2026-08-31, 21:05
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det spelar ingen roll vad Iran har sagt, internationell rätt gäller ändå.

Nej.

Precis som alla andra internationella konventioner så gäller konventionen först när man ansluter sig och ratifierar dem.

Det är liksom baskunskapsnivå...
Citera
2026-08-31, 21:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är faktiskt en ren lögn, stödet för Israel har aldrig varit så lågt som det är nu, inte sedan man började mäta det på 70-talet.

Nej, stödet var lägre i sverige såväl som usa under libanesernas slaktande av pallisarna in libanon, finns säkert något undtag du kan hitta, jag hittade inget, men då sket jag i att kolla "allha-snackbar och skräpländer".
Citera
2026-08-31, 21:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nej.

Precis som alla andra internationella konventioner så gäller konventionen först när man ansluter sig och ratifierar dem.

Det är liksom baskunskapsnivå...
Baskunskap är att kunna skilja på konventioner och rätt. Det finns inget internationellt vatten i Hormuzsundet, men det lyder under internationell sjöfartsrätt. Helt oavsett vad Iran och Oman tycker.
Citera
2026-08-31, 21:40
Avstängd
Citat:
Net favourability towards Israel reaches new lows in key Western European countries

Men ser den dipp du hänvisar till, men stödet är faktiskt nu ännu lägre.

- - -

Jag tror inte det finns statistik över tid, men kollar man Yougovs "popularitetsindex", som egentligen bara är en simpel "har man en favourable view of country X"-fråga, så ligger Israel på plats 122 med 22%. 22% globalt är snäppet högre än det nya rekordlåga medeltalet i Europa, som låg på 17%.

Litet svårt att plocka nåt land att jämföra med, med Turkiet ligger t.ex. på plats 41 med dubbelt högre poäng, USA på plats 62, Kuba på plats 81, Sydafrika (som anmält Israel för krigsbrott och folkmord) på plats 86 och Palestina på plats 89. Om det är nån tröst så ligger Iran på plats 191, av 195 länder...

Ja, och Sverige ligger 4:a.

det stämmer att israel hade "lägre popularitet/stöd/uppskattning" eller vad man nu ställde för fråga på 1980-talet än idag. skillnaden var väll att då slkatade libaneser araber i libanon, nu gjorde israel horhus med alla sina fiender, och slaktar vidare. så du får vänta tills efter hängingarna innan det blir glada miner hos "plebjen" igen.
Citera
2026-08-31, 21:44
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför ska Iran jämnas med marken.. varför inte Israel istället?
Du missförstod.
Citera
2026-08-31, 21:46
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nej det finns ju alltid någon som tycker något om något, men objektivt, så handlade bägge herrerna rätt.

även om Trump troligtvis har gjort det smartare upplägget (men då hade han det klart enklare problemet att lösa, så inte riktigt en rättvis jämförelse)

De gjorde helt olika saker under exakt samma förhållanden. Du måste tycka att någon av dem gjorde fel.

Citat:
det stämmer att biden tog beslutet att släppa 180mb , där en del gick ut på export ,här var man ju sura på biden för att han skickade en del till kina.... medans trumps beslut att släppa 172m i princip enbart gick ut som "emergency swaps" till inhemska amerikanska bolag.

så "dina mätmetoder" är ungefär på nivå med en 5 årings, vilket naturligtvis skulle förklara varför du beter dig och blir så ägd när det handlar om något som endå är så enkelt som diskutrers som oljemarknaden.

Olja är en global råvara. Antingen finns den i oljereservens saltgrottor eller så finns den inte i oljereservens saltgrottor. Under Trump finns den till stora delar inte. Om du tror på att oljan finns där egentligen trots att den inte finns där så är du mer lättlurad än jag trodde.

Citat:
Nejdå, det är bara ett av många anfall som kommer ur Irans olagliga anfallskrig mot israel (och naturligtvis då även på hela den civiliserade, fria och demokratiska civilisationen)

Du får ta dina psykiska problem med moderatorerna. Den här tråden handlar om: "Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28".

Citat:
Det problemet hade vi ju under JCPOA-tiden (om du nu läste IAEAs rapporter), skillnaden nu är att vi inte behöver oroa oss för att vi inte vet.

