2026-03-01, 00:53
Avstängd
BombaySaphires avatar
Hur ser snö- och väderprognosen ut under söndagen?

Vem vinner?

Vilka kändisar kommer att köra?

Citat:
Vem vinner Vasaloppet på söndagen? Enligt norske stjärnan Kasper Stadaas är svaret givet.
– Jag har ingen aning om hur man ska slå Alvar, säger 32-åringen, som redan vunnit två lopp i Ski Classics i år.

https://www.moratidning.se/2026-02-28/norske-stjarnan-ingen-aning-om-hur-man-ska-sla-alvar/
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-03-01 kl. 01:04.
Citera
2026-03-01, 00:59
Medlem
Alvar Myhlback är en av favoriterna och vädret ska ligga på någon minusgrad vid starten och någon plusgrad under dagen!
Citera
2026-03-01, 01:01
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
När Arvo Teppola, 76, från Huskvarna ställer sig på startlinjen i Sälen på söndag morgon är det 50:e året han kör Vasaloppet.

– Jag har haft det här med 50 som lite mål, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/jag-maste-i-mal-50e-vasaloppsaret-for-arvo-fran-huskvarna
Citera
2026-03-01, 01:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är alltid nice att tänka att man fan inte kommer åka! Helvete vad jobbigt det skulle vara...

Nu får sedan banne mig denna Myhlback vinna. Han sa nej till OS för detta. Om han inte vinner är ju dubbel katastrof.

Han är ju ett rät unikum. Skippar OS och medaljer där för att vara med i Vasaloppet. Som folk mest kör efter karriären. Efter de vunnit sina VM och OS-guld.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-03-01 kl. 01:59.
Citera
2026-03-01, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är alltid nice att tänka att man fan inte kommer åka! Helvete vad jobbigt det skulle vara...

Nu får sedan banne mig denna Myhlback vinna. Han sa nej till OS för detta. Om han inte vinner är ju dubbel katastrof.

Han är ju ett rät unikum. Skippar OS och medaljer där för att vara med i Vasaloppet. Som folk mest kör efter karriären. Efter de vunnit sina VM och OS-guld.
Vad menar du? Han var ju med på OS sprinten.
Vilken medalj skulle han ta på OS menar du?
Citera
2026-03-01, 02:03
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag tror och hoppas att Emilie Fleten vinner damklassen. Trevlig tjej det där.

På herrsidan blir det nog någon av Hoel-bröderna som vinner (Johan Hoel och Amund Hoel). Bra långloppsåkare som är i gott slag just nu.
Citera
2026-03-01, 02:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vad menar du? Han var ju med på OS sprinten.
Vilken medalj skulle han ta på OS menar du?

Någon. Han satsade ju alltså inte på OS. Det var andravalet. Vasa och långlopp det stora. Det fattar jag ju inte. Om man hade talang och var så bra skulle man ju satsat allt på OS. Ett OS-guld och man är odödlig. Vasa är liksom varje år och mest för sådana som är på karriärens slut.

Men det är ju hans val. Men fattar det inte bara.
Citera
2026-03-01, 02:12
Medlem
Citat:
Någon. Han satsade ju alltså inte på OS. Det var andravalet. Vasa och långlopp det stora. Det fattar jag ju inte. Om man hade talang och var så bra skulle man ju satsat allt på OS. Ett OS-guld och man är odödlig. Vasa är liksom varje år och mest för sådana som är på karriärens slut.

Men det är ju hans val. Men fattar det inte bara.
Han är långt ifrån medalj på OS även om han hade satsat 100% hela året.
Citera
2026-03-01, 02:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Han är långt ifrån medalj på OS även om han hade satsat 100% hela året.

Nu har ju tom norrbaggarna erkänt att det var han de kände sig mest hotade av. Om han hade satsat 100%. Enda av de manliga åkarna som de hade lilla minsta respekt för. Så det kunde nog kanske blivit bra.

Det måste du väl ändå erkänna att det är en ovanlig väg. Att så ung med talang köra allt på långlopp. Men håller ju tummarna för han!
Citera
2026-03-01, 02:20
Medlem
Citat:
Nu har ju tom norrbaggarna erkänt att det var han de kände sig mest hotade av. Om han hade satsat 100%. Enda av de manliga åkarna som de hade lilla minsta respekt för. Så det kunde nog kanske blivit bra.

Det måste du väl ändå erkänna att det är en ovanlig väg. Att så ung med talang köra allt på långlopp. Men håller ju tummarna för han!
Ja, det håller jag med om. Vi får se om han kan höja sin nivå några snäpp till nästa säsong.
Citera
2026-03-01, 02:37
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:

2,75 i odds på Unibet på att han vinner. Ganska bra odds tycker jag. Spelade en slant.
Citera
2026-03-01, 02:48
Avslutad
Lite kuriosa;
Under Vasaloppets vintervecka dricks det
cirka 30 000 till över 50 000 liter blåbärssoppa
(främst från Ekströms) vid de sju officiella kontrollerna.
I genomsnitt konsumerar varje deltagare drygt 0,56 liter
av den klassiska soppan, som serverats sedan 1958.

Smågan: 11 km
Mångsbodarna: 24 km
Risberg: 35 km
Evertsberg: 47 km
Oxberg: 62 km
Hökberg: 71 km
Eldris: 81 km
Mål i Mora: 90 km
I övrigt så är starten mest spännande om man får tycka lite.

”Jag ska klara det!” – åkande reporter Julia Franzén (1.82 lång) bestämd inför Vasaloppet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/jag-ska-klara-det-akande-reporter-julia-franzen-bestamd-infor-vasaloppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in