobb är ju artist.
Han har även en fru.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, ett som inte försöker tjäna pengar på döda barn.

Tjänar han pengar på döda barn genom att sjunga låtar?
Citera
2026-03-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Tjänar han pengar på döda barn genom att sjunga låtar?
Nej, inte vad jag vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in