2026-04-29, 19:23
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Förklara. Du menar alltså att alternativ A: Uranet ligger kvar där det ligger och alternativ B: Uranet förs i säkerhet utanför Iran inte kommer inträffa. Därmed är din inställning alternativ C: Iran tar hand om uranet på egen hand utan att stoppas av Israel och USA. Du får ursäkta att jag lägger ord i din mun men eftersom detta är ett diskussionsforum är det viktigt att argument möts och stöts mot varandra. Det är alltså inte acceptabelt att skriva inlägg som helt saknar ståndpunkt.

Det anrikade uranet finns utspritt på olika ställen i Iran. USA lär inte invadera Iran med marktrupper. Det skulle kräva ett enormt stort antal soldater.

Det skulle i så fall handla om insatsgrupper som lyckas flyga in över Iran och hitta uranet nergrävt i marken och i bergrum o.s.v. Det vore ett högst riskabelt projekt i en krigszom. Se hur det gick när USA räddade en av deras piloter. Det skedde till priset av stora materiella förluster och var som sagt ytterst riskfyllt.

Till det kommer hanteringen av uranet när det väl hittats, om det hittas!

Uran behöver inte vara livsfarligt p.g.a. radioaktivitet - men risken är att uranet är i form av uranhexafluorid som är standard i anrikningsanläggningar. Om det läcker (efter t.ex. dina bombningar) och det reagerar med luft bildas en extremt frätande gas i form av vätefluorid som an orsaka lungskador, kemiska brännskador och njurskador. Livsfarligt!

Att bomba bort uran som du föreslår går inte. Det är som att bomba ett kassavalv med guld. Kassavalvet förstörs, men guldet är kvar oförstört.
Citera
2026-04-29, 19:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Nu har Trump gjort det igen! OMG!

På sin sin sight lägger han ut bild av sig själv med M16 och en bakgrund med Iran som bombas.

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116486959174837748

Undrar vem han vänder sig till egentligen. Iran bryr sig inte om twitterinlägg, demokratiska väljare vill inte ha krig, MAGA-väljare vill inte ha krig. Näringslivet vill inte ha stoppad olja. Gamla krigsrepublikaner vill inte ha detta kaotiska krig. Det är typ några kristna höger extremister och Israel-lobbyn som vill detta.
Citera
2026-04-29, 19:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det anrikade uranet finns utspritt på olika ställen i Iran. USA lär inte invadera Iran med marktrupper. Det skulle kräva ett enormt stort antal soldater.

Visst gör det det men samtidigt så har väl sannolikheten att USA går in med marktrupp ökat rejält sen vapenvilan började.
Citera
2026-04-29, 19:30
Medlem
Citat:

Att bomba bort uran som du föreslår går inte. Det är som att bomba ett kassavalv med guld. Kassavalvet förstörs, men guldet är kvar oförstört.

Lär dig läsa. Jag har inte föreslagit att uranet skall bombas bort. Jag har informerat om att uranet sedan tolvdagarskriget 2025 förvaras i bergrum som blivit sönderbombade och således kan inte Iran komma åt uranet. Detta är läget idag och det vi har att utgå ifrån. Uranet måste förr eller senare grävas fram. Om Iran försöker gräva fram det kommer de dö medan de försöker. Donald Trump har krävt att USA tillsammans med Iran skall gräva fram uranet och att uranet sedan skall föras ur landet.
Citera
2026-04-29, 19:35
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Sen har vi massor med järnvägar som Kina har sponsrat genom Kazakstan-Uzbekistan-Turkmenistan-Iran, och trafiken är som syns på bilderna mycket omfattande.
Syftet för kinesernas del har varit att man skall kunna transportera gods från Kinas västliga provins Xinjiang till hamnar i Iran, men de berörda länderna kan givetvis också bruka dessa järnvägar.

Bilder från det största järnvägsövergången Turkmenistan-Iran.
Iran använder samma spårvidd som vi 1435 mm, medan Turkmenistan använder det ryska 1520 mm, så därför måste containrarna lastas om mellan olika vagnar.
https://www.google.se/maps/@36.5136772,61.1914833,479m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQyNi4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.se/maps/@36.4744797,61.1103572,746m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQyNi4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Nu var det i egenskap som neutral medlare, som man kringgår USA:s blockad. Genom att öppna upp en "Iransk hamn" i Pakistan, för tredje land.

Iran har ju självklart även lanbaserad handel. De hyr ju in milismän både från Irak och Afkanistan, som exempel. Men den handeln har inget med avtalet att göra. Gissningsvis så här Iran ökat sin landbaserade handel. Skulle ju vara konstigt annars.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-29 kl. 19:38.
Citera
2026-04-29, 19:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visst gör det det men samtidigt så har väl sannolikheten att USA går in med marktrupp ökat rejält sen vapenvilan började.

Nej, det vore ytterst osannolikt för att inte säga uteslutet.

