2026-09-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tycker du ska ta dig en titt i spegeln. Att gå ut och kritisera andra utan att ens ha läst ett inlägg ordentligt och dessutom påstå att det är ett påhitt när det FINNS EN LÄNK är... well, vi vet alla vad det är...

Och nä, jag väntar mig ingen ursäkt. Inte av dig.

Jag menar såklart en länk som handlar om ryktena du yrade om, inte om någon bild du tycker är intressant.

Vad i den länken menar du är intressant för ämnet?
Citera
2026-09-12, 19:49
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart vad som ska ha skett fyra ggr?

USA gjorde tre eller fyra attacker på raken, alla med civila offer. En var mitt i nån stad, en var i nån hamn, den tredje kommer jag inte ihåg.

Kolla för fan själv, vet du inte hur man googlar?

Citat:
Säger det verkligen dig att det har med att Hegseth skulle bära ansvaret för några döda barn?

Det blev rätt starka reaktioner internationellt över att USA slaktar oskyldiga kvinnor och barn, dessutom i ett krig de inte har nåt att göra med (houthierna utgjorde lustigt nog inget direkt hot mot USA...).

Citat:
Du ger ett minst sagt förvirrat intryck.

Jag skulle nog säga att det är nån annan som är förvirrad. Men jag lämnar det till var och en att avgöra...

TILLÄGG: De som är intresserade kan googla "Operation Rough Rider" (det tog mig kanske 15 sekunder att hitta den länken...)
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-12 kl. 19:52.
Citera
2026-09-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"När Israel sprängde tunnlarna fick man halva Libanoin att skaka, så kraftigt var det!". Haha, typiskt upphottat hyperbol-tugg. Sesimografer kan mäta jordbävningar på långa avstånd och från platsrr dör skakningarna är långt under den nivå där vanliga männiksor uppfattar dem.'
'

Skakningen i berget när IDF sprängde de här tunnlarna var av magnitud 4.1, enligt t ex SVT, Det är en bit svagare ön jordbävningen i Skåne år 2008 - ett skalv som jag minns, eftersom jag uppfattade det när det kom, tidigt på mprgonen, på ca 30 kilometers avstånd. Skakningen var mikroskopisk, den var näära den nedre gränsen för vad man kunde uppfatta, men jag förstod att det faktiskt kom frpn en jordbävning, eftersom det kom rakt ner ifrån marken och upp genom huset, samtidigt som det var helt tyst och stilla utanför. Om jag hade stått upp hade jag knappast märkt av det alls, men jag befann mig till sängs, sex våningar upp, och då blen riktningen på vibrationerna lättare att uppfattta.

Ingen i t ex Beirut eller Tyrus som inte hade en egen seismograf inkopplad lär ha uppfattat att det skakade till i marken.

Du verkar väldigt säker här utan att ens fundera på om det du påstår stämmer?

Ger 4,1 exakt samma skakningar oavsett var dom sker?

Här har iaf en kamera fångat skakningarna efter den av människan kontrollerade explosionen i al-Taher. Påminner det dig om Skåne 2008 då Moder Natur var i farten eller handlar det mer om att försöka förminska händelsen för att rädda mullornas ansikte?

Citat:
A surveillance camera captured the shaking of houses caused by the massive explosion that struck the Ali al-Tahir area.
https://t.me/MaxOsintIntel/21617

För att vara snäll kan man väl ändå säga att det inte var regimens officiella hållning att man kommer attackera Israel om dom går vidare med i situationen kring al-Tahir och att Israel faktiskt hade, mer eller mindre, full kontroll över tunnlarna sedan flera veckor före man förstörde dom och retsamt förlöjligar mullornas tidigare hot.

Men.. det är fortfarande anmärkningsvärt att väldigt mycket förändras i Mellanöstern och att terrorregimen verkar förlikat sig med Israels intressen i Libanon, Beirut och vissa områden lär ju vara en mer delikat fråga dock.
Citera
2026-09-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
USA gjorde tre eller fyra attacker på raken, alla med civila offer. En var mitt i nån stad, en var i nån hamn, den tredje kommer jag inte ihåg.

Det blev rätt starka reaktioner internationellt över att USA slaktar oskyldiga kvinnor och barn, dessutom i ett krig de inte har nåt att göra med (houthierna utgjorde lustigt nog inget direkt hot mot USA...).

Jag skulle nog säga att det är nån annan som är förvirrad. Men jag lämnar det till var och en att avgöra...

TILLÄGG: De som är intresserade kan googla "Operation Rough Rider" (det tog mig kanske 15 sekunder att hitta den länken...)

