2026-03-01, 15:43
Medlem
Är detta vanligt? Kan inte sätta fingret på om jag slutade andas emellanåt eller om det bara var hemskheter men när jag vaknade (alla 10+ gånger) var det inte som att jag kände att jag hade svårigheter att andas.

Slutade precis cold turkey på tramadol som jag har gått på länge, får alltid hemska mardrömmar. Sista dosen var nästan 4 dygn sedan. Tog gabapentin i fredags (ungefär 1 och 1/2 dygn efter sista dosen tramadol) och drack alkohol. Hade gått kanske 16 timmar efter sista ölen från utekvällen när jag tog 20mg oxycontin - ungefär 2 timmar senare 20 mg till sedan 5 timmar senare precis innan läggdags 10 mg, tuggade sönder dem vid alla tillfällen. Vet att man ej ska blanda smärtstillande med alkohol men antod det gått nog lång tid, gabapentin räknade jag ut via halveringstid att jag hade ungefär 450 mg kvar i kroppen. Mådde bra under kvällen, kanske lite illamående men inget värre.

Men fy helvete, drömmarna. Jag var som fast i ett mörker och bara existerade, satt fast, kunde inte se något, var som att jag sov men var fullt medveten så jag fick typ anstränga mig i bott (i "drömmen") för att "skaka loss" mig och då kunde jag se i drömmen men vaknade oftast direkt efter. Var lugn när jag vaknade, ingen panik då jag vet att jag kan få sjuka mardrömmar när jag slutat med tramadol och ofta när jag är bakfull. Men känlan var så otroligt jobbig, väldigt svårt att förklara men kan få riktigt unika (oftast väldigt obehagliga) känslor i drömmar på AT. Drömmarna utvecklades hela tiden att jag hade mer tid i drömmen med mindre mörker (kan väl kalla det blindhet) men jag hamnade där hela tiden och fick åter igen skrika åt min kropp att fängslas loss och då kunde jag igen se och gå runt lite för att sen hamna där igen. Allt kändes som att det hände i realtid och vad som känns i en dröm som en evighet speciellt när jag var blind och "fast".

Drömmarns utvecklades senare till att något slags väsen hade fäst sig vid mig och bara lekte med min panik. Av någon anledning (dream logic) var jag tvungen att skära mig i armarna och händerna för att kasta ut väsnet från min kropp, såklart gjorde det asont. Sen var det mest bara jävligt jobbiga drömmar non stop. Vaknade såklart sjöblöt varje gång. Att ha sjuka drömmar är en sak men det där att jag satt fast och var som vaken i drömmen och det var kolsvart och att jag fick använda all kraft att skrika/skaka mig själv till medvetande bara för att hamna där igen har verkligen skrämt mig.

Antar inte det men jag måste fråga och samtidigt prata av mig men... var min kropp på väg att stängas ner pga syrebrist eller något? Eller hade jag märkt om det berodde på andningen såvida jag inte dog då såklart. Var ju inga monsterdoser direkt.
Jag gick upp vid ett tillfälle för att se om mina läppar var blåa eller något men enda var att mina pupiller inte existerade längre men det är väl jättevanligt på viss smärtstillande.

Någon som vet om man kan få typ night terrors av oxy? Någon som kan ge mig lite klarhet om vad fan som hände? Tramadol at och bakfull som manifisterades som dessa drömmar? Tycker bara det är så konstigt för oxy ska väl ändå maskera dessa känslor?

Ville nog mest skriva av mig för jag vet att det är svårt för en annan att veta exakt om jag var i någon slags fara men är bara lite smått skärrad. Kan inte mycket om Oxy överlag.

Känner mig så sjukt dum som inte väntade längre efter alkoholintag och gabapentin innan jag tog oxy men försökte räkna ut hur pass riskabelt det var via halveringstid/förbränning och tänkte att det inte skulle vara någon fara, vilket det kanske inte var heller utan bara sjukt jobbiga drömmar och ångest..

Dela gärna med dig om du vart med om liknande så jag kan bli lite mer informerad.
För en annan kanske det bara låter som intensiva drömmar men känslan var så fruktansvärd..

