Citat:
Ursprungligen postat av
flyzz
https://www.dn.se/insandare/erkann-ramadan-som-svensk-hogtid-pa-samma-satt-som-julen/
Jag håller inte slls ned. Som icke-troende tycker jag inte några religiösa högtider bör respekteras. Många firar idag jul och påsk helt utan religiösa inslag, helt sekulärt. Sekulär ramadan finns inte.
Jag har inte riktigt läst igenom insändaren på djupet, men min fråga är lite vad "erkänna" skall fyllas med för innebörd.
Jag tycker man kan erkänna det i betydelsen att medge att vissa personer firar ramadan, men det är väl få som inte är med på ett sånt erkännande - allt annat är ju verklighetsfrånvänt.
Om det är tillmötesgående utöver det så får man ju fråga sig vad för tillmötesgående man egentligen kan förvänta sig. Att man är ledig på jul ser jag mer som en praktisk detalj då de flesta väl vill vara lediga då. Kanske kunde man lösa det genom att man på arbetsplatsen kommer överens om vilka dagar som skall vara helg och vilka som skall vara vardag osv. Så länge man håller sig till samma antal (och det i övrigt vad gäller arbetstider osv).