2026-03-01, 18:46
Medlem
Craiggs avatar
Har hört att det finns något passage i Bibeln där Odysseus, dock utan namn, hänvisas på något subtilt sätt. Stämmer det och var i Bibeln i så fall?
Citera
2026-03-01, 19:21
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nej, mest för att Odysseus är äldre än Bibeln, även om en del ser likheter mellan Odysseus och Moses, så finns det inget dokumenterat samband.
Citera
2026-03-01, 20:06
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, mest för att Odysseus är äldre än Bibeln, även om en del ser likheter mellan Odysseus och Moses, så finns det inget dokumenterat samband.

Om Iliaden och Odysséen är äldre så är det väl snarare något som talar för möjligheten att det skulle kunna finnas en referens till Odysseus i Bibeln. Men det är väl inte helt klarlagt när de grekiska eposen respektive de äldsta bibelböckerna tillkom. Vad jag kan förstå så började de nedtecknas ungefär samtidigt, vid pass 500 f Kr (väldigt grovt uppskattat).

Jag har för övrigt aldrig hört talas om någon referens till Odysseus i Bibeln förut. Men det kan jag ju ha missat.
Citera
2026-03-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Har hört att det finns något passage i Bibeln där Odysseus, dock utan namn, hänvisas på något subtilt sätt. Stämmer det och var i Bibeln i så fall?
Kan stämma Bibeln är ett hopkok av Judisk tro i hedniserad verision spciellt från Hellenistisk hedendom.
Citera
2026-03-01, 21:14
Medlem
Är väl inte otänkbart att Odysséen faller tillbaka på ett narrativt ramverk som var vanligt förekommande under gammeltestamentlig tid. Många av inslagen går ju tillbaka ända till Gilgamesheposet.

Storyn har nog traderats på olika platser i olika skepnader. Inte så konstigt om den fått låna ut delar till bibelns texter. I senare tid och på våra breddgrader följer Ingvar den vittfarnes saga en liknande struktur.

Berättarmässigt allmängods genom årtusendena helt enkelt.
Citera
2026-03-01, 21:34
Medlem
Kyrkofäder nämner det och ser upp till Odysseus. Som den boknörd jag är läste jag det någonstans för längesen, kommer ej ihåg källan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in