Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Vissa saker borde det folkomröstas om. Ta vägtullarna i GBG tex. De drog igång en folkomröstning men sket sedan i resultatet och genomförde ändå vägtullarna. Folkomröstningen var "vägledande" Ett jävla spel för galleriet skulle jag säga när de ändå sket i valresultatet. Vad fan kostade inte omröstningen och till vilken nytta?
U-landsbistånd, hur mycket flyktingar vi tar emot, bidragen till de som inte bidrar är sådant vi borde få rösta om. Inget parti är perfekt, man väljer det mist dåliga vid varenda val.
Skulle gärna se ett system där man kunde "öronmärka" viss del av den skatt man betalar, vad den skall gå till. Jag vill inte mina surt förvärvade pengar skall gå till utlandet eller flyktingar. 0.00 Av mina pengar skulle hamna där om jag fick välja. Även om skattesatsen är den samma vore det bra att till viss del kunna styra var pengarna hamnar. Hela summan fungerar inte, men säg 30 - 50%
Alla folkomröstningar i Sverige är rådgivande. Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden, där jag försöker förklara varför de inte är tvingande.
Att kunna ”öronmärka” en del av sina skattepengar är en intressant tanke. Man kan tänka sig att det i första hand skulle vara skatten till kommun och region som skulle kunna öronmärkas. Det är ju de skatter som alla betalar, till skillnad från den statliga skatten. Och kommunal och regional verksamhet är ju det som ligger närmast väljarna.
Genom ett sådant system skulle kommuninnevånarna kunna rikta skattepengar till renovering av en sporthall istället för att anställa fler i äldrevården eller istället för att anställa fler speciallärare till skolorna.
Det skulle krävas någon form av lista med olika alternativ. Kommuninnevånarna skulle behöva göra detta varje år inför varje ny kommunal budget.
Det är ändå en del problem med detta. Vem eller vilka bestämmer vilka alternativ som ska vara med i listan? Hur ”detaljerade” ska dessa alternativ vara?
Ett annat ”problem” som kan uppstå är att kommuninnevånarna inte är eniga. Det är de troligen inte, eftersom de i valen röstar på olika partier. Tillräckligt många vill inte att skattepengar ska gå till renovering av sporthallen. De som valt att lägga sina skattepengar där, kommer sannolikt att bli besvikna. Pengarna räckte bara till att renovera omklädningsrum och duschrum. Och de som ville ha fler speciallärare kommer att upptäcka att det bara blev en ny sådan och till äldrevården blev det ingen ytterligare heltidstjänst, istället var man tvungen att ta bort en tjänst.
Tänk dig vidare att de som bor i en lite avsides belägen landsbygdsdel skulle vilja ha tätare bussförbindelser och väljer att destinera sina skattepengar. Samtidigt vill 90000 människor i regionshuvudstaden att det blir tätare med busstrafiken på mornar och sena eftermiddagar.
Resultat: det blir inga tätare bussförbindelser i landsorten och de som bor där kommer att känna att deras skattepengar inte var ”värda något”. Kommer de att få större eller mindre förtroende för denna form av demokrati?
Det finns alltså nackdelar med detta system.