2026-03-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Åh, som taget ur en kär tonårsflickas dagbok!

Utveckla vad är mer hos honom som gör att du dag ut och dag in så frenetiskt sitter och hyllar honom på ett svenskt forum?

Det sprids från ett flertal debattörer i denna tråd och i andra trådar på Flashback diverse lögner om att Netanyahu skulle vara feg, ha flytt landet eller gömmer sig i en bunker. Genom att redogöra för att Netanyahu är en dekorerad krigshjälte som ett stort antal gånger visat prov på stort personligt mod, t ex när han utklädd till flygplanstekniker tog sig in i ett kapat flygplan och skottskadades i axeln, vill jag balansera bilden. Netanyahu är naturligtvis bland de minst fega personerna på planeten, men kunskapen hos svenskar om hans livshistoria är minst sagt begränsad. Därför är det viktigt att i en tråd som denna beskriva vem som leder ett av de krigförande länderna, dvs en officer från ett av världens främsta militära elitförband som dessutom har examen från ett av världens främsta universitet, MIT.
Citera
2026-03-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, där ser man hur jävla korkat det är med sanktioner. Ett kort mindre att spela bara.
Hadde typ 50% av Irans handel gått den vägen hadde dom lyssnat, nu spelar det ingen roll alls vad Europa säger. Eller USA.
Jag begriper vad britterna är så rädda för om Hormuzsundet.
De två företagen Lloyd's och Det Norske Veritas har en dominerande global ställning för försäkring av fartyg.
Iranska sanktioner skulle kanske kunna omfatta förbud mot båtar passera Sundet, vilka är försäkrade hos Västliga bolag?
"Den nya skuggflottan"!
Citera
2026-03-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det sprids från ett flertal debattörer i denna tråd och i andra trådar på Flashback diverse lögner om att Netanyahu skulle vara feg, ha flytt landet eller gömmer sig i en bunker. Genom att redogöra för att Netanyahu är en dekorerad krigshjälte som ett stort antal gånger visat prov på stort personligt mod, t ex när han utklädd till flygplanstekniker tog sig in i ett kapat flygplan och skottskadades i axeln, vill jag balansera bilden. Netanyahu är naturligtvis bland de minst fega personerna på planeten, men kunskapen hos svenskar om hans livshistoria är minst sagt begränsad. Därför är det viktigt att i en tråd som denna beskriva vem som leder ett av de krigförande länderna, dvs en officer från ett av världens främsta militära elitförband som dessutom har examen från ett av världens främsta universitet, MIT.
Hört väldigt få beskriva Nethanyahu som feg faktiskt. Tvärtom, han verkar på gränsen till vårdslös. Söker sig till högrisksituationer där våld och död är närvarande.

Rätt lik vilken gängkriminell desperado som helst. Det är inte kompetens. Däremot är det gött att skicka fram en sån när det blåser. Och det har blåst en hel del kring judarna under århundradena.

Så jag FÖRSTÅR varför dom gömmer sig bakom en sån som honom. Men att kalla honom kompetent och modig är helt fel. Personlighetsstörd, är den korrekta termen. Gravt.

"Iran bla bla dom är också yada yada". 100%. Fullständigt kryllar av personlighetsstörda där också.
Citera
2026-03-25, 21:43
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Benjamin Netanyahu däremot är en dekorerad krigshjälte. Han tjänstgjorde i israelernas motsvarighet till SAS, Sayeret Matkal, och deltog i flera krig och ett stort antal andra insatser. Han skottskadades i axeln när han utklädd till flygplanstekniker deltog i en fritagning av gisslan inne i ett kapat flygplan. Hans bror dödades när han deltog i den spektakulära fritagningen av det kapade planet i Entebbe och är numera israelisk nationalhjälte. Så det känns betryggande att åtminstone ett av de två allierade länderna leds kompetent.

Han är säkert duktig på att kriga, dock inte lika lysande med diplomatins konst..
Inget märkligt att politiska ledare och kungligheter är dekorerade likt glittrande julgranar, de flesta förtjänar inte ens plasten de är gjorda av - se tex på Trumps fifafredspris.

Löjligt är bara förnamnet.
Citera
2026-03-25, 21:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Haha! A1HORNYLADs rankinglista i medlarstatus:

1. Pakistan
2. Turkiet
3. Egypten

Egypten är alltså bottenskrapet, och att det faller på dom att medla bevisar mer eller mindre att Iran har förlorat. Klassiskt att ta in Egypten då.
...
Var inhämtar du din information A1? Hur processar du den?
Hur kan du utläsa att jag skulle ha en sån rankinglista? Hur processade du fram, att jag anser Egypten som bottenskrapet?

Eftersom du inte tycks begripa något ändå, ska jag inte gå in mera på hur jag ser på saken. Jag lämnar mina bidrag här i tråden till folk som kan tänkas förstå.
Jag hämtar f.ö. min information från vad jag läser i våra största medier. Sedan tänker jag - något som du och andra i den här tråden också skulle behöva göra.

Den Islamiska Republiken är helt körd. Oavsett vad ni islamister, kommunister och allmänt TDS-skadade individer inbillar er.
Citera
2026-03-25, 21:44
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastination1
Jag hoppas att Iranierna fortsätter att hålla sundet stängt och vägrar förhandla med USA. Är det verkligen någon som tror på mytomanen Trump när han säger att han ska ha fått en "dyrbar present i olja, värd väldigt mycket pengar" när Iranierna nekar att förhandlingar överhuvudtaget pågår?

