2026-02-28, 10:12
Medlem
Run3s avatar
Som anställd har jag hos tidigare arbetsgivare fått min tjänstepension hos Swedbank, SPP, Futur, och annan skit. Klassiska stora instituit som är dyra och har dåligt och dyrt utbud av fonder.

En gång har jag fått min tjänstepension hos Nordnet. Men även Avanza funkar på samma sätt. I sin tjänstepension kan man investera fritt i hela deras utbud av aktier och fonder. Så man hittar billigare produkter. Och man slipper extra förvaltningsavgifter. Den enda avgiften är avkastningsskatt.

Varför är det så vanligt bland arbetsgivare att välja dåliga (dyra) tjänstepensioner åt sina anställda?

Arbetsgivarens egna pengar hamnar väl rimligtvis hos samma bank? Eller tror ni arbetsgivaren har valt en bättre tjänstepension till sig själv?

Tjänar arbetsgivaren något på att istället betala in 1000 kr i tjänstepension åt sin anställda till Nordea, jämfört med att skicka 1000 kr till Avanza? Är det någon kickback eller något han får?

Det hela känns extremt suspekt.
Citera
2026-02-28, 10:19
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag vill gärna veta, för av någon anledning kan jag inte skicka min tjänstepension till Avanza. Jag har Länsförsäkringar där pengarna står stilla med min riskspridning.
Citera
2026-02-28, 10:54
Avstängd
Med kollektivavtal väljer du fritt
Citera
2026-02-28, 11:10
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Är upphandlade via diverse valcentraler om du har kollektivavtal.

Skulle inte säga att de är speciellt dyra utan snarare stenhårt prispressade. Försök hitta billigare motsvarande fonder på annat håll och återkoppla.
Citera
2026-02-28, 11:37
Medlem
Wajis avatar
Som arbetsgivare så försöker man inte ge någon en dålig tjänstepension.
Mina anställda får välja hur de vill ha tjänstepension. Några tar högre pension än lön och några tar högre lön.

Viktigaste är att ingen är med i facket. För då ska alla har lika och det blir svårare och välja.

Så undvik fack så kan du välja själv hur du vill ha din tjänstepension är min bedömning
Citera
2026-02-28, 11:53
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, jag har någon gammal kollektivavtalad tjänstepension som jag inte kan flytta.
Citera
2026-02-28, 11:54
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt

Skulle inte säga att de är speciellt dyra utan snarare stenhårt prispressade. Försök hitta billigare motsvarande fonder på annat håll och återkoppla.
Jag har en tjänstepension hos SPP. Extremt smalt fondutbud och de som finns är dyra. Jag vill ha billiga indexfonder, men det är skralt och dyrt utbud hos dem.
Citera
2026-02-28, 11:56
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Som arbetsgivare så försöker man inte ge någon en dålig tjänstepension.
Mina anställda får välja hur de vill ha tjänstepension. Några tar högre pension än lön och några tar högre lön.

Viktigaste är att ingen är med i facket. För då ska alla har lika och det blir svårare och välja.

Så undvik fack så kan du välja själv hur du vill ha din tjänstepension är min bedömning
Nej? Det är ju nästan alltid så att arbetsgivaren har valt Swedbank, Nordea, SPP, eller någon annan bank. Som anställd får man inget val utan måste få sin tjänstepension dit. Och väl där så är det dåligt och dyrt utbud av fonder.

Bara någon gång har jag fått välja bland flera banker, däribland Nordnet, och då valde jag såklart Nordnet. De som var intresserade och kunniga rekommenderades på den arbetsplatsen att välja Nordnet för det bättre utbudet och lägre priserna på fonderna.
Citera
2026-02-28, 12:33
Medlem
Xer0s avatar
Har samma problem.
Arb. har valt SEB.
I det avtalet ingår en försäkring trygg-plan som inte går att välja bort. Avgiften för försäkringen dras från pensionen varje månad. Har aldrig använt försäkringen men betalar massor.

Går bara att ha SEB fonder och några enstaka andra.

Som brukligt med fonder (gäller även avanza) så tar banken 50% av fondavgifterna (och 100% på sina egna fonder). Det betyder att fondavgifterna på externa fonder är mycket högre än via t.ex. Saver. Vet inte om det finns någon TP som är bra på det sättet dock. Tror alla i branschen mjölkar.

Önskar att TP var lagstadgat och att man alltid fick välja bolag själv. Detta kommer inte att hända för sossarna vill inte ta ifrån facket denna perk, och moderaterna vill inte ta ifrån Vallenberg denna kassako.

Vi kommer aldrig att få kollektivavtal på mitt jobb. Och även med kollektivavtal så vet jag att Sambon får välja mellan TP-Trad och Tp-Fond och sedan mellan ett gäng värdelösa bolag, typ Swedbank, LF, AMF och någon till.

Hon valde LF fond och kan typ bara köpa LF fonder. Men LF har i alla fall några billiga fonder.
Senast redigerad av Xer0 2026-02-28 kl. 12:42.
Citera
2026-02-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Arbetsgivarens egna pengar hamnar väl rimligtvis hos samma bank? Eller tror ni arbetsgivaren har valt en bättre tjänstepension till sig själv?

Vem menar du här? Själva företaget har naturligtvis ingen pension, det är ju ett företag, en juridisk person.
Citera
2026-02-28, 12:46
Medlem
Xer0s avatar
Jag ser faktiskt bara en bra lösning på pensionsproblemet och det är att bli sin egen arbetsgivare.

Men det är inte alla som kan göra den grejen. Och även när man gör den grejen så kommer med massor av osäkerhet och merarbete för en själv.

Då är man plötsligt en del av ”gigekonomin” så hänger man löst så fort det blir lite tufft på marknaden.
Citera
2026-02-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du kan bara välja mellan de bolag som finns hos din valcentral.
Jag kan inte välja Avanza eller Nordnet.

Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt

Det går att hitta billiga indexfonder överallt. Min valcentral fora tar dessutom 1,5% i förmedlingsavgift utan att tillföra något av värde hos mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in