2026-02-28, 09:34
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Ja du har kanske rätt, men vill ändå inte berätta så mycket om mig själv för folk på jobbet.
Jag har 100% rätt! Du behöver en regel som hindrar dig från det personliga bara - Däremot är det väl helt okej att folk vet vad du är intresserad av och gillar att prata om exempelvis? Det behöver liksom inte bli detaljerat kring vem du gör vad med och exakt vilken tidpunkt etc. fattar du skillnaden liksom?
Citera
2026-02-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Jag har 100% rätt! Du behöver en regel som hindrar dig från det personliga bara - Däremot är det väl helt okej att folk vet vad du är intresserad av och gillar att prata om exempelvis? Det behöver liksom inte bli detaljerat kring vem du gör vad med och exakt vilken tidpunkt etc. fattar du skillnaden liksom?
Nä det är inte såna detaljer. Det har jag en vän som kör med och varje historia blir väldigt lång.
Det är väl mer när jag blir mer privat. Som att jag söker nån typ av djupare connection med folk hela tiden. Det stimulerar mig med såna samtal. Har svårt för det där ytliga. Men det passar sig ju inte på jobbet. Ibland kanske. Men kanske mer allmänt om ämnena och inte om mig personligen.
Citera
2026-02-28, 10:07
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag vet precis vad ts menar. HAn måste ta ett steg tillbaka. Han måste börja tänka som en fårhund. Att vara framför och bakom sina kollegor. Låta de ta plats.

Tyvärr brukar det komma först med mognad senare i livet.
Citera
2026-02-28, 10:55
Medlem
Tycker det är härligt med människor som dig!

Rent generellt så är det mycket enklare att ändra sina sammanhang så att ens personlighet passar in, än tvärtom att ändra sin personlighet. Men du skriver ju också att det finns viss ångestproblematik kopplad till detta - så varför inte börja där? Jobba med din ångest och hur du kan hantera den, så kommer du säkert vara alldeles lagom intensiv sen
Citera
2026-02-28, 12:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag vill inte bli av med dom, jag vill nog bli mer balanserad bara då jag upplevt de inte alltid uppskattas eller när folk antyder jag skulle ha ADHD till exempel. I vissa rum och sammanhang blir det för mycket helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Tror TS ogillar att han clownar sig framför sina kollegor kortfattat, säger för mycket och går runt och tänker på vad han har sagt

Jaha blir för intensiv, kanske för personlig och privat? Jag tycker det är fint ändå, jag gillar personer som är så, brukar tänka att det tyder på intelligens och djup vilket i sin tur betyder intressantare person. Men förstår problematiken så klart, man vill ju inte råka berätta om sin djupaste sorg i livet när någon säger hej hur är läget.

Tror det kan funka att aktivt försöka tänka andas och sakta ned istället för att automatiskt gå upp i sin energi och entusiasm. Man kanske inte lyckas hejda sig varje gång men ju mer man övar och försöker desto bättre lär det väl gå.
Citera
2026-02-28, 15:12
Medlem
Känner igen mig, jag gillar också att prata men jag vet när det är läge och inte. Vet inte vad mer jag ska säga haha 😊
Citera
2026-02-28, 16:31
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Nä det är inte såna detaljer. Det har jag en vän som kör med och varje historia blir väldigt lång.
Det är väl mer när jag blir mer privat. Som att jag söker nån typ av djupare connection med folk hela tiden. Det stimulerar mig med såna samtal. Har svårt för det där ytliga. Men det passar sig ju inte på jobbet. Ibland kanske. Men kanske mer allmänt om ämnena och inte om mig personligen.
Nä det är sant, på jobbet blir man en kall jävel eller form av karaktär
Citera
2026-02-28, 18:08
Medlem
exoticspices avatar
Du får träna på att säja till dig själv
varje morgon innan du åker till jobbet
så kommer det kännas lugnare när du kommer hem och slipper fundera på vad du sagt

"Idag ska jag inte prata så mycket om mig själv utan mer lyssna på andra"

Sedan kan du naturligtvis fortsätta att vara glad, social och skämta men tänka på att inte säga allt du tror att du behöver.
Citera
2026-02-28, 19:13
Medlem
Du är en extremt extrovert självupptagen jävel, vi har stött på er förr. Sluta ängsla dig så så blir du vad du blir.
Just nu är du en bebis och folk är bara glada om du kan byta dina egna blöjor

