2026-03-01, 22:20
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Ibland händer det att trådens diskussion glider från sitt ämne. Är det då rimligt att tråden låses? Jag tycker att de är inlägg som går från ämnet som ska tas bort i stället.

Vad tycker ni?

Proryska troll kan ju annars börja spamma OT-inlägg i trådar om kriget i Ukraina i syfte att snabbt få dem låsta. Dock gäller frågan inte bara krigsforumet.
2026-03-01, 22:27
Medlem
Finns en regel för det redan 0.03. Trams och off-topic.
2026-03-01, 22:46
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Absolut inte. Först måste du läsa, förstå och sen svara.

Nej det är helt upp till mod vilken åtgärd dom gör. Ibland, för att dom är så förbannat lata och tappade så slänger dom hela tråden än rensar den.
2026-03-01, 23:14
Medlem
a-mortals avatar
Det där är så störigt när det händer, men det kanske är lika bra att de låser och kastar tråden i papperskorgen. Man får sig en funderare, om diskutera på flashback gör någon skillnad. Oftast är det ju inte det.
2026-03-01, 23:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ibland händer det att trådens diskussion glider från sitt ämne. Är det då rimligt att tråden låses? Jag tycker att de är inlägg som går från ämnet som ska tas bort i stället.

Vad tycker ni?

Proryska troll kan ju annars börja spamma OT-inlägg i trådar om kriget i Ukraina i syfte att snabbt få dem låsta. Dock gäller frågan inte bara krigsforumet.
Det är bara att rapportera trollinlägg som OT.
Om frågeställningen är dum så kan ju trollandet vara en konst och då ska tråden slängas som dum från början.
Känner du dig träffad?
2026-03-02, 00:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det där är så störigt när det händer, men det kanske är lika bra att de låser och kastar tråden i papperskorgen. Man får sig en funderare, om diskutera på flashback gör någon skillnad. Oftast är det ju inte det.
Ja, ibland börjar 2 användare att gräla, och förstör hela tråden.
Hårdare moderering, men de kan inte kolla allt.
2026-03-02, 07:25
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ibland, för att dom är så förbannat lata och tappade så slänger dom hela tråden än rensar den.
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det där är så störigt när det händer, men det kanske är lika bra att de låser och kastar tråden i papperskorgen.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det kan finnas trådar där mer än 20 användare har varit engagerade. Sen kommer det in ett litet "flame war" på slutet. Antingen drivs detta av två användare eller i vissa fall en enda som försöker provocera en annan.

Att då bara av ren bekvämlighet låsa hela tråden känns som en överreaktion. Det hade varit bättre att radera OT-inlägg och låta resterande vara kvar, men i stället sätter man hänglås på hela tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om frågeställningen är dum så kan ju trollandet vara en konst och då ska tråden slängas som dum från början.
Känner du dig träffad?
Du menar att om första inlägget var dumt så får man skylla sig själv? Ja i något fall kan jag känna mig träffad. Men det var inte vad den här tråden handlade om.
2026-03-02, 07:50
Medlem
Connykrims avatar
Väldigt konstigt när det sker.
Radera ot inläggen då ist för att förstöra ts tråd genom att kasta den.

Latmaskar och idioter är va de e
2026-03-02, 10:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det kan finnas trådar där mer än 20 användare har varit engagerade. Sen kommer det in ett litet "flame war" på slutet. Antingen drivs detta av två användare eller i vissa fall en enda som försöker provocera en annan.

Att då bara av ren bekvämlighet låsa hela tråden känns som en överreaktion. Det hade varit bättre att radera OT-inlägg och låta resterande vara kvar, men i stället sätter man hänglås på hela tråden.

Du menar att om första inlägget var dumt så får man skylla sig själv? Ja i något fall kan jag känna mig träffad. Men det var inte vad den här tråden handlade om.

Har du något exempel på tråd?

Vi låser ibland för att hinna rensa undan i högaktiva trådar men då öppnas ju tråden sedan igen. Är en tråd låst finns alltid möjligheten att be att få den öppnad igen.
2026-03-02, 12:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Det är därför det finns en rapportfunktion.
2026-03-02, 16:14
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har du något exempel på tråd?
Ja, min tråd om trans/ickebinära.
(FB) Ni som förnekar ickebinära/transpersoner - hur ska en människas kön bestämmas?

Tråden väckte mycket debatt och engagerade många användare under ca två månader.
2026-03-02, 18:50
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja, min tråd om trans/ickebinära.
(FB) Ni som förnekar ickebinära/transpersoner - hur ska en människas kön bestämmas?

Tråden väckte mycket debatt och engagerade många användare under ca två månader.

Nu tänker jag att berörd moderator får tala får sitt eget beslut/forum men jag tolkar mer det som att diskussionen nått vägs ände och att möjligen kan tråden flyttas?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in