2026-03-05, 08:21
Medlem
Superbunnys avatar
Hjälpte ganska nyligen en väns 20 åriga dotter med ett bilköp.

Där jämförde vi en ny bensindriven Suzuki Swift 2025 mot en ny eldriven Renault 5 också från 2025.
2 ungefär lika stora bilar.

Suzukin kostade 194800 kr.
Renaulten kostade 332400 kr.

Hon räknade med att köra 1700 mil per år.

Suzuki Swiften har en bensinkostnad på cirka 6,80 kr per mil med dagens bensinpris.
Försäkringskostnad på 239 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatt på 235 kr per månad.

Renaulten har en bränslekostnad på mellan 2,50 kr och 6 kr per mil beroende när på året man tankar och också var man tankar.

Vi tittade på deras elräkningar (elområde 4) från juni till december och den totala kostnaden låg mellan 2,68 och 3,72 kr per kwh. Lägst på sommaren och högre på vintern.

Att betala 3,72 kr per kwh ger en milkostnad typ lika hög som bensin i Suzuki Swiften.
Att betala 2,68 kr per kwh ger dock en betydligt lägre milkostnad.

Att betala runt 3 kr per kwh skulle enligt säljaren ge en milkostnad runt 4,50 kr per mil.

Inga solceller finns på bostaden. Inte heller någon laddbox som måste köpas.

Renault 5:an hade en försäkringskostnad på 491 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatten är dock bara 30 kr per månad.

Sett till bränsleförbrukning, fordonsskatt och försäkringskostnad så kom fram till att den bensindrivna Suzukin hade en årlig kostnad av 17248 kr på 1700 mil.
Och att den eldrivna Renaulten hade en årlig kostnad av 13902 kr på 1700 mil.

Detta gör då att årskostnaden är 3346 kr mindre på den eldrivna bilen.

Men då kostar den eldrivna bilen 137600 kr MER i inköp vilket då skulle ta 41 år att tjäna in innan det är plus minus noll.

Sen tog vi inte ställning till kostnad för service på dom båda bilarna, vilket så klart kan skilja i pris.

Men valet blev till sist att hon köpte en bensindriven Suzuki Swift! Vi kom fram till att det förmodligen blir det billigaste alternativet under dom 10 år som hon kanske har tänkt att ha bilen.

Det höga inköpspriset på elbilen gynnar inte alls elbilen.

Personligen tänker jag inte köpa någon ny bil alls. Jag tänker köra min Peugeot 208 diesel från 2019 så länge jag kan.
Citera
2026-03-05, 09:42
Medlem
Elbil utan tvekan och då en BMW. Blir deprimerad varje gång jag kör min reservbil (bensin). Känns som att slungas tillbaka 30 år i tiden. Långsam och bullrig.

Observera att jag inte nämner miljöaspekter eller ladda vs tanka. Jag baserar det på vilken bil jag helst sitter 80 mil och kör på en dag. Ladda är idag inget problem, men kan ladda i princip överallt.

Ni som gnäller på Elbilar har antagligen aldrig kört en, eller så är ni 70+ och anser att sin kuk ska man bara ha och pissa med
Citera
2026-03-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ändå är det ju sällan det är något annat än elektroniken som krånglar även på en fossilbil och elbilarna som toppar statistiken hos bilprovningen när det gäller antal fel/bilmodell ......
Har iofs haft många fossilbilar på diverse reperationer under mina år men aldrig någon av mina elbilar.
Citera
2026-03-05, 15:23
Medlem
zoombos avatar
Kör hybrid plugin idag och det kommer nog även nästa bil att bli. Möjligen med lite större batteri och möjlighet till dragkrok.
Det ojas om att det är mer som kan gå sönder med dubbla drivkällor och fler rörliga delar men bensinmotorer har man gjort nu i över 120 år och dessa används också rätt sparsamt i en hybrid så jag tycker inte att det argumentet riktigt håller. Det är mer rost, bromsar och taskigt producerad elektronik (dåligt inkapslad mot fukt eller dåliga lödningar) som brukar haverera.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kör hybrid plugin idag och det kommer nog även nästa bil att bli. Möjligen med lite större batteri och möjlighet till dragkrok.
Det ojas om att det är mer som kan gå sönder med dubbla drivkällor och fler rörliga delar men bensinmotorer har man gjort nu i över 120 år och dessa används också rätt sparsamt i en hybrid så jag tycker inte att det argumentet riktigt håller. Det är mer rost, bromsar och taskigt producerad elektronik (dåligt inkapslad mot fukt eller dåliga lödningar) som brukar haverera.
En i byn har en pluginhybrid med dieselmotor.
Det är egentligen inte optimalt eftersom han kör så få långresor att dieseln startar bara en eller två gånger i månaden , helt fel för en sån motor.

Men den verkar hålla ändå .....
Citera
Idag, 04:09
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Hjälpte ganska nyligen en väns 20 åriga dotter med ett bilköp.

Där jämförde vi en ny bensindriven Suzuki Swift 2025 mot en ny eldriven Renault 5 också från 2025.
2 ungefär lika stora bilar.

Suzukin kostade 194800 kr.
Renaulten kostade 332400 kr.

Hon räknade med att köra 1700 mil per år.

Suzuki Swiften har en bensinkostnad på cirka 6,80 kr per mil med dagens bensinpris.
Försäkringskostnad på 239 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatt på 235 kr per månad.

Renaulten har en bränslekostnad på mellan 2,50 kr och 6 kr per mil beroende när på året man tankar och också var man tankar.

Vi tittade på deras elräkningar (elområde 4) från juni till december och den totala kostnaden låg mellan 2,68 och 3,72 kr per kwh. Lägst på sommaren och högre på vintern.

Att betala 3,72 kr per kwh ger en milkostnad typ lika hög som bensin i Suzuki Swiften.
Att betala 2,68 kr per kwh ger dock en betydligt lägre milkostnad.

Att betala runt 3 kr per kwh skulle enligt säljaren ge en milkostnad runt 4,50 kr per mil.

Inga solceller finns på bostaden. Inte heller någon laddbox som måste köpas.

Renault 5:an hade en försäkringskostnad på 491 kr per månad (halvförsäkring).
Fordonsskatten är dock bara 30 kr per månad.

Sett till bränsleförbrukning, fordonsskatt och försäkringskostnad så kom fram till att den bensindrivna Suzukin hade en årlig kostnad av 17248 kr på 1700 mil.
Och att den eldrivna Renaulten hade en årlig kostnad av 13902 kr på 1700 mil.

Detta gör då att årskostnaden är 3346 kr mindre på den eldrivna bilen.

Men då kostar den eldrivna bilen 137600 kr MER i inköp vilket då skulle ta 41 år att tjäna in innan det är plus minus noll.

Sen tog vi inte ställning till kostnad för service på dom båda bilarna, vilket så klart kan skilja i pris.

Men valet blev till sist att hon köpte en bensindriven Suzuki Swift! Vi kom fram till att det förmodligen blir det billigaste alternativet under dom 10 år som hon kanske har tänkt att ha bilen.

Det höga inköpspriset på elbilen gynnar inte alls elbilen.

Personligen tänker jag inte köpa någon ny bil alls. Jag tänker köra min Peugeot 208 diesel från 2019 så länge jag kan.
Räknade du på leasing också? Nya elbilar är sällan vettiga köp för privatkunder. De flesta väljer att leasa. Mycket billigare i de flesta fall. Just R5 har grym leasingdeal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in