Har du ändrat dig? Du hade fel tidigare? Du har nämligen här i tråden hävdat att man skall ta Irans ledning på orden för de ägnar sig inte åt retorik.
Nej, jag har inte ändrat mig. Man behöver bara kunna separera (den i sig meningslösa) retoriken från (de i sig meningsfulla) uttalandena. Och det är inte alltid helt lätt när det gäller Iran, det håller jag med om.
Speciellt eftersom en av deras medvetna "mediastrategier" är att samtidigt säga olika saker via olika kanaler, litet så att alla får välja det de gillar (eller ogillar) mest. Men om man skulle råka kalla det för en "regnbågsstrategi" blir man väl "dödsmärkt", HBTQI är ingen höjdare för den iranska regimen .
"Nyligen bekräftade Säpo att den iranska regimen har rekryterat svenska gäng för att utföra våldsdåd i Sverige. Ett av våldsdåden ska vara uppdraget att mörda journalisten Mehran Abasian, som är bosatt i Sverige sedan tio år och har uppehållstillstånd här. Det rapporterar Dagens Nyheter idag.
Denna person lever ju i Sverige så självklart har Svenska medier bevakat detta. Bara för att du inte läser svenska medier, så betyder inte det att vi andra inte gör det.
"Two Romanians who took part in a “targeted” knife attack on a television journalist in London “on behalf of the Iranian state” have been jailed.
Pouria Zeraati, who worked for the Persian-language channel Iran International, which is critical of the Tehran regime, was left bleeding in the street after being stabbed three times outside his home in Wimbledon.
...
At the Old Bailey on Friday, Mrs Justice Cheema-Grubb said the “evidence overwhelmingly points” to the attack being carried out on behalf of the Iranian regime."https://www.theguardian.com/uk-news/2026/jul/03/two-romanians-jailed-stabbing-iranian-journalist-in-london
Det säger ju något om dig när detta kommer som en nyhet för dig. Iranska regimen hotar iraninternational och ibland har det gått längre en till bara hot. Iran hotar ju även sin befolkning för att dela information med medier som Iraninternational. Regimen vill uppenbart tysta kanalen.
Det är talande att du helt okritiskt hänvisar till uppgifter från exil-iranier tillika regim motståndare och säkerhetstjänsten i ett av dom länderna som deltar i den (ekonomiska) krigföringen mot Iran. Just dessa uppgifter behöver nödvändigtvis inte vara felaktiga, men jag är övertygad om att du förstår problematiken i detta. Den är förvisso mycket svår att kringgå, men det jag egentligen är ute efter är att du är tydlig med vart du får din information (som du sprider I tråden) ifrån.
(Det är också talande att du inte med ett ord nämner den stat som dödat fler journalister på än alla andra stater tillsammans dom senaste 70 åren. )
Exempelvis är källan en västerländsk underrättelsetjänst eller polisär organisation så skriv det rätt ut(som du gjorde i detta inlägg, duktigt ) eller om det är en website som finansieras av diktaturer tillika Irans ärkefiender så skriv det( detta har du hittils inte gjort)
Om du nu ska gråta över att andra skribenter i tråden är "otydliga " med var uppgifter/info kommer i från, vill säga.
Det handlar om konsekvens
Fortsatt på temat konsekvens och hyckleri har jag roat mig med att gå igenom tråden och sammanställt en lista över dom skribenter som fördömde Iran för deras attacker mot kommersiella fartyg. Dessa är bla
EnoughisEnough
Melange5738
Flaskback
.nattramn
Slö
Eldratten
(Och ett 10 tal till)
Jävligt tyst från er nu när USrael sänker oljetankers stup i kvarten. Det är tydligen inte längre "folkrättsbrott " , "piratverksamhet" "oacceptabelt " och "terror"
(Det är också talande att du inte med ett ord nämner den stat som dödat fler journalister på än alla andra stater tillsammans dom senaste 70 åren. )
Fortsatt på temat konsekvens och hyckleri har jag roat mig med att gå igenom tråden och sammanställt en lista över dom skribenter som fördömde Iran för deras attacker mot kommersiella fartyg. Dessa är bla
EnoughisEnough
Melange5738
Flaskback
.nattramn
Slö
Eldratten
(Och ett 10 tal till)
Jävligt tyst från er nu när USrael sänker oljetankers stup i kvarten. Det är tydligen inte längre "folkrättsbrott " , "piratverksamhet" "oacceptabelt " och "terror"
Men det är väl som vanligt: "ok when we do it"
Journalist är ju inte en skyddad titel så det är upp till var och en om man anser sig vara en "journalist"
eller inte. Antar du syftar främst på Babelstan (Gaza)? Det brukar variera mellan antingen läkare eller journalist när någon terrorist blir eliminerad där. Förresten det finns många universitet i Gaza som kan ge en sådan internationell accepterad utbildning?
