2026-03-01, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nej. Kvinnor är en sorts värdefull resurs för män, men detta ska inte blandas ihop med deras "rang".

Det beror ju på vad man lägger i ordet "rang". Position i samhället, inflytande, nivå av vördnad andra känner för personen etc. Kvinnor har kanske tidigare direkt styrt mindre än män som direkta ledare. Deras inflytande har dock kanske egentligen varit större...

Men det du skriver stämmer såklart men inte bara som värdefull resurserna för män utan för flocken, samhället.

En sak som indikerar kvinnors status hos tidiga kulturer och kanske även jägare/samlare var dessa statyer av en kvinnor som ser väldigt gravida eller fertila ut som hittats överallt. Det tros ju vara någon sorts moder-gudinna men man vet mycket lite om dessa tidiga religioner.

Hur som helst står det klart att dessa tidiga människor (åtminstone sedan homo sapiens) värderade fertilitet väldigt högt
Citera
2026-03-01, 07:55
Medlem
Raddigibollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Får inte ihop resonemanget, vad menar du? Att bara 40 % av männen blivit pappor?

En överväldigande majoritet av kvinnor har kunnat avla sig historiskt till skillnad från män. Det besvarar frågan ifall kvinnor historiskt har levt i en annan rang/status. Det går att se i DNA't.
Senast redigerad av Raddigibollen 2026-03-01 kl. 08:18.
Citera
2026-03-01, 08:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Du behöver verkligen läsa historia. Var var du när det vankades historia i grundskolan?
Funderar du på det?
Fast frågan är intressant. Oavsett samhällsklass förväntas män vara de som tar de mest utsatta, mest slitsamma, de farligaste och de skitigaste jobben. Och ju längre ner på samhällsstegen desto mer exponerad för dessa typer av jobb är man.

Vi ser det även i hur vi värderar lidande. Överklassens lidande anser värre än underklassens. Kvinnors lidande anses värre än mäns lidande.

Ekonomiskt flödade tidigare ekonomiska resurser från underklassen till överklassen. Idag flödar den från män till kvinnor.

Det finns alltså många stora drag som pekar på att kvinnor har en högre rang i samhället än män.
Citera
2026-03-01, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast frågan är intressant. Oavsett samhällsklass förväntas män vara de som tar de mest utsatta, mest slitsamma, de farligaste och de skitigaste jobben. Och ju längre ner på samhällsstegen desto mer exponerad för dessa typer av jobb är man.

Vi ser det även i hur vi värderar lidande. Överklassens lidande anser värre än underklassens. Kvinnors lidande anses värre än mäns lidande.

Ekonomiskt flödade tidigare ekonomiska resurser från underklassen till överklassen. Idag flödar den från män till kvinnor.

Det finns alltså många stora drag som pekar på att kvinnor har en högre rang i samhället än män.

Kvinnor har genetiska instinkter som generellt sett gör att de intar en underordnad position som lustobjekt, med mannen i dominant position. Man kan alltid göra långsökta resonemang vilket som är mest fördelaktigt, men vad det gäller rang är det nog inte mycket att diskutera.
Citera
2026-03-04, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, men varför vill du höja mäns rang genom att få dem att klä sig som en sorts Highlander? Det blir ju svårare för dig att konkurrera...

Fast kläder som indikerar kvinnor inte behöver jobba kan indikera högre rang. Samtidigt kan det utstråla hög rang om kvinnor klär sig som män... Så det är verkligen en Win-Win situation för kvinnor...

Men jag skämtar lite vilket jag antar du också gör...

Mitt resonemang var inte riktigt bra kanske. Det jag skrev tidigare om långa naglar, och om det indikerar att kvinnor tycker de inte behöver arbeta eller något, var faktiskt bättre.

Detta resonemang byggde på att visa att man inte behövde jobba förr i tiden indikerade högre rang. Sen att attribut som uttrycker detta mer förknippas med kvinnor... Och då frågan om kvinnor på något sätt historiskt ansetts ha högre rang?

Fast sen länge finns det jobb där det går utmärkt för kvinnor att ha kjolar, klänningar, långa naglar och skor med höga klackar. Dessutom så utgjorde klänning i det förflutna, inte nödvändigtvis ett hinder för att arbeta. Typ som någon skrev, kunde en piga på en gård med sådan klädsel utmärkt utföra arbetsuppgifter.

Fast korta naglar, byxor, mer platta skor etc är såklart lämpligast för en hel del mer fysiska jobb. Många kvinnor som gått med högklackat varje dag under många år, har också berättat om problem de fått...

Men en del kvinnlig klädsel förr i tiden, kom nog också att man tyckte kvinnor skulle skylas. Som t.ex. viktorianskt "mode"... Dessutom detta med damsadel och sådant. Det ansågs inte propert för en kvinna att rida på en vanlig sadel...

Och det påminner lite om hur det är inom t.ex. islam. Att vissa kläder är till för att skydda kvinnans dygd...

Även i västvärlden fanns en idé att byxor inte är lämpligt för kvinnor...

Jag tycker dock såklart att kvinnor ska ha rätt att klä sig precis som de vill... Intressant nog väcker det idag för många lite känslor av obehag eller avsky att se en man i kvinnokläder. Detta minskar dock desto mer personen verkligen liknar en kvinna...

Edit: Detta påminner mig också om en hemsk sak... Att det en period blev mode för kvinnor att bära korsett Ju smalare midja desto bättre.. Detta var absolut inte hälsosamt att bära i längden och ett hemskt och skadligt mode för kvinnor.
Såklart

Jag har faktiskt burit (och sytt) korsetter och hemska bälten som tonåring. Mitt ideal överspelade totalt allt. Var extremt intresserad av modehistoria simultant med en hel del andra intressen. Jag vet det mesta om hur de kinesiska kvinnornas fötter bands exempelvis. Nördigt. Inte att jag på något vis framspråkar. Bara intresserad av både det och balasamering av mumier osv. Trams.
Som nu.

Min kontenta är att ett kön har ingen rang. Så jag håller mig till din frågeställning. Vi har alla en slags rang, men oberoende av kön.
Skulle aldrig rangordna en man och kvinna. Det beror helt på "vem". Och enligt min erfarenhet är den rangen föränderlig och beroende på var och hur.

Ingen har hög rang "överallt". Man kanske glänser här och där möjligtvis.
Senast redigerad av XY3000 2026-03-04 kl. 02:32.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in