Ursäkta det veliga inlägget, bara lite smått skakad
Citera
2026-03-01, 18:14
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Sömnparalyser. Det har jag också fått under perioder med abstinens.
Citera
2026-03-06, 03:40
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Alltså det kan bara varit rena abs-drömmar som nog vi flesta varit med om. Antigen missade jag det men hur mycket tram har du ätit dagligen, mängder? Har du petat i dig 2000mg+ dagligen länge? Då räcker nog inte någon enstaka 20mg oxy för att ta bort abstinens drömmarna, inte abstinensen heller tycker jag i dom doserna. Hade tex jag ätit stora doser tram 2000mg+. Då behöver jag lätt 100mg oxytocin för att vara normal och slippa bli sjuk. 2000mg tram är ekvalent som 200mg oxy. Så 20mg är till ingen nytta isåfall

Fattar jag rätt så drack du och åt gaba med. Tror inte alkoholen hjälper med drömmarna så länge du inte dricker flera 70or på en timme. Blir du väl medvetslös och om det räknas som sömn vet jag inte. Inget att rekommendera tror jag
Citera
2026-03-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Sömnparalyser. Det har jag också fått under perioder med abstinens.

Måste fan ha varit något sådant asså, otroligt obehagligt, verkligen.
Citera
2026-03-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Alltså det kan bara varit rena abs-drömmar som nog vi flesta varit med om. Antigen missade jag det men hur mycket tram har du ätit dagligen, mängder? Har du petat i dig 2000mg+ dagligen länge? Då räcker nog inte någon enstaka 20mg oxy för att ta bort abstinens drömmarna, inte abstinensen heller tycker jag i dom doserna. Hade tex jag ätit stora doser tram 2000mg+. Då behöver jag lätt 100mg oxytocin för att vara normal och slippa bli sjuk. 2000mg tram är ekvalent som 200mg oxy. Så 20mg är till ingen nytta isåfall

Fattar jag rätt så drack du och åt gaba med. Tror inte alkoholen hjälper med drömmarna så länge du inte dricker flera 70or på en timme. Blir du väl medvetslös och om det räknas som sömn vet jag inte. Inget att rekommendera tror jag

Allt från 400 mg till 800mg på slutet, under en längre period. Men det som gjorde mig så rädd var att oftast när jag har at så ligger jag bara och drömmer vidriga saker men denna gången var det inte bara det, det var som att ångesten manifisterades i min kropp på ett sätt jag aldrig upplevt så som smärta och bara allmänt skumma känslor jag inte kan sätta fingret på. Typ som att jag hade panikångest men var relativt lugn, hjärtat gick lugnt, noddade men utan den där sköna känslan, bröstkorgen kändes som någon satt på mig, sömnparalys, at drömmar blandad med riktig ångest om att jag förmodligen började fundera en del på om jag var döende. Så sjuk känsla att bara vifta och skrika, sparka och slå för ens liv i drömmen men att man vaknar extremt lugnt, utan att röra på sig, ögonen bara öppnar sig som om man inte ens sover utan bara sitter fast.

Så jävla svårt att förklara. Får hoppas det var abstinens på diverse saker som gjorde sitt. Tog närmre 50 mg oxy utan tolerans, visste inte att det var så mycket, så oroade mig väldigt mycket i bakhuvudet tror jag.
Citera
2026-03-06, 14:13
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
Måste fan ha varit något sådant asså, otroligt obehagligt, verkligen.

Det du beskriver är ju på pricken. Väldigt otrevligt, vid någon avtändning där jag kämpade med sömnen kunde jag ha ett tjugotal per dygn. Varje gång jag var på väg att somna så hamnade jag i den där skiten och fick kämpa för att försöka rulla ur soffan.

Hade jag bara haft orken och ett rep där och då...
Citera
2026-03-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det du beskriver är ju på pricken. Väldigt otrevligt, vid någon avtändning där jag kämpade med sömnen kunde jag ha ett tjugotal per dygn. Varje gång jag var på väg att somna så hamnade jag i den där skiten och fick kämpa för att försöka rulla ur soffan.

Hade jag bara haft orken och ett rep där och då...

Ah fy fan, man vaknar ju liksom 10+ gånger, det tar aldrig slut, sen ska man orka med dagen som kommer.

Jaja, det är över nu iallafall. Tills nästa gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in