Citat:
Ursprungligen postat av
XY3000
Nu har jag bestämt mig. Svaret är JA!
Jag bär nästan alltid klänning eller kjol, och nu vet jag varför. För att statuera min höga rang såklart.
Snobird enlightened me.
Innan har jag nonchalant kastat på mig en gammal skön klänning, nu kommer jag varje gång tänka rang
Men framför allt kommer jag försöka övertyga fler män att bära kilt. Och långt hår.
Heil mina förhistoriska söstrar dessutom!
Ok, men varför vill du höja mäns rang genom att få dem att klä sig som en sorts Highlander? Det blir ju svårare för dig att konkurrera...
Fast kläder som indikerar kvinnor inte behöver jobba kan indikera högre rang. Samtidigt kan det utstråla hög rang om kvinnor klär sig som män... Så det är verkligen en Win-Win situation för kvinnor...
Men jag skämtar lite vilket jag antar du också gör...
Mitt resonemang var inte riktigt bra kanske. Det jag skrev tidigare om långa naglar, och om det indikerar att kvinnor tycker de inte behöver arbeta eller något, var faktiskt bättre.
Detta resonemang byggde på att visa att man inte behövde jobba förr i tiden indikerade högre rang. Sen att attribut som uttrycker detta mer förknippas med kvinnor... Och då frågan om kvinnor på något sätt historiskt ansetts ha högre rang?
Fast sen länge finns det jobb där det går utmärkt för kvinnor att ha kjolar, klänningar, långa naglar och skor med höga klackar. Dessutom så utgjorde klänning i det förflutna, inte nödvändigtvis ett hinder för att arbeta. Typ som någon skrev, kunde en piga på en gård med sådan klädsel utmärkt utföra arbetsuppgifter.
Fast korta naglar, byxor, mer platta skor etc är såklart lämpligast för en hel del mer fysiska jobb. Många kvinnor som gått med högklackat varje dag under många år, har också berättat om problem de fått...
Men en del kvinnlig klädsel förr i tiden, kom nog också att man tyckte kvinnor skulle skylas. Som t.ex. viktorianskt "mode"... Dessutom detta med damsadel och sådant. Det ansågs inte propert för en kvinna att rida på en vanlig sadel...
Och det påminner lite om hur det är inom t.ex. islam. Att vissa kläder är till för att skydda kvinnans dygd...
Även i västvärlden fanns en idé att byxor inte är lämpligt för kvinnor...
Jag tycker dock såklart att kvinnor ska ha rätt att klä sig precis som de vill... Intressant nog väcker det idag för många lite känslor av obehag eller avsky att se en man i kvinnokläder. Detta minskar dock desto mer personen verkligen liknar en kvinna...
Edit: Detta påminner mig också om en hemsk sak... Att det en period blev mode för kvinnor att bära korsett Ju smalare midja desto bättre.. Detta var absolut inte hälsosamt att bära i längden och ett hemskt och skadligt mode för kvinnor.