2026-02-28, 15:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
... tittar ni på era barn så är dom klokare än er, tittar ni på era barnbarn så är dom trippelt så smarta...

Nej. Därför är barn undantagna egenansvar, och en stor del av samhällets resurser läggs på "upp till 30-problem" som folk växer ifrån. Dom som var barn när barn fick vänta och inte var i centrum fick med sig en bättre karta för livet, oavsett hur världen såg ut utanför hemmet. App-smart är inte street-smart.
Citera
2026-02-28, 17:26
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Som 70-talist anser jag att ni 90-talister inte alls levde i verkligheten.
Jag tror att du missförstår vad jag skrivit. Jag skrev att vi är den sista generationen som levde i verkligheten, dvs att man inte bott bakom datorskärmen och växt upp med plattan i handen som treåring. Generationen efter oss är uppväxt sedan barnsben med internet. Vi var typ 7-8 år när man kunde ha en dator hemma och det började bli ”normalt”. Vi är barnen som växte upp mellan två världar, vi hann med den riktiga uppväxten också, när man ringde på varandras dörr utan förvarning, eller bara möttes ute utan att ha bestämt något innan, det bara var så. Vi gungade tills solen gick ned.. samhället ser inte ut på samma vis längre. Barnen leker inte på samma sätt längre, uppväxten är annorlunda.
Citera
2026-02-28, 17:27
Avstängd
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Jag tror att du missförstår vad jag skrivit. Jag skrev att vi är den sista generationen som levde i verkligheten, dvs att man inte bott bakom datorskärmen och växt upp med plattan i handen som treåring. Generationen efter oss är uppväxt sedan barnsben med internet. Vi var typ 7-8 år när man kunde ha en dator hemma och det började bli ”normalt”. Vi är barnen som växte upp mellan två världar, vi hann med den riktiga uppväxten också, när man ringde på varandras dörr utan förvarning, eller bara möttes ute utan att ha bestämt något innan, det bara var så. Vi gungade tills solen gick ned.. samhället ser inte ut på samma vis längre. Barnen leker inte på samma sätt längre, uppväxten är annorlunda.

ok fair enough
Citera
2026-03-01, 11:47
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag är den sista generationen som levde i verkligheten, I’m a 90’s kid! Trots det så måste jag säga att den yngre generationen är ett gäng intelligenta typer. Förstår inte häcklandet. Jag har lärt känna många människor som är tio år yngre än mig och det är ett gäng smarta typer. Min generation var en lat generation. Det var övergången till internet. Vi hann leka tjuv och polis ute, busringa från telefoner med sladd, köpa godis i kiosken och mötas på gården, alla var utomhus och man behövde inte ringa varandra för att veta att kompisarna var ute, det var standard, annars ringde man på ringklockan och frågade om man ville leka, ja, det är klart man vill. Det fanns inga nej.

Undrar varför det är så att det blir kultur att se ner på nästa generation? att tro att man ”var bättre”. Vi var inte bättre, vi fick en coolare upplevelse däremot. Den nya generationen är klokare. Alla människor är lata i ungdomen, mätningen måste ske när nästa generation fyllt 25 år och hjärnan är färdigutvecklad annars blir det en missvisande undersökning och nästa generation har inte hunnit fylla 25. Dom har nått oss i mental kapacitet redan i 22-23 års åldern. Jag personligen märker ingen skillnad mellan våra hjärnor förutom mer livserfarenhet. Människorna jag har mött under arbetslivet som varit både kvinnor och män runt 20-23 år har varit fullt kompetenta och med i matchen. Nu kan man såklart skylla på att det är jag som är ett pucko och att det är därför jag upplever denna generation fullt ut kapabel eller så kan jag skylla på att ni inte mött tillräckligt många i den yngre generationen för att kunna dra era slutsatser.

Jag har googlat och sett att det står att generationen efter min presterat sämre. Jag har bara väldigt svårt att tro att det ger en rättvis bild av verkligheten? Saker har förändrats, hjärnan kan också ha anpassats på ett nytt sätt att tänka på. Jag tror att det är en bluff, för tittar ni på era barn så är dom klokare än er, tittar ni på era barnbarn så är dom trippelt så smarta. Kan det ligga någon märklig agenda bakom att se ner på nästa generation?
Jag har kikat i ett antal böcker om intelligens och många studier har påverkats systematiska fel. K Anders Ericssons har påstått att det systematiska felet att beror på att man gjort IQ-mätningar på äldre och antagit att det varit genetisk variation. När jag läst vetenskaplig litteratur har jag verifierat att det verkar vara fallet och håller därför med hans påstående.

I bakgrunden av intelligensforskningen så har miljöfaktorer under uppväxten störst påverkan, allt mellan näring, social trygghet och stimulans. Eftersom olika generationer växer upp under olika förhållanden så är det rimligt att det existerar en generell intelligensvariation mellan generationerna så väl som inom dem. Däremot så kan lokal miljöpåverkan skapa ett stort span av variation så att någon generell intelligensmätning knappt är representativt för en godtycklig individ.

Man blir inte smartare än man får stimulans men vilken stimulans man får är avgörande för ens färdigheter.
Våra hjärnor är nätverk av nerver som anpassas till den stimulans de får.

Nu för tiden har vi tillgång till många tekniska verktyg som skapar stimulans. Idag så utsätts unga för mer engelska så man kan förvänta sig att unga idag har högre intelligens när det gäller att lära sig engelska i förhållande till tidigare generationer.

Stimulans är inte bara positivt, en överstimulerad person kommer ha svårt att fokusera, och fokus är en viktig ingrediens för att man ska lära sig. Stanislas Dehaene är kognitiionsforskare som skrivit böcker om hur man lär sig. Baserat på forskning påstår han utöver att kunna fokusera, nyfikenhet, direkt feedback och konsolidering (sömn).

Vi slutar inte utveckla våran intelligens för att vi blivit vuxna och hjärnan inte blir större längre, så om du tycker du och din generation är lite puckade så är det bara leta upp någon intressant youtube-kanal eller pod som och rekommendera till dina jämnåriga, lyssna och öva så blir du bättre på det. Klaga inte på känslor och stress för det går till stor del att ändra på dem också, se Lisa Feldman Barrett. Det är ganska sant det hon säger om känslor, även om hon inte fattar evolution.

Om jag får gissa lite också så presterar nog unga sämre för att vi har svårt att bygga upp en sociala trygghet när folk tjänar bra på att bryta ner den. När politiken har gått över till pajkastning, vad bör man förvänta sig? Unga får generellt för mycket negativ stimulans, blir deppiga men klokare. De beter sig som de som sticker ut mest, för gott eller ont.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in