2026-03-02, 06:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
https://www.blanquivioletas.com/en/bmw-recall-fire-risk/

https://www.wishtv.com/news/business/bmw-toyota-recall-fire-risk-prompts-urgent-warning-for-200000-vehicles/

Det blir alltid stor nyhet när en random elbil börjar brinna men aldrig annars. Hur många recalls har tex Tesla behövt göra pga brandrisk?
Ljuger du medvetet eller är du bara dålig på att läsa engelska?
Bägge länkarna handlar om en LITEN risk att en startmotor kan kortslutas eller överhettas av dålig kontakt och starta en elbrand.
Det har ingen som helst likhet med någon explotion.
Citera
2026-03-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mycket oroande nyheter har nu aktualiserats som tyvärr även påverkar mig personligen.

Den 25 feb 2026 exploderade en Renault ZOE i Tyskland, utanför Bonn.

Det är inget ZOE-specifikt fel, även andra elbilar har plötsligt exploderat, det handlar alltså inte om plötslig brand , utan om att bilarna exploderat utan förvarning genom läckande giftig högexplosiv gas.

Riskerna och faran med Silent thermal runaway har nu alltså aktualiseras i och med händelsen häromdagen, och kan delas upp i två delar.
Båda två kan innebära fruktansvärda och dödliga konsekvenser.

1, Silent thermal runaway med extremt giftigt gasutsläpp i kupén.
- detta är jävulskt lurigt, vid Silent thermal runaway kan gasutsläppet ske utan att du märker det, gaserna kan samlas inne i kupén. Eller utanför bilen, om den slår parkerad.
Gaserna är direkt dödliga vid inandning.

2, explosionsrisken: när gasen tyst och omärkbart läcker ut, kan elbilen även explodera utan förvarning.

Varningstecken som aldrig ska ignoreras:
- kemisk lukt, söt doft i kupén.
- bränd krutrökslukt
- ett svagt schwischande ljud, eller tickande.
- plötslig värmeutveckling från golvet

Ökad risk för Silent thermal runaway:
- åldrande batteri
- laddning vid extrem kyla.
- skador på batteripack
- teknikst fel
- dendrite formation, ökad risk vid höga miltal/ över 1000 laddcykler.

Detta är ett förbannat mardrömssenario.
Visst är det extremt liten risk att det händer.
Men vetskapen om att risken finns att man bokstavligen sitter på ett potentiellt läckande batteri, räcker för att få kalla kårar längs ryggraden.
Hur ska man kunna känna sig trygg i sin elbil nu?

Diskutera ämnet seriöst.

Länk (med video och enklare förklaring) https://www.youtube.com/watch?v=2DV7kgQoUpw

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jaha och elbilsfabrikörerna tänkte inte på att installera några temperatur censorer och kanske en gas sensor nära batteriet och koppla till BMS och larm och liknande?

Allt för att spara på kostnaderna. Borde definitivt vara lag. Sånthär är anledningen till att jag inte ännu köpt elbil.

Låter andra människor dö i inferno, låsa in sig i bilar och andas in giftiga gaser tills alla barnsjukdomar med den nya tekniken är fixade och priserna gått ned.

Miljöpartister är mina testkaniner och dom får betala priset både monetärt och kroppsligt för utvecklingen.

Vad är det för gas?
Elbilen är full av överraskningar.
Såg det finns elbilar vars batteri består av tusentals små uppladdningsbara batterier (sådana man har i handverktyg). Och, så klart tusentals möjliga felkällor..
En man stod och väntade i kylan medans bilen laddade. Jag pratade lite med honom. Han sa: Aldrig mer en elbil. Jag har pratat med flera elbilsägare medan de laddar. Det får man sätta på pluskontot: Elbilarna gör folk tillgängliga någon timme.
Och om man summerar, så är det batteriet som står för de flesta dåliga överraskningarna: Tungt, Dyrt, Skrymmande, Livsfarligt hög spänning, Brandfarligt, Tidsödande, Giftigt och Explosivt.
Citera
2026-03-02, 21:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad är det för gas?
Elbilen är full av överraskningar.
Såg det finns elbilar vars batteri består av tusentals små uppladdningsbara batterier (sådana man har i handverktyg). Och, så klart tusentals möjliga felkällor..
En man stod och väntade i kylan medans bilen laddade. Jag pratade lite med honom. Han sa: Aldrig mer en elbil. Jag har pratat med flera elbilsägare medan de laddar. Det får man sätta på pluskontot: Elbilarna gör folk tillgängliga någon timme.
Och om man summerar, så är det batteriet som står för de flesta dåliga överraskningarna: Tungt, Dyrt, Skrymmande, Livsfarligt hög spänning, Brandfarligt, Tidsödande, Giftigt och Explosivt.

Väte (H₂) – extremt brandfarligt
Koldioxid (CO₂) – ofta i stora mängder, mindre farlig men kan tränga ut syre
Kolmonoxid (CO) – giftig och brandfarlig
Kolväten (t.ex. metan CH₄, eten C₂H₄, eten C₂H₆, propan m.fl.) – brandfarliga
Elektrolytångor (t.ex. från DMC, EMC och andra organiska lösningsmedel) – luktar ofta kemiskt/sötaktigt, brandfarliga och giftiga
I vissa fall vätefluorid (HF) – mycket frätande och giftig (särskilt vid brand/termisk rusning)
Mindre mängder andra giftiga ämnen som fosforylfluorid (POF₃) eller cyanväte (HCN) i vissa scenarier

Exakt vilken mix av gaserna som uppstår beror bla på förloppets omständigheter och elbilsbatteri etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in