Det pågår en blockad mot Iran om du missat detta? Sedan vad beträffar Iran's skjutande mot civila fartyg som tillhör länder som inte är i krig mot Iran. Så har jag faktiskt uppmuntrat till och från här i tråden att Iran gärna får skjuta iväg någon drönare eller två mot sådana fartyg. Det är den frukten av sådden som skördas nu.
Senast redigerad av eldrattan 2026-09-09 kl. 13:56.
Det är talande att du helt okritiskt hänvisar till uppgifter från exil-iranier tillika regim motståndare och säkerhetstjänsten i ett av dom länderna som deltar i den (ekonomiska) krigföringen mot Iran. Just dessa uppgifter behöver nödvändigtvis inte vara felaktiga, men jag är övertygad om att du förstår problematiken i detta. Den är förvisso mycket svår att kringgå, men det jag egentligen är ute efter är att du är tydlig med vart du får din information (som du sprider I tråden) ifrån.
Exempelvis är källan en västerländsk underrättelsetjänst eller polisär organisation så skriv det rätt ut(som du gjorde i detta inlägg, duktigt ) eller om det är en website som finansieras av diktaturer tillika Irans ärkefiender så skriv det( detta har du hittils inte gjort)
Om du nu ska gråta över att andra skribenter i tråden är "otydliga " med var uppgifter/info kommer i från, vill säga.
Det handlar om konsekvens
EnoughisEnough
Melange5738
Flaskback
.nattramn
Slö
Eldratten
(Och ett 10 tal till)
Men det är väl som vanligt: "ok when we do it"
Säpo är alltså svenskt och har som uppgift att skydda mitt land de är de som säger att Iran anlitade gängkriminella i Sverige för att döda en journalist för Iraninternational.
Som jag förstår det har vi som är Svenska ett högt förtroende för Säpo, högre en vad vi har för andra myndigheter
Du tycker alltså inte att vi kan lita på Säpo, om du är nu svensk, vilket jag nu gissar att du inte är av din syn på Säpo att döma, måste du ju vara någon slags fanatisk person.
Du beskriver alltså Säpo som "säkerhetstjänsten i ett av dom länderna som deltar i den (ekonomiska) krigföringen mot Iran".
Kan det blir tydligare en så var din sympati ligger?
Sedan hände detta 2024 alltså innan kriget i Iran.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-09 kl. 14:34.
HAHA - De förlorar ju drönare hela tiden. Det räcker ju med att UAVn snor in sig i tex ett fisknät så är den ju förlorad. Mestadels är det de flygande drönarna som förloras förstås. Tror inte att Iran har någon större användning av denna UAV ändå ?
Drönare kan givetvis inte byggas lika robusta och hållbara som militära stridsflygplan eller civila passagerarflygplan. Det skulle göra dem för klumpiga.
Man kan störta drönarna avsiktligt när de är utslitna, eller när bränslet är slut.
Den äldsta drönaren som störtat nu i Iran var visst 20-21 år gammal.
Hur många flygtimmar som den har haft framgår ju inte tyvärr.
Nu har presstv (iransk stalig media) släppt videos på vattendrönaren(på bla instagram)
Är ju ingen expert på denna utrustning men den ser inte så jättegammal ut. Någon som kan detta kanske kan bedöma?
Nu har presstv (iransk stalig media) släppt videos på vattendrönaren(på bla instagram)
Är ju ingen expert på denna utrustning men den ser inte så jättegammal ut. Någon som kan detta kanske kan bedöma?
( Sen kan ju såklart bilderna vara manipulerade)
Varför skriver du inlägg efter inlägg om denna drönare? Tror du att det är en stor seger för terrorregimen i Tehoran att de lagt beslag på en drönare? Det är det naturligtvis inte. Men att saken ändå uppmärksammas så stort visar tydligt på desperationen i prästriket Iran. Minsta lilla framgång måste förstoras maximalt. Men visst, jag får ändå ge dig det, att det ändå är bättre fånga en riktig drönare än att behöva fejka fram nedskjutna stridsflygplan med AI som pedostaten Iran gjorde i våras.