Vi ska alltså googla oss fram till information som ska stärka dina förvirrade teser?

Har du verkligen i en faktabaserad diskussion att göra öht när du yrar värre än Ljungbybon?

Citat:

Hårresande inställning, ställer ju in princip alla dina tidigare påståenden i ett nytt ljus för många.

Kan du inte berätta mer om grillkvällen där du drack öl med en kompis från Evli? Vad gör han ens där och hur blir detta anekdotiska samtal intressant för oss andra?

Vad vet han egentligen om obligationsräntor och hur är det relevant för ämnet? Menar du att han påstod att räntorna är helt beroende av utvecklingen i Mellanöstern?

Isf kan jag meddela att du(och han) har helt fel fokus men att detta råkar vara fel forumsdel för att ens diskutera det.
Det är väl därför du tar upp det? För att du slipper en diskussion kring vad som faktiskt gör att räntorna går upp både i USA och Europa?
Citera
2026-09-12, 20:02
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Iran hade inte heller många militära förluster, det har hittills varit ett par tusen, cirka 4 000 civila dödsoffer. De verkar som om båda sidorna avråder varandra starkt från att skapa militära förluster. Hela kriget är skumt. Iran har dock förstört mer än vad USA vill medge, gång på gång hör vi hur medier har visat på hur den amerikanska administrationen samt regeringen döljer skadorna av Irans attacker. Iran har förstört många många tankflygplan samt stridsflyg, men detta hör man knappast om, om inte medier eller lokala grupper och satellitbilder kommer ut och bekräftar detta.

USA har inte några skarpa eller bra alternativ, och har inte haft under flera månader. Amerikanska örlogsfartyg vågar inte ta sig in nära den iranska kusten, dom är fullt medvetna om att landet fortfarande besitter många avancerade anti kryssningsrobotar, flera av deras fartyg har även träffats av mindre sådana och fått enorma skador som dom också döljer.

En annan sak, är också att Iran har ännu inte använt sina "värsting" missiler ännu, de har flera generationer av olika typer av missiler med spetsar som väger flera ton och som kan slå ner snabbare än de som de har använt hittills.

Du ser det fanns tillfällen där Israel ville använda moabs av olika sorter som de har, de ville bland annat använda sina hypersoniska Arrow 3 ballistiska missiler och slå till mot kärnkraftsområden och liknande när de insåg hur ineffektiva deras flygbombningar kunde vara till och från. Men Iran skickade flera meddelanden, bland annat genom bombningen av det lilla distriktet i Dimona för att demonstrera att man kan göra samma sak om motståndaren skulle göra sådana attacker.

Man ska komma ihåg att en stor majoritet av bombningarna skedde utanför Irans luftterritorium, enligt vissa bedömare var alla utanför. Det var en del drönare som tog sin in, men exakt vartenda en sköts ned.

Iran har också många "scrap missiles" missiler som de endast skjuter bara för att försvaga och lokalisera motståndarens luftförsvar.

Iran har alltså en stor förmåga att fortsätta.

Är du seriös?! Hur ser det ut på den materiella fronten för Iran då? Flottan tex? Du tror att dessa över 20000 mål som bombats inne i Iran har mest varit dadelträd i öknen som bombats?
Citera
2026-09-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Är du seriös?! Hur ser det ut på den materiella fronten för Iran då? Flottan tex? Du tror att dessa över 20000 mål som bombats inne i Iran har mest varit dadelträd i öknen som bombats?

Typiskt mullarunks-cope, eftersom regimen har både fiskebåtar och ett antal speedboats så är Irans flotta inte bara operativ, utan även fullt intakt.

Att Iran aldrig kommer kunna bygga upp en ny flotta under rådande omständigheter är något man inte gärna vill tänka på.
Citera
2026-09-12, 20:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Typiskt mullarunks-cope, eftersom regimen har både fiskebåtar och ett antal speedboats så är Irans flotta inte bara operativ, utan även fullt intakt.

Att Iran aldrig kommer kunna bygga upp en ny flotta under rådande omständigheter är något man inte gärna vill tänka på.

Japp, typisk klankrigsföring där det som räknas är bodycount. Strategiska mål i klankrig är en bilbomb på ett bröllop eller liknande.
Citera
2026-09-12, 20:27
Medlem
Citat:
Är detta rykten du har hittat på själv?

Situationen i Mellanöstern är minst sagt problematisk för BRICS så liknande desperata och meningslösa utspel vore ju iof inte helt förvånande.
Problemet är att BRICS bara fungerar på pappret och att det i princip styrs av en grå eminens som inte vill göra för mycket väsen av sig, nämligen Kina som gör allt för att undvika konflikter på det globala planet.

