2026-02-28, 22:45
Medlem
BadPostures avatar
Frågan gäller Åbro och Spendrups. Klassiska bryggerier i Sverige.
Det som jag vill diskutera är: varför försvann deras starköl!? Då syftar jag på deras originalstarköl (“exportöl”) som marknadsförts under eget namn.

Åbro – det fatöl som de säljer till krogarna kallar de “Fat 21”.
Storsäljarna på Bolaget lär vara “EyBro” och “Smålands”. Premiummärket är 'Bryggmästar'ns (den ekologiska är riktigt bra). Det enda som man ser under själva Åbro-märket är 7.3-an, vilken är en “oedig paakbänkbääss” (på småländska).Det var många år sedan jag såg en Åbro 5.2:a...

Spendrups – det fatöl som de säljer är “Grängesbergs”, vilket även finns på burk på bolaget.
Storsäljaren (vilket även är premiummärket) är Mariestads. Sen har de Millenium och annat billigt på Bolaget. “Melleruds” är fin, men annars fokuserar de på varumärkena Brutal Brewing och Gotlands.. Men när såg nån en Spendups export senast?
Spendrups gold (extra stark) verkar leva kvar, men inte den “gröna” burken..

Varför har Årbo och Spendrups släppt sina inarbetade namn för att istället enbart fokusera på lågprisbärs, och vissa premiummärken? Jag förstår att de inte vill förstöra varumärket genom att sälja piss under eget namn, men premiumbärsen borde väl säljas som Åbro/Spendrups? Annars försvinner ju kundkännedomen helt..

Är det Systemebolagets funktionssätt som styrs? Krögarnas krav på billigast möjliga? Naturlig konsumentefterfrågan, med motstående krav mot billigare från visst håll och exklusivare från annat håll? Det klassiska lagerölets press gentemot modernt humlad lager och IPA?
En kombination?

En ironi är att Carlsberg köpt upp Pripps och Falcons bryggerier. Där lever de gamla varumärkena kvar. De burkarna, både små och stora, finns på vartenda Bolag i landet.

Jag tänker att det rimliga vore att utveckla men att behålla de inarbetade namnen. Carlsberg säljer exempelvis en Falcon Hoppy (mer humlekaraktär), och breddar därmed Falcons varumärke. Åbro och Spendrups gör inte samma, de släpper sina etablerade ölnamn. Så varför?
Citera
2026-02-28, 22:53
Medlem
Antagligen så har de gjort som så många andra. Tagit in en konsult och gått igenom försäljningssifffor, och därefter dragit slutsatsen att de kan fimpa vissa ölsorter då andra inte säljer lika bra.

Ett stort misstag i mina ögon.

Man ”raderar” ju själva varumärket på det sättet, och ingen bryr sig om att Spendrups äger andra märken.
Citera
2026-02-28, 23:02
Medlem
grungewhores avatar
Var länge sedan jag drack dessa, men minns att mina ungdomsår drack jag mycket Åbro mellan- och starköl på flaska. Stabil.

Även Spendrups minns jag med glädje, särskilt deras lättöl var väldigt god.

Minns jag fel, eller var inte lättölen rätt bra på att spegla starkölsförlagorna på den tiden?
Citera
2026-03-01, 00:07
Medlem
Frater_Frags avatar
Åbro var en gång i tiden ett av mina favoritbryggerier, men tyvärr så övergick de till att börja brygga diverse otyg såsom Eybro och annat otrevligt. Förfallet började redan på 1990-talet när man slutade göra både Premium och Medalj för att istället producera det överreklamerade ölet Wiesgickl.
Citera
2026-03-01, 00:58
Medlem
Vad är det för fel på Mariestads Export? De har även Norrlands Guld Export för de som vill vara sig själv en stund. Gränges Pilsner är väl en gammal öl? Kan inte Spendrups Signatur vara deras originalöl? Liksom Åbro Original Starköl? De har väl bara bytt etikett genom åren?
Citera
2026-03-01, 10:49
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad är det för fel på Mariestads Export? De har även Norrlands Guld Export för de som vill vara sig själv en stund. Gränges Pilsner är väl en gammal öl? Kan inte Spendrups Signatur vara deras originalöl? Liksom Åbro Original Starköl? De har väl bara bytt etikett genom åren?

Vissa av märkena som marknadsförs är väl objektivt bättre än standardbrygderna. Vissa är helt klart sämre. Ölutbudet har polariserats, att mittensegmentet blir mindre - blasket blir mer/fler samtidigt som markanden för hantverksöl exploderat.

Jag tycker bara att det är märkligt att av 152 listade ölprodukter på Spendrups webbsida är det endast 1 som det står "Spendrups" på. Det är "Spendrups Signatur", som du nämnde - men den har jag aldrig sett på bolaget eller på krogen. Den klassiska gröna burken finns som 2,8%, men inte som något annat. På den gröna burken står det inte ens Spendrups.

Åbro har tydligen kvar sin exportöl. Den är listad på deras webbsida. Finns i stor glasflaska, nu med blå etikett. Att det endast säljs i flaska tyder enligt mig att den är avsedd för restaurangförsäljning. Har inte sett det ölet på något systembolag i Stockholm/Sörmland på flera år. Sälj bara i lokalt i Småland??

Bryggerierna konkurrerar ut sin egen normalbärs med lågprisbärs, inte bara på krogen utan även på systemet.
Jag har svårt att tänka att något tyskt bryggeri skulle göra likadant, men det är väl ett mer konservativt land överlag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in