Citat:
Ursprungligen postat av
rovmun
De få gånger jag tar mig ut på Södermalm slås jag av hur många trevliga barer som faktiskt finns åtminstone fram till klockan 01. Sen händer något. Plötsligt stänger de flesta av de där mysiga ställena, och kvar blir mest hak som Big Ben, kvarnen , Time Bar och Kelly’s, Häktet eller rena nattklubbar vilket inga tilltalar mig alternativ att de har lång kö eller att man behöver betala 2-300 entré för at ta 1-2 öl.
Mer ställen som, harvest home, mikkeller , Stigberget, etc
Förr fanns till exempel Brooklyn bar där man kunde hänga i baren till tre, lyssna på trevlig musik ( oftast) och faktiskt prata med folk. I dag är det något annat som tagit och vette fasen vad det är där numera.
Det jag letar efter är egentligen ganska enkelt:
En bar som har öppet efter 01
Bra musik (inte bara spellistor med AI-musik eller likade typ Spotify viral top )
Trevligt, folk
Bra öl i glaset
En stämning där man kan både prata och känna puls
Inte en nattklubb. Inte en studentfest. Inte vitt tuggummisnus och 20-åringar som skriker över varandra.
Finns det ens kvar sådana ställen på Söder? Har alltid detta problem när man ska ut däromkring och så efter kkl1 dör hela området. Visst kan man ta sig till andra delar av stan osv men ibland vill man bara sänka 1-2 bira mellan 01-02 i närområdet så vad gör man?
Brukade smita in på Old Beefeater Inn påvägen hem när jag bodde på Söder har fortfarande öppet till 03 ser jag.
Dock så har jag inga sådana problem längre brukar få betala kvällstaxa när jag åker hem nuförtiden d.v.s jag är hemma innan 22