Säpo vars tidigare chef numer jobbar åt EXPO? Tveksamt om man som svensk svensk bör lita på dom oavsett vad det gäller.
Faktiskt har vi svenskar väldigt högt förtroende för Säpo. 66% uppger att de har det i denna senaste förtroende barometern. Sida 16 tror jag att det är. Det är en av de myndigheter som vi svenskar har högst förtroende för. https://medieakademin.se/fortroendebarometern/
Men vi lever i ett fritt land och självklar får man välja att ha högre förtroende för Iranska regimen en för vår Säpo, vilket aktuell medlem ser ut att ha, utifrån hur Säpo beskrevs av denne.
Jag tror att det är få svenskar som har högre förtroende för Irans regim en säpo. Krävs nästan utländsk härkomst eller någon form av fanatiskt synsätt för det. Men det är min uppfattning.
Utöver att Säpo sagt att Iran försökt att döda en journalist för Iraninternational i sverige så slog ju också Engels domstol fast att den iranska regimen låg bakom dådet på en kvinnlig journalist för Iraninternational i UK. Där man knivhögg henne.
Det är talande när man försöker förneka att Iran försökt döda journalister knutna till Iraninternational.
Men detta är ju en media utanför Iran. Inom gränserna är det naturligtvis värre.
Och så här skriver reportrar utan gränser: Sedan september 2022 har fler än 100 journalister godtyckligt fängslats eller åtalats i Iran. I samband med tvåårsdagen av Mahsa Aminis död vill RSF lyfta fram kvinnliga journalister som är fångar i Irans repressiva rättssystem: en institution som står under direkt inflytande från den högsta ledaren Ayatollah Khamenei. https://reportrarutangranser.se/iran/tva-ar-sedan-mahsa-aminis-dod-valdsamma-repressalier-mot-kvinnliga-journalister/
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-09 kl. 16:26.
Mäktiga videor där Iran träffar USA-bas i Jordanien.
Den första videon visar ju inte alls att någon amerikansk infrastruktur skulle träffas. Och den andra filmen går det överhuvudtaget inte att säga vad man ser eller när den är inspelad, om den är inspelad. Det man kan säga är i alla fall att det som avlossas inte avlossas mot det som slår ner. Att det skulle handla om PAC-3 är ett rent påhitt, det går inte att avgöra från filmsnutten.
Det du tycker är "mäktiga videor" visar inget alls, och du vet inte var eller när de är inspelade. Du vet inte vem som skjuter på vem. Du vet inte om några skador inträffar.
Den första videon visar ju inte alls att någon amerikansk infrastruktur skulle träffas. Och den andra filmen går det överhuvudtaget inte att säga vad man ser eller när den är inspelad, om den är inspelad. Det man kan säga är i alla fall att det som avlossas inte avlossas mot det som slår ner. Att det skulle handla om PAC-3 är ett rent påhitt, det går inte att avgöra från filmsnutten.
Det du tycker är "mäktiga videor" visar inget alls, och du vet inte var eller när de är inspelade. Du vet inte vem som skjuter på vem. Du vet inte om några skador inträffar.
Vi vet faktiskt inte ens vilka som ligger bakom kontot som visar videorna, det är anonymt.
Men de ska tydlige lägga stort fokus på ryska offensiva framsteg och ryska missilangrepp, vilket de inte ska göra med Ukrinska
Men om de är bra är oklart för mig då de var okända för mig.
Iran bombade amerikanska baser i Jordanien inatt och sög ut 100-120 patriot PAC-3 robotar ur robotförsvaret, det motsvarar 60-75 dagars produktion av PAC-3. Den tredje iranska vågen av markmålsrobotar ska ha gått igenom helt utan motstånd och detonerat bland amerikanska förläggningar och hangarer. Antalet döda och skadade är okänt.
Kriget i Ukraina och nu i Iran har nästan helt dränerat USA och NATOs inventarier av luftvärnsrobotar och robotvärnsrobotar och ersättningsproduktionen är minimal. Iranierna är medvetna om detta och eskalerar nu för att syna hur många kort USA har kvar att spela ut.