Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Det verkar som att dom flesta inom ledarskiktet fortfarande lever, Iran har bekräftad de som Israel pekat ut som döda men det handlar om nån handfull ledarpersoner än så länge vad vi vet. I övrigt:
Man hävdar fortfarande att man bara attackerar amerikansk mark(och israelisk), inte de länder där USA’s baser befinner sig.
Enorma samlingar som sluter upp kring Khamenei nu efter hans död, protesterna bleknar i jämförelse. Armén och IRGC säger sig fortsätta att skruva upp temperaturen i attackerna, vi får väl se hur det utvecklar sig.
Självklart var han redo att dö som martyr och Israel har nu gjort honom legendarisk med. Han är ju inte heller i närheten så hatad inom Iran som många i väst tror.
Nu attackerar Iran även hotell mm. Kanske inte med mening, men det spelar ingen roll. Jag lovar att Qatar, UAE, Saudi och mfl är sura. De blir nog ännu surare om Hormuz är stängt för länge. Frågan om de är tillräckligt sura för eskalera. Jag kan tänka mig att Iran har planer som gör att lokala ledare kan besluta om de ska attackera. Problemet blir då att få dem att sluta om det den centrala ledningen vill.
Enorma samlingar? Vem säger det? Är de enorma? Gör man det för man är tvungen av ledningen?
Hur populär och impopulär han var är svårt att veta. Han var tillräckligt impopulär så folk gick ut och demonstrerade mot regimen tidigare. Men tillräckligt populär att ledningen inte sprack vid demonstrationerna. jag tror båda sidor överdriver.