2026-02-28, 21:01
Medlem
tazzos avatar
Hej!

Jag var i cirka 2-3 år en "sällansnusare"; 1 snusprilla per kväll eller 2gram lössnus. Emellanåt något kort uppehåll på 1-3 dagar. Ruset bestod alltid av en härlig yrsel likt en fylla a la "första snusen någonsin-känsla". Jag noterade ingen särskild toleransutveckling; samma rus varje gång, på samma mängd snus.

Sedan tog jag ett uppehåll på 28 dagar utan nikotin, och trodde att nikotinkänsligheten skulle "nollställas" då nikotinreceptorerna i hjärnan blivit färre.

Men nu när jag snusar känner jag ingenting! Har nu experimenterat med större mängder; tre ONE-snus samtidigt eller 5-6 gram lössnus (tillplattat för att maxa nikotinupptag över större yta) men känner noll. Varken snusfylla, hjärtfrekvensökning eller kalla händer/fötter som jag brukade uppleva förr.

Vad kan detta bero på? Toleransutveckling känns motsägelsefullt då jag snarare borde blivit mer känslig för nikotin efter nikotinstoppet.

Mod får gärna flytta tråden om det passar medicinforumet bättre.
Senast redigerad av tazzo 2026-02-28 kl. 21:07.
Citera
2026-02-28, 21:06
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Hej!

Jag var i cirka 2-3 år en "sällansnusare"; 1 snusprilla per kväll eller 2gram lössnus. Emellanåt något kort uppehåll på 1-3 dagar. Ruset bestod alltid av en härlig yrsel likt en fylla a la "första snusen någonsin-känsla". Jag noterade ingen särskild toleransutveckling; samma rus varje gång, på samma mängd snus.

Sedan tog jag ett uppehåll på 28 dagar utan nikotin, och trodde att nikotinkänsligheten skulle "nollställas" då nikotinreceptorerna i hjärnan blivit färre.

Men nu när jag snusar känner jag ingenting! Har nu experimenterat med större mängder; tre ONE-snus samtidigt eller 5-6 gram lössnus (tillplattat för att maxa nikotinupptag över större yta) men känner noll. Varken snusfylla, hjärtfrekvensökning eller kalla händer/fötter som jag brukade uppleva förr.

Vad kan detta bero på? Toleransutveckling känns motsägelsefullt då jag snarare borde blivit mer känslig för nikotin efter nikotinstoppet.

Vad kör du för snus? Låter ju inte som du tar något med någon större halt nikotin.
Citera
2026-02-28, 21:08
Medlem
Du har blivit snusimmun. Innan frisattes dopaminet vid en snabb stegring av nikotinet i blodet men efter uppehållet har hjärnan lärt sig att anpassa reaktionen, så den uteblir. Känt fenomen.
Citera
2026-02-28, 21:08
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Hej!

kan vara så att din kropp har vant sig vid snus.
Citera
2026-02-28, 21:11
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Vad kör du för snus? Låter ju inte som du tar något med någon större halt nikotin.
Lössnus; Brukssnus lös (10mg/g nikotinstyrka)
Göteborgs rapé ONE (13mg/g nikotinstyrka).
Lundgrens skåne Stark (17,3mg/g nikotinstyrka)
Citera
2026-02-28, 21:14
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Lössnus; Brukssnus lös (10mg/g nikotinstyrka)
Göteborgs rapé ONE (13mg/g nikotinstyrka).
Lundgrens skåne Stark (17,3mg/g nikotinstyrka)
Testa white nikotinpåsar, typ Velo eller något annat märke och ta en högre dos, typ 6 pluppar.

Jag som testat det mesta i narkotikasvängen kan bli rejält nikotinkickad av dessa.
Citera
2026-02-28, 22:06
Medlem
TheJesuits avatar
Prova en pris lössnus i underläppen; rinner som tusan så man får svälja undan. Men det har god effekt.
Citera
2026-02-28, 23:03
Medlem
Nikotinet är borttaget från alla snusprodukter. Nikotin används för att bygga ballistiska robotar. Skämt o sido.

Känner några få personer där kroppen på något sätt blivit immun. Har en kompis som efter förkylning inte kunde röka cigaretter längre. Både suget och nikotinkänslan försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in