Är nog ingen slump att Trump gjorde en Taco minuter efter att oljan och dollarn höll på att bryta ut i måndags. Ska bli underhållande att se om han börjar bete sig mer irrationellt när trycket börjar skruvas upp.

jag hoppas av privatekonomiska skäl att sundet öppnas snarast, av demografiska skäl att irans regim faller så vi kan repatrieria några dit, men bortsett från det bryr jag mig inte ett skit om iran sopar iväg hela sin arsenal mot pedosatanisterna i tel aviv. och trump borde givetvis avgå för att han lät dessa diktera amerikansk utrikespolitik
Citera
2026-03-25, 21:55
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så vad kommer USA göra? Vad gör grannländerna? Ryktet säger att Saudi nu vill köra det in i vägen och mosa Iran. Vad är bäst för Sverige på kort sikt och lång sikt?

saudier är bekväma latmaskar vars enda krigserfarenhet är att ha fått stryk av jemenitiska bönder i tio år. de har dyr amerikansk utrustning och fina flygplan som de aldrig fått ordentlig träning för, eftersom israel inte vill att USA ger någon annan i regionen militär kapacitet. jag misstänker att de skulle vara ett värdelöst tillskott till detta krig.
Citera
2026-03-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Den starkes rätt gäller numera i vad som brukade kallas "internationell rätt" (men det var även då egentligen, något mer undangömd, den starkes rätt som gällde).

Iran har mer ammunition och berg som siktar nedåt från sin sida av sunden, Oman och Förenade Arabemiraten har egentligen inte mycket att säga om saken när Iran avgör vilka som får passera sunden.

Den här konflikten pekar mot att alla gulfstaterna är "easy targets" för Irans missiler och drönare och de måste därmed sätta sig ner och förhandla med Iran om regionens framtid. Iran sitter med nästan alla kort.

Invasion av Iran är logistiskt omöjligt och de kan tåla att bombas hur mycket som helst i deras avancerade tunnelsystem.

USA kan bomba Irans energisystem och olja och då är det byebye för hela regionens oljeinfrastruktur, hela gulfen och Saudi Arabien kommer brinna.

Iran sitter förövrigt också med moraliska övertaget (för vad det är värt) då de enbart gör samma sak mot gulfstaterna som USA gör mot dem, men med undantaget att de inte hämnas när USA/Israel träffar skolor och sjukhus.

Oman är allierade med USA, "strong man"-kortet funkar inte då regimen i Iran är otroligt underlägsna amerikanerna. Detsamma gäller med UAE som är nära allierade med amerikanerna.

Så din teori är varken sanningsenlig eller rimlig. Enda anledningen till att Iran ens är något fungerande just nu är för att varken USA eller Israel har civila mål i sikte och att USA inte har velat slå ut Irans energiinfastruktur. Den berör civila iranier.

En invasion är inte ens av intresse för Trump eller Israel. Man har kraftigt försvagat regimen, kan inte minnas i modern tid att ledare för ett land varit så enkla måltavlor och så bortgjorda. En efter en i toppstyret eliminerades likt flugorna man drämmer till på lantstället under sommaren.

Iran och "avancerade tunnelsystem" blir nästintill en komisk beskrivning. Man har lyckats träffa grannländer och civila byggnader i Israel.

Ingen vet vem som ens styr längre i Iran. Vi fick se Khamenei, den yngre, visas upp i en kartong-version. Det är en regim i totalt kaos.

Gulfstaterna kommee de facto välja det säkra kortet, det vill säga USA som dom redan är allierade med över Iran, mellanösterns Nordkorea.
Senast redigerad av Tage-from-Skagen 2026-03-25 kl. 22:10.
Citera
2026-03-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
saudier är bekväma latmaskar vars enda krigserfarenhet är att ha fått stryk av jemenitiska bönder i tio år. de har dyr amerikansk utrustning och fina flygplan som de aldrig fått ordentlig träning för, eftersom israel inte vill att USA ger någon annan i regionen militär kapacitet. jag misstänker att de skulle vara ett värdelöst tillskott till detta krig.

Kanske men de är i en försvarsunion med Pakistan, som har kärnvapen.
Citera
2026-03-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Nej, Saudi i sig känns inte som en game changer på något sätt. Däremot har dom ett försvarsavtal med Pakistan, som ju har lite mer riv i sig. Tror det kan bli tufft internt i Pakistan om dom går emot Iran, en stor del är shia. Typ en femtedel eller så.
Citera
2026-03-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men han är inte så jävla smart, faktiskt. Blev rundlurad av Hamas när han gick all in i Gaza.
Det var ju precis det Hamas ville.
Israels omdömme i världen är allvarligt skadat nu.

Men nog om det.

Varenda en vet om att attacken från Hamas gick igenom med vilja. Du menar att Israel, samma nation som överrumplade iranska regimen till den grad att dom slog ut hela deras toppstyre inte hade koll på vad Hamas hade för planer?

Det här var Netanyahus dröm, det möjliggjorde att han kunde göra Gaza till en parkeringsplats, samtidigt som han kraftigt försvagat och nu även ockuperat delar av Libanon samt slagit ut hela Irans toppstyre.
Citera
2026-03-25, 22:04
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Nej, Saudi i sig känns inte som en game changer på något sätt. Däremot har dom ett försvarsavtal med Pakistan, som ju har lite mer riv i sig. Tror det kan bli tufft internt i Pakistan om dom går emot Iran, en stor del är shia. Typ en femtedel eller så.

som inte behöver utlösas om saudi hoppar in i ett anfallskrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in