Och det går inte att bomba bort uranet....
Citera
2026-04-29, 19:36
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Lär dig läsa. Jag har inte föreslagit att uranet skall bombas bort. Jag har informerat om att uranet sedan tolvdagarskriget 2025 förvaras i bergrum som blivit sönderbombade och således kan inte Iran komma åt uranet. Detta är läget idag och det vi har att utgå ifrån. Uranet måste förr eller senare grävas fram. Om Iran försöker gräva fram det kommer de dö medan de försöker. Donald Trump har krävt att USA tillsammans med Iran skall gräva fram uranet och att uranet sedan skall föras ur landet.

Ja han pratar mycket Trump. Vi får se hur det här slutar för Trump. Inte bra kan man förutse.
Citera
2026-04-29, 19:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det vore ytterst osannolikt för att inte säga uteslutet.

Och det går inte att bomba bort uranet....

Om inte Iran backar så kommer de ha kärnvapen oavsett. Trump bryr sig om opinionen visst men han fattar att han ändå inte kan bli omvald. Dessutom så pressar arabvärlden och Israel på i bakgrunden, om inte USA går in med soldater så kommer antagligen arabländerna göra det.
Citera
2026-04-29, 19:43
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag har gett två olika länkar. Men om du söker kommer du hitta många artiklar som skriver om detta.

Det kanske inte USA gör. Jag tycker att det är partiskt, jag ser inte Pakistan längre som neutrala.

Du är ju mest pro Iran även om du är lite neutral i bland. Den andra medlemmen som inte håller med mig är ju lätt fanatiskt pro Iran.

Jag känner mig inte pro-Iran någonsin i livet faktiskt, annat i denna tråden. Men här krävs det väl mindre för att stämplas som det - vi känner inte varandra osv.

Jag är pro det iranska folket i alla fall. Det kan jag gå med på. Regimen, absolut inte pro. Däremot är jag emot en amerikansk inblandning i konflikten, eftersom det är som att peta ut en sticka med en gaffeltruck.

Pakistan har verkligen slitit around the clock med detta medlande, låt dom frakta bort containrar och idka handel ifred bara. Det har dom förtjänat.

Citat:
Vi får väl se om USA bryr sig, kanske beror på hur effektivt detta kommer bli.

Handlar det bara om att de lyckas lasta om ett fåtal fartyg, bryr sig säkert inte USA. Men om det handlar om många. Kanske USA tvingar fartygen mot UAE istället, eller förstör transport vägarna. Möjligheterna för USA att stoppa detta är goda.

Men sedan är ju frågan om USA vill ha fler förhandlingar i Pakistan eller inte.

Möjligheterna för USA att stoppa detta är hundraprocentiga om dom väljer det spåret. Så är det. Men det är en krigshandling mot en kärnvapenmakt som har varit till stor fördel i förhandlingarna, och det finns ingen anledning att dra igång den grejen över detta.
Citera
2026-04-29, 19:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om inte Iran backar så kommer de ha kärnvapen oavsett. Trump bryr sig om opinionen visst men han fattar att han ändå inte kan bli omvald. Dessutom så pressar arabvärlden och Israel på i bakgrunden, om inte USA går in med soldater så kommer antagligen arabländerna göra det.
Frågan för den är vad de får för att lämna över uranet. Kanske får de ingenting annat än att kriget fortsätter, kanske med markinvasion.
Citera
2026-04-29, 19:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Frågan för den är vad de får för att lämna över uranet. Kanske får de ingenting annat än att kriget fortsätter, kanske med markinvasion.

USA har erbjudit dem pengar i utbyte mot uranet, men samtidigt så kräver Iran att all reglering av deras kärnvapenprogram upphör, d.v.s total frihet att tillverka kärnvapen är ett grundkrav för att öppna sundet.
Citera
2026-04-29, 19:53
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag känner mig inte pro-Iran någonsin i livet faktiskt, annat i denna tråden. Men här krävs det väl mindre för att stämplas som det - vi känner inte varandra osv.

Jag är pro det iranska folket i alla fall. Det kan jag gå med på. Regimen, absolut inte pro. Däremot är jag emot en amerikansk inblandning i konflikten, eftersom det är som att peta ut en sticka med en gaffeltruck.

Pakistan har verkligen slitit around the clock med detta medlande, låt dom frakta bort containrar och idka handel ifred bara. Det har dom förtjänat.

Möjligheterna för USA att stoppa detta är hundraprocentiga om dom väljer det spåret. Så är det. Men det är en krigshandling mot en kärnvapenmakt som har varit till stor fördel i förhandlingarna, och det finns ingen anledning att dra igång den grejen över detta.
Kommer du vara emot kriget även om det slutar med att folket bli fria?

Pahlavi, som exil Iranierna och de Iranska folket som protesterade i Januari har valt, är skulle jag säga för kriget, eftersom han vill se sitt folk fria. Något han har kämpat för i hela sitt vuxna liv. Detta är en av anledningarna varför han är så populär att han så länge envist har slagits för dem. Även exil Iranierna och de som protesterade bad om kriget och välkomnade det.

Så även om du är för folket i Iran respekterar du inte deras åsikt.

Att förmå fartyg som ska till Iransk hamn att åka mot UAE är väl knappast en krigshandling mot Pakistan? Om de nu skulle välja det, vilket bara är ett förslag jag gav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in