2026-03-01, 05:04
Medlem
Sätt en hård gräns, går oftast inte lita på sånna ändå
Citera
2026-03-01, 07:48
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, varför sitter du och håller på din patentlösning för, tala om istället hur man ska göra då?

Bara bryt kontakten? Låt fanskapet lösa sina egna problem.
Citera
2026-03-01, 08:19
Avslutad
Fundera på vilka gränser du faktiskt kan och vill acceptera och kommunicera dem tydligt.
Nu har du gjort din del. Då återstår det att hålla dina genomtänkta gränser och låta personens egna handlingar visa vem den är och vad den faktiskt prioriterar.
Att på förhand döma ut någon utifrån det ena eller det andra säger mer om den som dömer. Att döma någon på förhand och sedan förvänta sig positiva resultat av det är motsägelsefullt.
Citera
2026-03-01, 08:52
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knostertavlan
Har en kompis jag inte vet vad jag ska göra av. Vi har förut festat en del ihop men nu har hans beteende eskalerat, han missbrukar varje dag och säljer droger. Detta är inget jag vill associeras med, men grejen är att jag har vetat om detta ett tag och ändå umgåtts med honom.

Han frågar konstant om att låna pengar, allt från 3kr till 7000kr. Hela tiden är det ”panik”, någon är ute efter honom, en skuld behöver lösas och då måste han antingen ha pengar eller komma hem till mig. Han ställer orimliga krav och blir upprörd om man inte låter honom komma hem till en kl 22.30 en vanlig måndag. Han kan vara vaken i flera dagar och då bli obehaglig och rätt psykotisk på sättet.

Problemet är att han har väldigt få vänner kvar och betonar hela tiden hur viktig vår vänskap är, om han upplever att jag är kort i tonen så brusar han till och blir väldigt upprörd för han tror att jag ska lämna honom. Egentligen har jag väl inga problem att skriva med honom eller prata i telefon, men han vill helst ses varenda jävla dag i flera timmar.

Jag har ingen partner, barn eller liknande att skylla på som en vettig anledning till varför vi inte borde vara vänner. Det känns elakt av mig att avbryta vår vänskap när han är så utblottad och har så få vänner, särskilt när jag får lite intrycket av att han antingen kommer ta livet av sig eller bli extremt utågerande mot mig om jag skulle avbryta det. Jag känner mig extremt kvävd och det är väldigt tärande. Helst vill jag leva ett lugnt liv utan droger kring mig eller liknande, men känns svårt att använda det som argument då vi tidigare har både festat ihop och jag har vetat om hans nyblivna kriminella livsstil och inte brutit kontakten då direkt.

Hur fan hanterar man detta på bäst sätt? Det är så svårt med missbrukare med för de är så oberäkneliga. Jag har redan försökt att vara svår att träffa men han spamringer mig och skuldbelägger mig om jag inte träffar honom.

Herregud stackars dig, vilken mardrömssituation. Som andra skrivit så är det inte din vän i det här läget längre utan det är ett missbruk som försöker överleva och som tvingar din vän att utnyttja dig. Så du behöver sluta hjälpa missbruket och därmed hjälpa din vän. ArtificialElegance tips är jättebra.
Citera
2026-03-01, 09:51
Medlem
Hårda gränser eller klippa helt är väl det som gäller.

Hårda gränser som faktiskt hålls brukar för den.delen innebära att personer som din vän slutar höra av sig i slutändan. Så båda vägar leder till klippt kontakt fast lite olika fort.
Citera
2026-03-01, 09:56
Medlem
Ham utnyttjar dig och bryr sig uppenbarligen ingenting om dig och dina behov eftersom ha spamringer om du inte svarar. Han låter helt värdelös för sig själv och alla andra. En knarkande parasit som bara söker efter andra att utnyttja. Skicka ett SMS där du säger att du inte vill ha någon vänskap mer och sen blockerar du hans nummer. Acceptera absolut ingen kommunikation efter det.
Citera
2026-03-01, 10:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Sluta låna ut pengar. Skyll på något om du måste, sämre ekonomi, större utgifter, banken ifrågasätter ditt swishande...
När du inte längre släpper ifrån dig en endaste krona, så kommer också din "vän" att försvinna automagiskt.
Klart!
Citera
2026-03-01, 10:30
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Hur fan hanterar man detta på bäst sätt? Det är så svårt med missbrukare med för de är så oberäkneliga. Jag har redan försökt att vara svår att träffa men han spamringer mig och skuldbelägger mig om jag inte träffar honom.

Du har två alternativ:

1) Ställ krav för fortsatt vänskap och tveka inte att följa de krav du sätter upp. Tyvärr måste förändring komma inifrån. Är din vän inte mottaglig för förändring bör du klippa banden med honom. Det går inte att rädda en idiot från sig själv.

2) Börja missbruka och sälja själv. Inget jag förespråkar, men ni skulle i så fall hamna på samma nivå i vänskapen och skede av livet. Om ni inte blir ovänner över droger och pengar.
Citera
2026-03-01, 11:06
Medlem
Man måste lära sig att bli av med dåliga vänner.

Inga av dina egna motargument håller för att du skulle ha kvar din taskiga kompis:

”Vi brukade ju festa, så det känns konstigt att plötsligt reagera på hans drogmissbruk”

Keyword brukade, sen växte du upp men inte han. Du har rätten att säga att du växt ifrån festande/drickande och att du inte vill att droger ska finnas i ditt liv. Sätt ned foten, vill han träffa dig så gör han det nykter annars får han vara hemma.

