2026-03-01, 07:49
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Besviken blir man i regel ändå även om ens "parti" vinner. De gör två rätt och ett fel i bästa fall. I sämsta fall gör de tre fel och inget rätt.

Att öronmärka viss procent av det man betalar in i skatt till frågor man står för skulle öka medborgarnas engagemang. Visste jag tex. att 50% av skatten jag betalar in går oavkortat till sjukvården skulle jag känna mig nöjd. Du förstår i alla fall min poäng det gläder mig.

Vad gäller bussar har jag redan dömt ut det, jag bor avlägset. Det går väl två bussar om dagen, sista jag kollade i alla fall? Därför har jag bil eftersom jag frivilligt valt att bosätta mig här. Bil kan man ha till så mycket mer än för att pendla från A till B med. Kunde ju valt att fortsätta bo i centralorten om jag velat, kanske får flytta dit igen om eller när jag inte kan köra bil längre.

Jodå, jag greppar din poäng. Och jag förstår att det för många skulle vara skönt att känna att min skatt går till äldrevården även fast fler vill att deras skatt går till byggandet av en bandyarena. Man känner förhoppningsvis att man i alla fall ”dragit sitt strå till stacken”.
Citera
2026-03-01, 08:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn

kvinnliga politiker pratar om att pedofiler är människor

Fast pedofiler är ju de facto människor.
Jag försvarar inte deras beteende. Men att de tillhör Homo Sapiens är otvetydigt.
Citera
2026-03-01, 09:05
Medlem
Mailmanss avatar
Nej, men man borde där emot försöka reglera hur media rapporterar politik. Då den är EEEEEEEEEEEXTREMT vinklad idag.

Hade folk satt sig ner och lyssnat på statistik, siffror och logik hade inte en käft velat ha det som vi har det.

Att vi idag får knega hårt som fan och sen få en pisspension för att vi tycker man ska ge bort pengarna till korrupta krigsherrar och lösa feminism i länder som inte vill ha feminism är för mig en gåta.

Man tycker svenska pensionärer ska svälta ihjäl för att nån idiot ska få göra konst som denna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ljudligt-konstverk-uppror-saboterat-efter-en-vecka

Så frågan är kanske om man borde dra in rösträtten för folk med dålig analysförmåga
Citera
2026-03-01, 11:39
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Alla folkomröstningar i Sverige är rådgivande. Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden, där jag försöker förklara varför de inte är tvingande.

Du har fel. Vi har även beslutande folkomröstningar, i grundlagsfrågor. Sov du dig igenom skolan?
Citera
2026-03-01, 12:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Du har fel. Vi har även beslutande folkomröstningar, i grundlagsfrågor. Sov du dig igenom skolan?

Tvärtom, jag är lärare i i historia och samhällskunskap.

Ja, du har på sätt och vis rätt. Jag säger inte mot dig.

Den typen av folkomröstning du menar är speciell och är inte riktigt samma sak som de folkomröstningar som avses i den här tråden.
Den du menar kan vara beslutande om riksdagen beslutar om det. Och det är enbart om den handlar om en vilande grundlagsändring. Grundlagsändring måste tas av två riksdagar med ett val mellan, det vet du ju.

Möjligheten finns och infördes 1980. Har aldrig använts, vad jag kan dra mig till minnes.
Den blir i praktiken beslutande om de röstberättigade röstar nej.
Citera
2026-03-01, 19:51
Medlem
Anarki är det mest lämpliga istället för att stämpla för minsta lilla, lät människan utöva sin natur utan pedantisk detaljstyrning som aldrig kommer ifatt.

Ett alternativ är att någon med hög IQ & som kan tänka rätt kommer & styr upp men det lär dröja, jag är en 1 kandidat.

Politiker med fler är minst lämpade för jobbet de har, en blind kör inte buss rimligtvis.
Citera
2026-03-01, 21:38
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Fast pedofiler är ju de facto människor.
Jag försvarar inte deras beteende. Men att de tillhör Homo Sapiens är otvetydigt.

Nej, det är satans avkomma satta på jorden att utföra satans jobb!

Ingen tillhörande människosläktet ger sig på barn!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in