Ingen kommer troligen ens notera att du är där.
Citera
2026-02-28, 20:51
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Har alltid varit en väldigt uppåt, glad och energisk person. Haft lätt att lära känna nya människor osv. Uppfattas som rolig och trevlig men det händer också att jag blir nästan som lite speedad. Detta tar sig i uttryck att jag pratar för mycket.
Delvis finns det nog en liten ångestkomponent i det, blir obekväm av tystnad, och delvis blir jag uttråkad när det är för lugnt och tyst. Jag blir också exhalterad i sociala sammanhang(extrovert).

Jag vet att jag klarat att hålla mig på en bra nivå förut. Då hade jag ett ganska avancerat jobb och jobbade med höga chefer där det var mycket mer viktigt hur en uppförde sig, men på mitt nuvarande jobb där jag haft för lite att göra och blivit allmänt understimulerad så ökar dessa sidor. Jag blir så rastlös och går runt och pratar.

Nu ska jag börja nytt jobb och vill inte bete mig på detta vis där. Mycket beror ju på hur de andra är. På min nuvarande har många av de mer sociala slutat och byts ut till mer lugna, introverta personer. Men generellt vill jag hålla igen på jobbet och inte berätta så mycket om mig själv eller ta så mycket plats. Det finns också en liten komponent av bristande impulskontroll i detta och att när jag blir exhalterad tappar jag lite på kontrollen.

Jag vet ju sen innan att jag kunnat bete mig i ett visst sammanhang, och är jag inte bekväm är jag helt tyst, men är lite rädd jag ska ta med mig detta i det nya vilket jag inte vill.

Någon som känner igen sig som har tips på hur man kan tänka?

Jag har hoppats det med ett mer stimulerande arbete där energin blir rätt riktad ska lösa sig självt men vill ändå ha något redskap med mig bara för säkerhetsskull.

Det känns som du vill börja spela någon roll. Förstärk den du är istället och bli trygg i det.
Citera
2026-03-01, 14:00
Medlem
Citat:
Någon som känner igen sig som har tips på hur man kan tänka?

Jag känner igen mig i problematiken, är likadan, förutom att jag inte har problem med att det blir tyst. Mest för att jag har andra kollegor som faktiskt pratar ännu mer än vad jag gör.

Till och från undrar jag om min extroverta och öppna personlighet ligger mig i fatet dock. Jag är rak, glad, gillar de flesta och ger folk komplimanger. Det får män att tro att jag vill mer och vissa kvinnor blir avståndstagande. Kvinnor kan verkligen bete sig bitchigt mot andra. Jag har inga tips på vad du kan göra, för jag kan verkligen inte begränsa mig på det sätt som skulle krävas att hålla inne impulsiviteten och min extroverta sida.
Citera
2026-03-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurenHell
Jag känner igen mig i problematiken, är likadan, förutom att jag inte har problem med att det blir tyst. Mest för att jag har andra kollegor som faktiskt pratar ännu mer än vad jag gör.

Till och från undrar jag om min extroverta och öppna personlighet ligger mig i fatet dock. Jag är rak, glad, gillar de flesta och ger folk komplimanger. Det får män att tro att jag vill mer och vissa kvinnor blir avståndstagande. Kvinnor kan verkligen bete sig bitchigt mot andra. Jag har inga tips på vad du kan göra, för jag kan verkligen inte begränsa mig på det sätt som skulle krävas att hålla inne impulsiviteten och min extroverta sida.

Nä vet du, landat i att jag haft en väldigt jobbig period pga förändringar i livet och en ganska toxisk arbetsplats. Insåg också att de jag märker eller tror inte gillar mig är typ 3-4 personer. Men vi är 25 på arbetsplatsen så det innebär ju att resten faktiskt gillar mig eller är neutrala. Och de personerna har jag lite svårt för också. De är lite min motsats. Alla passar ju inte en.

Min personlighet har(nästan) alltid varit till min fördel dessutom.
Det jag däremot vill sluta med är att öppna upp mig för folk som inte gjort sig förtjänta av det. Varför ska nya människor som jag inte känt så länge veta om mina osäkerheter eller problem med barnens pappa eller vad det nu kan vara.
Men det är just impulskontrollen som behöver jobbas på som du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in