2026-02-28, 15:39
Medlem
Har en kompis jag inte vet vad jag ska göra av. Vi har förut festat en del ihop men nu har hans beteende eskalerat, han missbrukar varje dag och säljer droger. Detta är inget jag vill associeras med, men grejen är att jag har vetat om detta ett tag och ändå umgåtts med honom.

Han frågar konstant om att låna pengar, allt från 3kr till 7000kr. Hela tiden är det ”panik”, någon är ute efter honom, en skuld behöver lösas och då måste han antingen ha pengar eller komma hem till mig. Han ställer orimliga krav och blir upprörd om man inte låter honom komma hem till en kl 22.30 en vanlig måndag. Han kan vara vaken i flera dagar och då bli obehaglig och rätt psykotisk på sättet.

Problemet är att han har väldigt få vänner kvar och betonar hela tiden hur viktig vår vänskap är, om han upplever att jag är kort i tonen så brusar han till och blir väldigt upprörd för han tror att jag ska lämna honom. Egentligen har jag väl inga problem att skriva med honom eller prata i telefon, men han vill helst ses varenda jävla dag i flera timmar.

Jag har ingen partner, barn eller liknande att skylla på som en vettig anledning till varför vi inte borde vara vänner. Det känns elakt av mig att avbryta vår vänskap när han är så utblottad och har så få vänner, särskilt när jag får lite intrycket av att han antingen kommer ta livet av sig eller bli extremt utågerande mot mig om jag skulle avbryta det. Jag känner mig extremt kvävd och det är väldigt tärande. Helst vill jag leva ett lugnt liv utan droger kring mig eller liknande, men känns svårt att använda det som argument då vi tidigare har både festat ihop och jag har vetat om hans nyblivna kriminella livsstil och inte brutit kontakten då direkt.

Hur fan hanterar man detta på bäst sätt? Det är så svårt med missbrukare med för de är så oberäkneliga. Jag har redan försökt att vara svår att träffa men han spamringer mig och skuldbelägger mig om jag inte träffar honom.
Citera
2026-02-28, 15:43
Avstängd
Han är inte mottaglig för hjälp?
Citera
2026-02-28, 15:45
Medlem
jakirosmothers avatar
va falsk du är som är vän med någon du egentligen inte vill vara vän med?
Citera
2026-02-28, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knostertavlan
Han frågar konstant om att låna pengar, allt från 3kr till 7000kr. Hela tiden är det ”panik”, någon är ute efter honom, en skuld behöver lösas och då måste han antingen ha pengar eller komma hem till mig. Han ställer orimliga krav och blir upprörd om man inte låter honom komma hem till en kl 22.30 en vanlig måndag. Han kan vara vaken i flera dagar och då bli obehaglig och rätt psykotisk på sättet.

går inte att vara vän med någon som håller på så här
Citera
2026-02-28, 15:50
Medlem
Loikkaris avatar
Sätt gränser, låna inte pengar alls, säg att du inte vill vara en del av hans liv om det fortsätter på det viset som du beskriver. Tala om att du bry dig om honom men vill minska umgänget till att prata i telefon o SMS eller annan meddelande tjänst. Efter kl 20.00 vill du inte höra av honom. Var inte medberoende och blanda dig inte i hans affärer. Be honom söka hjälp. Kontakta hans anhöriga om suicida snack.
Citera
2026-02-28, 15:55
Medlem
halaltarzans avatar
Vad tror du händer om du anmäler honom då, finns det hjälp att få av samhället då?
Citera
2026-02-28, 16:01
Medlem
Drettans avatar
Citat:
.

du håller på att förvandlas till en klassisk medberoende. . googla på det.

Han kommer dra ner dig i skit, många har fått ekonomiska skulder eller fiender av att dras med såna

"om du sover med gatuhundar får du loppor" ungefär så
Citera
2026-02-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
va falsk du är som är vän med någon du egentligen inte vill vara vän med?

Jag har känt honom i 10+ år och det har alltid varit en nära vän till mig men situationen har blivit ohållbar. Det är inte så att jag blev vän med honom igår och jag tycker om hans grundpersonlighet jättemycket, men han vill inte ha hjälp.
Citera
2026-02-28, 16:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kan du inte åka bort en vecka eller två, helst längre? Då tvingas han vända sig till nån annan och det kanske ebbar ut.

Nu är du tillgänglig 24/7 och ett lätt offer.
Citera
2026-02-28, 16:03
Medlem
Drettans avatar
Säg som det är och be han fock off.
Han kan komma tbx när han varit clean i 1 år.

Du är inte ett dugg taskig. Du ska inte behöva dela nackdelarna med hans liv, om han valt att leva det som han gör, ni är inte gifta eller släkt
Citera
2026-02-28, 16:07
Medlem
Citat:
Har en kompis jag inte vet vad jag ska göra av. Vi har förut festat en del ihop men nu har hans beteende eskalerat, han missbrukar varje dag och säljer droger. Detta är inget jag vill associeras med, men grejen är att jag har vetat om detta ett tag och ändå umgåtts med honom.

Problemet är att han har väldigt få vänner kvar och betonar hela tiden hur viktig vår vänskap är, om han upplever att jag är kort i tonen så brusar han till och blir väldigt upprörd för han tror att jag ska lämna honom. Egentligen har jag väl inga problem att skriva med honom eller prata i telefon, men han vill helst ses varenda jävla dag i flera timmar.

Jag har ingen partner, barn eller liknande att skylla på som en vettig anledning till varför vi inte borde vara vänner. Det känns elakt av mig att avbryta vår vänskap när han är så utblottad och har så få vänner, särskilt när jag får lite intrycket av att han antingen kommer ta livet av sig eller bli extremt utågerande mot mig om jag skulle avbryta det. Jag känner mig extremt kvävd och det är väldigt tärande. Helst vill jag leva ett lugnt liv utan droger kring mig eller liknande, men känns svårt att använda det som argument då vi tidigare har både festat ihop och jag har vetat om hans nyblivna kriminella livsstil och inte brutit kontakten då direkt.

Hur fan hanterar man detta på bäst sätt? Det är så svårt med missbrukare med för de är så oberäkneliga. Jag har redan försökt att vara svår att träffa men han spamringer mig och skuldbelägger mig om jag inte träffar honom.
Du skulle dumpat honom tidigare.
Han kommer bara att bli värre, snart hotar han dig för att få pengar.
Ställ ett krav att han söker hjälp annars bryter du vänskapen tills han gjort det.
Ett mer diplomatiskt sätt att bli av med honom.
Tyck inte synd om honom, tyck synd om dig själv som drabbas av en sån person.
Citera
2026-02-28, 16:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vad tror du händer om du anmäler honom då, finns det hjälp att få av samhället då?

Jag undvek att anmäla någon i hopp om att personen skulle slippa mer problem och se chansen till att få en nystart utan polis inblandat.
Jag blev också rädd för alla självmordshot då personen var labil.
Jag trodde personen skulle bli tacksam och glad

Men i efterhand ångrar jag mig.
Det gav mig problem istället då människan gjorde livet svårt för mig när jag avslutade kontakten.
Personen såg mig som ond för att ha lämnat när den gjorde ständiga övertramp för att försvara sitt missbruk.

Du har nog rätt angående att anmäla.
Är personen riktigt nerdragen i skiten kanske den enda vägen ur är tvång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in