Hjälpte ganska nyligen en väns 20 åriga dotter med ett bilköp.
Där jämförde vi en ny bensindriven Suzuki Swift 2025 mot en ny eldriven Renault 5 också från 2025.
2 ungefär lika stora bilar.
Suzukin kostade 194800 kr.
Renaulten kostade 332400 kr.
Hon räknade med att köra 1700 mil per år.
Suzuki Swiften har en bensinkostnad på cirka 6,80 kr per mil med dagens bensinpris.
Försäkringskostnad på 239 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatt på 235 kr per månad.
Renaulten har en bränslekostnad på mellan 2,50 kr och 6 kr per mil beroende när på året man tankar och också var man tankar.
Vi tittade på deras elräkningar (elområde 4) från juni till december och den totala kostnaden låg mellan 2,68 och 3,72 kr per kwh. Lägst på sommaren och högre på vintern.
Att betala 3,72 kr per kwh ger en milkostnad typ lika hög som bensin i Suzuki Swiften.
Att betala 2,68 kr per kwh ger dock en betydligt lägre milkostnad.
Att betala runt 3 kr per kwh skulle enligt säljaren ge en milkostnad runt 4,50 kr per mil.
Inga solceller finns på bostaden. Inte heller någon laddbox som måste köpas.
Renault 5:an hade en försäkringskostnad på 491 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatten är dock bara 30 kr per månad.
Sett till bränsleförbrukning, fordonsskatt och försäkringskostnad så kom fram till att den bensindrivna Suzukin hade en årlig kostnad av 17248 kr på 1700 mil.
Och att den eldrivna Renaulten hade en årlig kostnad av 13902 kr på 1700 mil.
Detta gör då att årskostnaden är 3346 kr mindre på den eldrivna bilen.
Men då kostar den eldrivna bilen 137600 kr MER i inköp vilket då skulle ta 41 år att tjäna in innan det är plus minus noll.
Sen tog vi inte ställning till kostnad för service på dom båda bilarna, vilket så klart kan skilja i pris.
Men valet blev till sist att hon köpte en bensindriven Suzuki Swift! Vi kom fram till att det förmodligen blir det billigaste alternativet under dom 10 år som hon kanske har tänkt att ha bilen.
Det höga inköpspriset på elbilen gynnar inte alls elbilen.
Personligen tänker jag inte köpa någon ny bil alls. Jag tänker köra min Peugeot 208 diesel från 2019 så länge jag kan.
Där jämförde vi en ny bensindriven Suzuki Swift 2025 mot en ny eldriven Renault 5 också från 2025.
2 ungefär lika stora bilar.
Suzukin kostade 194800 kr.
Renaulten kostade 332400 kr.
Hon räknade med att köra 1700 mil per år.
Suzuki Swiften har en bensinkostnad på cirka 6,80 kr per mil med dagens bensinpris.
Försäkringskostnad på 239 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatt på 235 kr per månad.
Renaulten har en bränslekostnad på mellan 2,50 kr och 6 kr per mil beroende när på året man tankar och också var man tankar.
Vi tittade på deras elräkningar (elområde 4) från juni till december och den totala kostnaden låg mellan 2,68 och 3,72 kr per kwh. Lägst på sommaren och högre på vintern.
Att betala 3,72 kr per kwh ger en milkostnad typ lika hög som bensin i Suzuki Swiften.
Att betala 2,68 kr per kwh ger dock en betydligt lägre milkostnad.
Att betala runt 3 kr per kwh skulle enligt säljaren ge en milkostnad runt 4,50 kr per mil.
Inga solceller finns på bostaden. Inte heller någon laddbox som måste köpas.
Renault 5:an hade en försäkringskostnad på 491 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatten är dock bara 30 kr per månad.
Sett till bränsleförbrukning, fordonsskatt och försäkringskostnad så kom fram till att den bensindrivna Suzukin hade en årlig kostnad av 17248 kr på 1700 mil.
Och att den eldrivna Renaulten hade en årlig kostnad av 13902 kr på 1700 mil.
Detta gör då att årskostnaden är 3346 kr mindre på den eldrivna bilen.
Men då kostar den eldrivna bilen 137600 kr MER i inköp vilket då skulle ta 41 år att tjäna in innan det är plus minus noll.
Sen tog vi inte ställning till kostnad för service på dom båda bilarna, vilket så klart kan skilja i pris.
Men valet blev till sist att hon köpte en bensindriven Suzuki Swift! Vi kom fram till att det förmodligen blir det billigaste alternativet under dom 10 år som hon kanske har tänkt att ha bilen.
Det höga inköpspriset på elbilen gynnar inte alls elbilen.
Personligen tänker jag inte köpa någon ny bil alls. Jag tänker köra min Peugeot 208 diesel från 2019 så länge jag kan.