Skribenten Lord Bebo som likt dig, själv verkar stödja både Iran och Ryssland och ser ondskans axelmakter som något fräscht att stödja verkar göra en helt annan analys av läget angående situationen i Mellanöstern och inom BRICS.
Har märkt att du gör en del väldigt märkliga tolkningar av geopolitiska och ekonomiska händelser, luktar mycket ’first level thinking’.
Håller inte med Lord Bebo i allt men här gör han i mina ögon iaf, en väldigt mer klarsynt analys än din önsketänkande variant:

För inlägget i sin helhet där han även poängterar hur lång och mödosam tid av kinesisk diplomati som gått om intet på väldigt kort tid : https://t.me/myLordBebo/119174

Märker att mullarunkaren valde att inte svara på det viktiga i inlägget, dvs LordBebo’s analys av situationen i Mellanöstern.
Då är den ändå skriven av person som i mångt och mycket delar Graavargen’s inställning till regimen, USA, judar och liknande.

Blev rönnbären för sura eller varför fastnande hon i att det minsann visst fanns en länk, där ett foto på Modi var av vikt?
En bild säger mer än 1000 ord för den som väljer att leva i en fantasivärld?
Citera
2026-09-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
https://www.timesofisrael.com/liveblog-february-28-2026/
Antar att detta är i samarbete med USA för att sätta press på Iran och få till ett regim byte men mullorna lär tyvärr inte försvinna i första taget. Regimen är hatad men detta är ju ett brott mot den omhuldade "regelbaserade världsordningen".
Några frågor som inställer sig:
Kommer Sverige och andra länder protestera och införa sanktioner mot Israel?
Hur kommer Iran svara?
Kommer Ryssland att blanda sig i?

Det stämmer absolut att alla i Iran inte gillar regimen.
Däremot anser 99% av alla iranier att amerikanare och israeliter är sämre än råttor och löss!
Och sådan ohyra skall absolut utrotas från jordens yta, så tycker nästan alla i Iran.
Citera
2026-09-13, 01:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Däremot anser 99% av alla iranier att amerikanare och israeliter är sämre än råttor och löss!
Och sådan ohyra skall absolut utrotas från jordens yta, så tycker nästan alla i Iran.
Ja, det stämmer säkert. För vore det tvärt om, skulle ju miljontals iranier över hela landet varit ute på gatorna och demonstrerat för länge sen!
Citera
2026-09-13, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, det stämmer säkert. För vore det tvärt om, skulle ju miljontals iranier över hela landet varit ute på gatorna och demonstrerat för länge sen!

Såg en opinionsmätning som jämförde folks förtroende för USA och Kina i olika länder.
Reagerade direkt hur väldigt lågt förtroende USA har i alla muslimska länder.
Men reagerar också på USAs höga siffror i jämförelse med Kina i Indien.
Men tror detta mest handlar om indiers förhoppningar om att Indien och inte Kina, skall bli den stora utmanaren till Väst och USA?

https://www.pewresearch.org/global/2026/07/15/people-in-many-countries-now-view-china-more-positively-than-the-u-s/
Citera
2026-09-13, 06:34
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tror du på det själv?

Är du så verklighetsfrånvänt? Och har noll koll?

Dagen efter terrorattacken mot World Trade Center den 11 september 2001. Gick Iranierna ut och tände ljus för att visa medkänsla för amerikanerna. Det var inte många länder i Mellanöstern som gjorde det. I Palestina firades döden som exempel.

Video där Iranierna visar sin sympati efter terrorattacken
https://m.youtube.com/shorts/7RMXJeDjMUU

Oberoende opionsmätningar visar 44% stöd för Trump bland folket i Iran. Gamaan.

Mätning från 27 juni 2026.
Public attitudes toward Donald Trump are almost evenly split: about 44% held a positive view and about 44% held a negative view of him. Attitudes toward Benjamin Netanyahu are also polarized, but positive views were more common than negative views: about 51% held a positive view and about 38% a negative view. By contrast, Vladimir Putin was the most negatively viewed of the three leaders, with about 73% negative evaluations. 
https://gamaan.org/2026/07/27/iranians-attitudes-toward-the-2026-protests-and-war/

Trots att Iraniera hela tiden visar upp sitt stöd för USA så skriver du att 99% är emot USA. Bygger du det på något en rena fantasier, eller önskedrömmar? Folket åsikter är delat mitt itu. Gissningsvis är de mest negativa importerade regim stödjare som regimen gillar att fylla på landet med.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-13 kl. 07:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in