2026-03-01, 18:28
Medlem
Mohaves avatar
I vilken mån förekommer fängelsevåldtäkter på svenska anstalter? Med begreppet menar jag när vakter eller medfångar våldtar en fånge.

Det är sedan länge ett stort problem i USA: Där finns det till och med en lag och en organisation (PREA) för att sätta stopp för sådant. https://www.prearesourcecenter.org/

Varför sker sådant överhuvudtaget? Det verkar finnas olika förklaringar. Frustrerade sexuella behov som behöver utlösning. Behov att att utöva makt och trycka ner andra (inte minst när förövaren själv blivit nedtryckt).

Jag läste en berättelse om en fånge som blivit våldtagen av en medfånge i USA. Där ansågs det att den som blivit våldtagen var en bög eftersom han inte lyckats försvara sig mot angriparen och att han därför var fritt villebråd för andra våldtäktsmän. Det slutade med att han hängde sig i cellen. Det var inte han själv, utan hans föräldrar som berättade. Han var ju död och kunde inte berätta.
Citera
2026-03-01, 18:54
Medlem
Här kan man läsa Stepehn Donaldsons berättelse:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.jimgoad.net/pdf/prison/donny.pdf&ved=2ahUKEwiVwOKfov-SAxWtBxAIHUM9F-wQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw3Eap5sQ6bMZejsvOLk9Raq
Citera
2026-03-01, 19:29
Medlem
Det är väldigt märkligt att förbrytare har kontakt med andra liksom är det downs syndrome gruppboende eller straff.

Vissa kommer till rättspsyk istället för vanligt fängelse, slumpen & månadens rikspucko avgör, det betyder alltså att de rimligtvis inte medicinerar de i vanliga fängelser, vad är då "vård" i deras tid inlåst? snacka o chilla med en psykolog 1 gång i veckan? vanliga fängelser kallas ju kriminalvård.

Kanske jag som är dum som förväntar mig sans & logik där det inte finns nån.

Hej då o kämpa på.
Citera
2026-03-01, 20:29
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack!

En förskräcklig berättelse! Man lider ju med denna stackars kille.

Men frågan kvarstår, om vi vill betrakta detta sociologiskt, vilka samhälleliga mekanismer styr dessa praktiker? Och var hittar vi nycklarna till förändring/förbättring?
Citat:
Ursprungligen postat av mattdemon
Det är väldigt märkligt att förbrytare har kontakt med andra liksom är det downs syndrome gruppboende eller straff.

Vissa kommer till rättspsyk istället för vanligt fängelse, slumpen & månadens rikspucko avgör, det betyder alltså att de rimligtvis inte medicinerar de i vanliga fängelser, vad är då "vård" i deras tid inlåst? snacka o chilla med en psykolog 1 gång i veckan? vanliga fängelser kallas ju kriminalvård.

Kanske jag som är dum som förväntar mig sans & logik där det inte finns nån.

Hej då o kämpa på.
Kanske är det fel att de har kontakt med andra. Gruppboende och liknande. Kanske borde alla ha sin egen cell och aldrig träffa andra? Det har provats. Och som fånge kan du till och med hamna i eller begära att få sättas i isoleringscell. Men lär du må bra där? Är det lösningen?
Citera
2026-03-01, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Tack!

Men frågan kvarstår, om vi vill betrakta detta sociologiskt, vilka samhälleliga mekanismer styr dessa praktiker? Och var hittar vi nycklarna till förändring/förbättring?

Kanske är det fel att de har kontakt med andra. Gruppboende och liknande. Kanske borde alla ha sin egen cell och aldrig träffa andra? Det har provats. Och som fånge kan du till och med hamna i eller begära att få sättas i isoleringscell. Men lär du må bra där? Är det lösningen?

Personer med antisociala drag har behov av att utöva makt och dominans, därför kan de även som straighta våldta andra i röven i en sorts förnedringsritual. Det gissar jag iaf.
Citera
2026-03-01, 21:20
Medlem
Citat:
I vilken mån förekommer fängelsevåldtäkter på svenska anstalter? Med begreppet menar jag när vakter eller medfångar våldtar en fånge.

Det är antagligen väldigt cellsynt i Sverige. I princip försumbart.

I USA är det istället mer regel än undantag. Vilket tydligt markerar skillnaden i människosyn mellan våra länder.

USA har ju världens största fängelse population. Fler amerikaner sitter inspärrade än i både Kina och Ryssland tillsammans. Och antagligen är personaltätheten låg i USA, vilket gör att intagna sköter sig själva därinne, med gäng och interna hierarkier.

Behandlas folk som djur, kommer de börja bete sig som djur.
Citera
2026-03-01, 21:43
Bannlyst
I USA handlar fängelse enbart om förvaring där allt blandas med alla, rasifierade strider om droger och annat där makt och dominans är en viktigt grej blir såklart viktigt!

Allt detta har jag lärt mig av den episka fängelseserien OZ som ska tolkas som en flera säsonger lång dokumentär från HBO!
Citera
2026-03-03, 05:17
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.jimgoad.net/pdf/prison/donny.pdf&ved=2ahUKEwiVwOKfov-SAxWtBxAIHUM9F-wQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw3Eap5sQ6bMZejsvOLk9Raq
Fascinerande när han efter att ha blivit knullad av så många svarta kukar att han fick en vision av att den svarta kuken var Gud.

Rent sociologiskt finns lärdom från hans berättelse om hierarkier, våld och maktspel i dessa miljöer, men också intressant om psykologiska mekanismer som kan triggas i nödlägen.
Citera
2026-03-03, 08:14
Medlem
Citat:
Tack!

Citat:
Fascinerande när han efter att ha blivit knullad av så många svarta kukar att han fick en vision av att den svarta kuken var Gud.

Rent sociologiskt finns lärdom från hans berättelse om hierarkier, våld och maktspel i dessa miljöer, men också intressant om psykologiska mekanismer som kan triggas i nödlägen.
Ja det är en helt otrolig berättelse! Ja, det blir ju lite som att samhällsbubbland krymper och blir så liten och kompakt att den pressar fram 'makrobeteenden på mikronivå' . Och som du säger, att alla möjliga försvarsmekanismer kickar igång. Man blir ju lite konfunderad hur våra avlägsna förfäder i så fall gjorde med varandra.
Citera
2026-03-04, 05:09
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bothered
Personer med antisociala drag har behov av att utöva makt och dominans, därför kan de även som straighta våldta andra i röven i en sorts förnedringsritual. Det gissar jag iaf.
Rape or be raped. Det är Jesus som kallar.
Djävulen våldtar dem som våldtar, tills Jesus kan hjälpa dem.

Så det är kanske därför de anses vara bögar som inte kan säga nåt. De som våldtar är verkligen i/ under affekt..

Jag förstår inte varför man vill knulla nån i röven för att försvara sig. Kan man bara täppa till truten på det sättet.

Börja i brottning.
När jag kände mig trängd och skrämd kunde jag bli tvungen att hålla fast nån. Men inte ville jag sticka picken i dem. Jag ville kontrollera deras händer och fötter så de inte kunde slå eller sparka mig.

Jag ville inte slå eller skada. Kanske dominera. Kontrollera. Jag var obekväm.

Det kan gå överstyr såklart. Bråka inte med mig.

Jag hade inget svar. Jesus är svaret.

Stark drift har de väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in