2026-03-01, 15:23
Avstängd
https://www.dn.se/insandare/erkann-ramadan-som-svensk-hogtid-pa-samma-satt-som-julen/
Citat:
INSÄNDARE. Om vi verkligen värdesätter inkludering bör alla människors religiösa högtider respekteras på samma sätt. Om vi tar den muslimska fastemånaden ramadan på allvar som en del av det svenska samhällslivet stärker det hela Sveriges sammanhållning, skriver Rahman Mrida.
Jag håller inte slls ned. Som icke-troende tycker jag inte några religiösa högtider bör respekteras. Många firar idag jul och påsk helt utan religiösa inslag, helt sekulärt. Sekulär ramadan finns inte.
Citera
2026-03-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.dn.se/insandare/erkann-ramadan-som-svensk-hogtid-pa-samma-satt-som-julen/

Jag håller inte slls ned. Som icke-troende tycker jag inte några religiösa högtider bör respekteras. Många firar idag jul och påsk helt utan religiösa inslag, helt sekulärt. Sekulär ramadan finns inte.

Islam är inte en del av Svensk kultur.
Citera
2026-03-01, 15:36
Medlem
RFTs avatar
Citat:
inte några religiösa högtider bör respekteras..

Jag håller med.
Juldagen, annandagen, påskens helgdagar o s v blir vanliga arbetsdagar.
Citera
2026-03-01, 15:41
Medlem
Ja, det stora problemet är väl just det, att Islam inte löpt gatlopp genom moderniteten, den vetenskapliga revolutionen och allt annat som hänt de senaste femhundra åren i västvärlden - det är medeltiden inkastad rakt in i samtiden "utan att passera Gå". Kanske kommer Islam tvingas till stora förändringar framöver (och genomgå liknande förändringar som Kristendomen gjort i västvärlden), men det kommer absolut inte ske över en natt, utan ta generationer.

Så lika lite som jag vill att någon fundamentalistisk kristen sekt skall bli en del av det svenska vill jag att en religion för medeltidsmänniskor skall bli det. "Välkomna åter när ni kommit till 2000-talet" så att säga.
Citera
2026-03-01, 15:43
Avslutad
De kan fira sina högtider precis hur de vill och låta oss ha våra. Vill de vara lediga då så får de ansöka om ledighet hos sin arbetsgivare, det ska inte betalas ut nån helgersättning för sånt!
Citera
2026-03-01, 15:43
Medlem
Citat:

Jag har inte riktigt läst igenom insändaren på djupet, men min fråga är lite vad "erkänna" skall fyllas med för innebörd.

Jag tycker man kan erkänna det i betydelsen att medge att vissa personer firar ramadan, men det är väl få som inte är med på ett sånt erkännande - allt annat är ju verklighetsfrånvänt.

Om det är tillmötesgående utöver det så får man ju fråga sig vad för tillmötesgående man egentligen kan förvänta sig. Att man är ledig på jul ser jag mer som en praktisk detalj då de flesta väl vill vara lediga då. Kanske kunde man lösa det genom att man på arbetsplatsen kommer överens om vilka dagar som skall vara helg och vilka som skall vara vardag osv. Så länge man håller sig till samma antal (och det i övrigt vad gäller arbetstider osv).
Citera
2026-03-01, 15:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Islam ska inte uppmuntras, tvärtom! Om det inte krockar med arbete eller skola, får förstås muslimer fira vilka högtider de vill, i sina hem eller egna lokaler. Men det är inget vi behöver underlätta.

Sedan undrar jag hur ni tänker, som vill att våra egna svenska, europeiska, kristna högtider skulle avskaffas? Då blir det ju inget kvar, inget "kitt" som håller ihop Sverige och Europa, både nu och bakåt och framåt i tiden. Jul och Påsk är ju oerhört viktiga i vår europeiska kultur!

Och som ett par av er redan konstaterat: man MÅSTE inte fira den kristna Julen och kristna Påsken. Det är fritt fram att fira Kalle Anka-och Coca-cola-tomten-Jul, och Påskäggs-Påsk. Eller att inte fira alls och bara se det som lediga dagar. Men varför vill ni förstöra för dem som tycker att det är viktigt? Ska vi inte ha några gemensamma högtider alls, då (nästan) alla är lediga flera dagar i sträck och skolorna är stängda, och folk har tid att bjuda in släkt och vänner? Även om det innebär att resa ett antal mil, många har ju släkten utspridd i landet numera.
Citera
2026-03-01, 15:49
Medlem
Jag är för om vi får fler röda dagar per år.
Citera
2026-03-01, 15:58
Medlem
kalkryggars avatar
Vi ska givetvis inte ha några religiösa högtider över huvud taget i kalendern. Lediga dagar ska vara väl avvägda under året. Vissa kan vara fasta och vissa kan vara fria för folk att välja själva. Merparten bör nog för strukturens väl och ve vara fasta under året.

Sommarsemestern ligger bra för att folk vill vara lediga på sommaren. Alltså ickereligiöst.

Julledigheten ligger på andra sidan året och ligger perfekt där. Det tar upp svensk historia och handlar om lite olika saker. Men vi kan plocka ur de delarna som handlar om att fira in en ny period/säsong/nya möjligheter som de flesta svenskar gör.

Sen har vi vinterlov strategiskt bra utlagda.

I övrigt så är islam en fruktansvärt hemsk religion som vi på alla sätt måste motarbeta i Sverige. Islam är fruktansvärt förnedrandes mot vissa grupper av människor och så är det samma som med alla andra religioner. Det finns ju inte i verkligheten.

Vi borde nog ha en vecka (5 dagar) som är nationell ledighet väl förlagd i kalendern där vi hyllar sekularism, kunskap, forskning och en fri mänsklighet.
Citera
2026-03-01, 16:04
Medlem
Incendios avatar
Självklart inte. Det finns länder därndetta är en stor grej, flytta dit.
Citera
2026-03-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Islam är inte en del av Svensk kultur.

Det var inte kristendomen heller.
Citera
2026-03-01, 16:31
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
De kan fira sina högtider precis hur de vill och låta oss ha våra. Vill de vara lediga då så får de ansöka om ledighet hos sin arbetsgivare, det ska inte betalas ut nån helgersättning för sånt!

Bättre att vi skippar sommarsemester och tvingar alla att vara lediga under Ramadan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in