2026-03-01, 15:06
Medlem
dengo.dajordens avatar
Jag har i alla år haft Comviq kontant. Räcker för mig.

Plötsligt sluttade samtal och sms att komma in. Då jag använder arbetsmobilen privat märkte jag inte först.

Kontaktade Comviq som sa ditt nummer tillhör Nestor. WTF?

Jag mindes inte något speciellt. Comviq frågade mig om jag hade pratat med någon telefonförsäljare. Nej, det hade jag inte gjort.

Kontaktade Nestor som inte hade någon registrering om hur byte hade gått till bara ett datum. De hade tydligen skickat ett nytt Simm kort som jag säkert tolkade som reklam och slängde.

Därför var min mobil död.

Jag ska snarast byta tillbaka till Comviq.

Men är nyfiken på om andra har upplevt likadant. Ska man inte legitimera sig med BankId för att byta operatör? Comviq kräver inget speciellt när en annan operatör ber om att ta över ett nummer.

Tydligen ligger ansvaret bara på den mottagande operatör. Som bäddat för bedrägeri.
Senast redigerad av dengo.dajorden 2026-03-01 kl. 15:18.
Citera
2026-03-01, 15:11
Medlem
StorFetAnkas avatar
Kan vara så att nån annan med ett liknande nummer bytt abonnemang och så har klåparen knappat in fel så att ditt nummer flyttades i stället. Det är inte alls ovanligt med sådana fel och konsekvenserna kan bli stora för de drabbade. Även skatteverket gör fel och dödförklarar ett dussintal levande personer varje år genom att knappa in fel personnummer.
Citera
2026-03-01, 15:44
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl bara att det där Nestor får stå för alla merkostnader du kan få. Om de inte vill det så måste det väl gå att anmäla händelsen.
Citera
2026-03-02, 09:52
Medlem
RostigHinks avatar
Man legitimerar sig hos den nya operatören. Om tingens ordning gäller ska numret hos gamla operatören vara registrerat med samma personuppgifter som man lämnar till nya. Möjligen har Comviq slarvat med kontrollen här trots att de tar 7 dagar på sig att släppa numret (vilket i sig är rena dumheterna). Så min gissning är att någon skrivit fel nummer när de begärt flytt och Comviq slarvat med verifieringen av personuppgifterna.

Eftersom det var ett kontantkort finns även möjligheten att det helt enkelt löpt ut om man missat den årliga inbetalningen och numret därför släppts fritt att tilldelas någon annan. Något jag själv råkat ut för.
Citera
2026-03-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Man legitimerar sig hos den nya operatören. Om tingens ordning gäller ska numret hos gamla operatören vara registrerat med samma personuppgifter som man lämnar till nya. Möjligen har Comviq slarvat med kontrollen här trots att de tar 7 dagar på sig att släppa numret (vilket i sig är rena dumheterna). Så min gissning är att någon skrivit fel nummer när de begärt flytt och Comviq slarvat med verifieringen av personuppgifterna.

Med tanke på att mobilnummer i dagens samhälle i många sammanhang fungerar som identifikation verkar ju denna process skrämmande dålig. Släppande operatör ska med viss tyngd identifiera kund som vill portera ut numret och om inte detta bevisat gjorts bär skadeståndsansvar, hade ju varit det rimliga.

Har porteraren tillgång till numret räcker det med koden i ett utskickat SMS för att godkänna kanske. Annars underskrivet brev som returneras från folkbokföringsadressen, åtminstone. Förmodligen är också detta för slappt och man kanske skulle kräva rek som hämtas ut från ombud.

Kolla ekonomiska bedrägerier baserade på sim swapping i USA, rena skräcken.
Citera
2026-03-06, 20:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Med tanke på att mobilnummer i dagens samhälle i många sammanhang fungerar som identifikation verkar ju denna process skrämmande dålig. Släppande operatör ska med viss tyngd identifiera kund som vill portera ut numret och om inte detta bevisat gjorts bär skadeståndsansvar, hade ju varit det rimliga.

Har porteraren tillgång till numret räcker det med koden i ett utskickat SMS för att godkänna kanske. Annars underskrivet brev som returneras från folkbokföringsadressen, åtminstone. Förmodligen är också detta för slappt och man kanske skulle kräva rek som hämtas ut från ombud.

Kolla ekonomiska bedrägerier baserade på sim swapping i USA, rena skräcken.
Åtminstone Fello skickar ett SMS till numret som ska flyttas med information om vilket datum flytten sker. Finns en lucka för att reagera på en felaktig flytt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in