Citat:
Ursprungligen postat av
526
Varje gång USA “befriar” ett land känns det som samma mönster: diktatorn försvinner, sen maktvakuum miliser och kaos som leder till nytt förtryck. Irak, Libyen, Afghanistan… ni kan listan.
Och sen säger folk: “ja men man måste stanna i 10–20 år och stabilisera efteråt”. Okej - men då är det ju i praktiken ockupation och koloniaisering light, och ändå blir resultatet ofta skit.
Så den obekväma frågan: vill “folket” ens ha demokrati? Eller vill många bara ha ordning och en stark ledare som styr bättre än den förra`
Och hela “demokrati”-snacket… är det bara ett förkläde? USA gillar inte starka rivaler, Kina växer, och plötsligt är det alltid “frihet” där det passar geopolitiskt.
Vad säger ni: blir det bättre, eller blir det bara olika versioner av samma elände?
OBS! - jag är inte vänster och jag är för att Trump röjer upp - men ändå?
Även om jag är både pro-Trump och pro-USA, så råder det inget tvivel om att "befrielser" är en del av USA's utrikespolitik hur detta ska gagna USA. Så har det varit i hela USA's moderna historia.
Innan dess var det Brittiska kronan som gjorde dessa manövrar. Jag ser inga problem i det, så länge det är two wins. Vi ser t ex att Irak, åtminstone Bagdad, börjar bli ett slags Dubai i välstånd, så kulturimperialism lönar sig för världsfreden.
Vad man däremot ofta gör fel, är att man bestämmer åt regionen vad de ska ha för styre, och man sätter nån korrumperad CIA-docka, eller gör som Churchill och sätter fingret i vädret för att peka ut nån sand-prins som verkar vettig. Som i ett trollslag förbyts dessa till fienden.
Om man ska göra verklig skillnad långsiktigt måste man låta folket göra upp själva.