Då tycker jag att du ska citera dessa IAEA-rapporter. Jag väntar gärna.
Citera
2026-09-01, 06:21
Medlem
Just nu ser man tydligt att världsbörsen följer kriget, attacker höjde oljepriser även fast det inte råden någon oljekris, samt börser föll just för attackerna, sendaste månaden med enbart blockaden mot Iran giick börser upp.

Dessa kraftiga uppgångar vi sett på börsen senaste halvåret är alltså direkt länkade till kriget och vi ser sambandet med asien börserna.

Genom detta är det alltså inte svårt o se att börsen tycker kriget är positivt för världen i sin helhet, just för dom kratiga uppgångar vi sett under året.

Börsen har haft såna här rubriker.

Stockholmsbörsen stiger på bred front och ser därmed ut att avsluta börsveckan med en ny historisk toppnotering.

Nu ser rubriker ut så här, dvs direkt samband med Iran.
Attackvågor i Persiska viken sänker Wall Street
EkonomiDet återigen uppblossade kriget mellan Iran och USA kväver investeringsviljan på Wall Street. Ledande börsindex i New York sjönk under måndagen.
https://www.gp.se/ekonomi/attackvagor-i-persiska-viken-sanker-wall-street.4cc100f8-5721-5240-abaf-ed09ad1afdc3

Genom börsen ser man tydligt att världen ser positivt på Usa attackerar Iran, otroligt possitivt med rekord efter rekord senaste 6 månader, blir det nya attacker av Usa o börsen flyger upp färstår alla att världen ser mycket positivt på Trumps attacker, precis som det visat under dessa 6 månader.
Citera
2026-09-01, 06:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kanske kan du bara berätta var IAEA har klagat på Irans transparens så får vi det överstökat. Ge mig dödsstöten bara, jag är redo för den.

Här är två:

https://www.youtube.com/watch?v=f96OlQdovg8
https://www.youtube.com/watch?v=3Rx5HITzoJw
Citera
2026-09-01, 06:45
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Här är två:

https://www.youtube.com/watch?v=f96OlQdovg8
https://www.youtube.com/watch?v=3Rx5HITzoJw

Video? Du måste skämta. Jag behöver en IAEA-rapport eller åtminstone en skriftlig sammanfattning av en.
Citera
2026-09-01, 06:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Video? Du måste skämta. Jag behöver en IAEA-rapport eller åtminstone en skriftlig sammanfattning av en.

OK, här har du den senaste:
https://www.iaea.org/sites/default/files/documents/gov2025-50.pdf

Det tog mig ungefär 20 sekunder att bekräfta att Iran inte samarbetat med IAEA, se hur lång tid det tar för dig.
Citera
2026-09-01, 06:53
Medlem
Citat:
Här har du från EU dvs vi stödjer Trump till 100%

Som betonas i generaldirektörens rapport är detta en fråga om spridningsproblem och efterlevnad av NPT-skyddsåtgärdsavtalet. Iran måste snarast ta itu med detta för att dämpa oro kring eventuell avledning av deklarerat kärnämne från fredliga ändamål. Låt oss vara tydliga - Iran är fortfarande den enda NPT-kärnvapenfria staten som har producerat en sådan mängd höganrikat uran, för vilket det inte finns någon trovärdig civil motivering.

https://www.eeas.europa.eu/delegations/vienna-international-organisations/board-governors-international-atomic-energy-agency-iaea-agenda-item-5f-implementation-npt-safeguards _en?s=66
Citera
2026-09-01, 07:15
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
OK, här har du den senaste:
https://www.iaea.org/sites/default/files/documents/gov2025-50.pdf

Det tog mig ungefär 20 sekunder att bekräfta att Iran inte samarbetat med IAEA, se hur lång tid det tar för dig.

Du vet att vi pratar om JCPOA här va? Avtalet som Trump sa upp 2018. Visa gärna var i din rapport som det står något om att Iran bröt mot avtalet innan Trumps uppsägning.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Iran är fortfarande den enda NPT-kärnvapenfria staten som har producerat en sådan mängd höganrikat uran

Förutom Trumps kompis Nordkorea då. Fast där verkar inte bomb-logiken gälla av någon anledning. Jag undrar vad iranierna drar för slutsats av det.

Citat:
för vilket det inte finns någon trovärdig civil motivering.

Inte för att det har med ämnet att göra men det finns det faktiskt. Ju mindre reaktor desto högre anrikning behöver man. USA använder till exempel riktigt höganrikat uran (90%+) i sina kärnkraftsdrivna ubåtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in