”Det känns taskigt att lämna honom när han inte har några andra vänner”

Dude, vad tror du alla andra har gjort redan? Dumpat denna snubbe från sin vänlista. Alla andra har redan klarat av att sätta gränsen att de inte vill ha psykotiska knarklangare i sina liv. Släpp skuldkänslan och fokusera på ditt eget liv, du blir ju drabbad av skiten. Varför tror du att du inte har partner eller barn? Vad skulle en potentiell partner tycka om den frågade dig om dina närmsta vänner och du berättar om denna trasiga snubbe, någon du själv inte ens vill associera dig med? Ditt självförtroende slits i bitar av att du inte lever som du vill leva.

”Han kommer begå självmord om jag lämnar honom”
För det första så är detta ofta en klassiskt manipulationsteknik. För det andra, detta är inte ditt ansvar. Du kan inte styra över vad en annan person gör. För det tredje, det enda som kommer hjälpa honom är om han når rock bottom, att du lämnar honom och han inser att livet är skit pga drogerna. Du hjälper honom genom att tillfälligt må ännu sämre. För det fjärde (om man nu säger så) så är det helt fucking omöjligt att övertyga en knarkare att sluta knarka. Jag har varit i samma sits. Det är omöjligt. De kan lova dig dyrt och heligt att sluta. Men en vecka, ett par månader… till slut så kommer knarket tillbaka. Enbart de själva kan välja att sluta knarka, inte du.

Din ”kompis” försöker dessutom sno pengar av dig (låna, ah tjena den har man hört), han gaslightar dig, guilt trippar dig, får dig att må skit och vara konstant stressad och nojig. Det är inte du som är den taskiga här för att du vill lämna honom. Det är han som är ett jävla svin.

Du får helt enkelt säga till honom ”Jag kan inte längre umgås med folk som knarkar, om du vill fortsätta se mig så får du välja, mig eller drogerna”

Han kommer kanske bli arg, skrika, gaslighta etc.

Ge ingen förklaring, argumentera inte emot. Du har satt din gräns. Bara ignorera varenda en av hans försök att guilt trippa ditt svaga jag och stirra på honom medan han gör bort sig. Låt han skämma ut sig ordentligt, sänka sig till en lägre och lägre nivå.

Efter att han är färdig säger du ”är du klar nu?”. Sedan säger du att han får komma tillbaka när han är ren. Lyckas han inte så gör du dig av med fanskapet. Jag LOVAR att han är ett hinder i ditt liv och att det finns ett ljus på den andra sidan när du väl kan leva utan knarklangare i din närhet.

TL;DR

En extremt viktig förmåga i livet är att göra sig av med vänner som kostar mer energi än de ger dig. Känns skit i stunden men OTROLIGT när det är klart, bara gör det.

Min personliga åsikt är att din kompis är bortom räddning tyvärr, skulle nog inte ge honom en sista chans men låter det vara upp till dig.
Citera
2026-03-01, 13:22
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Har en kompis jag inte vet vad jag ska göra av. Vi har förut festat en del ihop men nu har hans beteende eskalerat, han missbrukar varje dag och säljer droger. Detta är inget jag vill associeras med, men grejen är att jag har vetat om detta ett tag och ändå umgåtts med honom.

Han frågar konstant om att låna pengar, allt från 3kr till 7000kr. Hela tiden är det ”panik”, någon är ute efter honom, en skuld behöver lösas och då måste han antingen ha pengar eller komma hem till mig. Han ställer orimliga krav och blir upprörd om man inte låter honom komma hem till en kl 22.30 en vanlig måndag. Han kan vara vaken i flera dagar och då bli obehaglig och rätt psykotisk på sättet.

Problemet är att han har väldigt få vänner kvar och betonar hela tiden hur viktig vår vänskap är, om han upplever att jag är kort i tonen så brusar han till och blir väldigt upprörd för han tror att jag ska lämna honom. Egentligen har jag väl inga problem att skriva med honom eller prata i telefon, men han vill helst ses varenda jävla dag i flera timmar.

Jag har ingen partner, barn eller liknande att skylla på som en vettig anledning till varför vi inte borde vara vänner. Det känns elakt av mig att avbryta vår vänskap när han är så utblottad och har så få vänner, särskilt när jag får lite intrycket av att han antingen kommer ta livet av sig eller bli extremt utågerande mot mig om jag skulle avbryta det. Jag känner mig extremt kvävd och det är väldigt tärande. Helst vill jag leva ett lugnt liv utan droger kring mig eller liknande, men känns svårt att använda det som argument då vi tidigare har både festat ihop och jag har vetat om hans nyblivna kriminella livsstil och inte brutit kontakten då direkt.

skaffa dig en brud
Citera
2026-03-01, 13:29
Medlem
Timoteuss avatar
Som redan sagts: gränser. Hans hjärna fattar inte hintar.

Inga pengar. Kanske träffas utanför ditt hem på bestämda tider. Ringa en viss veckodag.
Citera
2026-03-01, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterflin
Fundera på vilka gränser du faktiskt kan och vill acceptera och kommunicera dem tydligt.
Nu har du gjort din del. Då återstår det att hålla dina genomtänkta gränser och låta personens egna handlingar visa vem den är och vad den faktiskt prioriterar.
Att på förhand döma ut någon utifrån det ena eller det andra säger mer om den som dömer. Att döma någon på förhand och sedan förvänta sig positiva resultat av det är motsägelsefullt.

Den punkten är viktig och det går att applicera på det mesta här i livet.
Men man får inte tillåta att det missbrukas.
Att säga förlåt eller skylla ifrån sig flera gånger om visar inte på förbättring och gör att man tvingas stå på sig och gå tillbaka till att hårdra gränserna.
Eller bryta helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in