2026-02-28, 10:15
Medlem
Hej!

Jag och tjejen ska ta ett lån på runt 4.7 miljoner för en lägenhet vi köpt, då går vi in med 30% i kontantinsats så att belåningsgraden är 69.12% ish.
Två frågor!
1. Vi har fått erbjudande om 2.49% rörligt, är det bra? (Vi vill inte flytta pensionspengar till någon bank eller göra något sånt som de ofta vill)
2. Hur många delar tycker ni vi ska dela upp vårt lån i? Jag har tänkt köra allt rörligt men bankerna verkar rekommendera 3 till 4 delar. Kan säga att vi kommer bo i lägenheten minst 5 år, säkert mer till och med.
Oavsett kanske det är bra att dela upp lånet i olika delar tänker jag för man kan köra allt rörligt nu men binda senare på någon del.
Citera
2026-02-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
2. Hur många delar tycker ni vi ska dela upp vårt lån i? Jag har tänkt köra allt rörligt men bankerna verkar rekommendera 3 till 4 delar. Kan säga att vi kommer bo i lägenheten minst 5 år, säkert mer till och med.
Oavsett kanske det är bra att dela upp lånet i olika delar tänker jag för man kan köra allt rörligt nu men binda senare på någon del.
Sämre förhandlingsläge senare om man sitter med en del fast och en del rörligt.
Ni kan ändå ha fördel att dela upp lånet i flera delar, om ni i framtiden vill flytta till annan bostad med lägre belåning och kunna ta med er delar av lån till ny bostad innan bindningstid gått ut, så slipper ni lösa hela lånet.
Senast redigerad av anders197503 2026-02-28 kl. 10:57.
Citera
2026-02-28, 10:54
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Hej!

Jag och tjejen ska ta ett lån på runt 4.7 miljoner för en lägenhet vi köpt, då går vi in med 30% i kontantinsats så att belåningsgraden är 69.12% ish.
Två frågor!
1. Vi har fått erbjudande om 2.49% rörligt, är det bra? (Vi vill inte flytta pensionspengar till någon bank eller göra något sånt som de ofta vill)
Som läget är i världen just nu har vi valt att binda. Kanske något dyrare, men en trygghet vi värdesätter. Finns ju en stolle i Ryzzland och lite annat som är obra just nu.
Citera
2026-02-28, 11:42
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Jag tycker ett bra upplägg är 3 delar, alla med rörligt.
Det har funkar bra för oss trots perioder med lite högre ränta.
Lever ni med små ekonomiska marginaler så kanske det är bättre att binda räntan dock.
Citera
2026-02-28, 15:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2026-02-28, 19:46
Medlem
Citat:
Jag har tänkt köra allt rörligt men bankerna verkar rekommendera 3 till 4 delar.
Vad menar du/dom med 3 till 4 delar? 1 del rörligt och resten med olika bindningstid?

Jag skulle absolut köra med en viss del bundet, även om det i längden troligen blir dyrare. Lite som en försäkring.
Citera
2026-03-01, 13:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej!

Två frågor!

2,49% rörligt är helt ok, jag hade kört allt rörligt och sparat 3000kr i månaden att ha som buffert om räntorna åter skulle dra sig upp mot 5%.
Citera
2026-03-01, 14:11
Medlem
Rörligt. Ni har inga barn (?), 2 inkomster, förmodligen rätt trygga sådana. Lyssna inte på ”din” bankman.
Citera
2026-03-01, 22:15
Medlem
Citat:
Hej!

Två frågor!
Ni kan inte veta att ni ska bo där i fem år. Livet händer, folk träffar andra, separationer, dödsfall.
Men i vilket fall som helst om vi förutsätter att ni kommer att bo där i minst fem år så skulle jag köra på rörligt. Beror naturligtvis också på vad ni har för inkomst men har ni lön på typ 50 000 var så klarar ni en eventuell ökning på många procent men om räntan blir stabil ungefär som vi har nu kommer ni antagligen att förlora pengar på fast och högre ränta. Nu skrev du inte vilken ränta ni blev erbjudna till fast ränta och hur lång bindningstid
Citera
2026-03-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Jag tycker ett bra upplägg är 3 delar, alla med rörligt.
Det har funkar bra för oss trots perioder med lite högre ränta.
Lever ni med små ekonomiska marginaler så kanske det är bättre att binda räntan dock.

Ja exakt, lite så vi tänker tror jag. Jag tror det blir bäst att ha flera olika delar bara för att det inte känns som man har något att förlora på det väl? Om vi nu kör rörligt på alla 3 delar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du/dom med 3 till 4 delar? 1 del rörligt och resten med olika bindningstid?

Jag skulle absolut köra med en viss del bundet, även om det i längden troligen blir dyrare. Lite som en försäkring.

Jag tänker mig rörligt i alla 3 delar typ, så att det blir enklare att binda någon del om vi vill göra det framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Ni kan inte veta att ni ska bo där i fem år. Livet händer, folk träffar andra, separationer, dödsfall.
Men i vilket fall som helst om vi förutsätter att ni kommer att bo där i minst fem år så skulle jag köra på rörligt. Beror naturligtvis också på vad ni har för inkomst men har ni lön på typ 50 000 var så klarar ni en eventuell ökning på många procent men om räntan blir stabil ungefär som vi har nu kommer ni antagligen att förlora pengar på fast och högre ränta. Nu skrev du inte vilken ränta ni blev erbjudna till fast ränta och hur lång bindningstid

Exakt, vi har rätt bra inkomst och är två stycken så det är inga problem ifall det skulle höjas för vi har pengar på sparkonto som man kan ta ifrån då.
Citera
2026-03-04, 17:11
Medlem
Citat:
Jag tänker mig rörligt i alla 3 delar typ, så att det blir enklare att binda någon del om vi vill göra det framöver.
Ah. Trodde inte det var några problem med att bryta loss en del av ett lån och binda det. Men visst, jag kan förstå att det är det.
Citera
2026-03-05, 01:03
Medlem
1. Det är en ganska bra ränta i nuläget. Många banker har blivit snålare på senaste tiden

2. Som många har sagt kan det vara bra att ha bolånet i flera delar men att binda vissa delar kan ge en inlåsningseffekt där banken kan ge er dåliga villkor för de vet att ni är fast hos dem.

Vi flyttade precis bolånet till Stabelo istället. Där fick vi 2.54% men med tipskod så fick vi ner det till 2.34% i ett år utan förhandling eller krav på att flytta sparande eller pensioner.
Skulle ni vara intresserade och om ni får bättre ränta på Stabelo får ni gärna använda min tipskod så får vi båda rabatt.
TIPSA-STABELO-XVZXBQ
Sedan kan ni bjuda in vänner och bekanta med er egen kod där ni och den inbjudna får ytterligare 0.2% rabatt i 12 månader. Någon som är riktigt flitig kan få ner räntan till 0%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in