2026-03-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Man måste definiera vinst för parterna USA, Israel jämfört Iran.

USA, Israel vill ha regimskifte till en mycket mindre aggressiv iransk regim. Osannolikt.

Iranska regimen vill överleva. Tyvärr sannolikt.

Hur "vinner Iran"? Jo Iranska regimen kan vänta ut detta. Öka kostnaderna för USA. Skjuta över lite bomber på USA:s allierade. Och viktigast av allt, stoppa oljetrafiken genom Hormuzsundet.

Trump kommer alltså tröttna och dra sig ur. Det räckte tydligen inte med lite bomber. Ruset han fick från det är borta sedan länge. Då tröttnar han. Nu är det ju bara krångligt. Det enda han förstår är också pengar. Det här börjar bli dyrt. På den vägen är det.

En månad är tydligt och enkelt för Trump. Efter en månad är alltså detta över.

Jag tror inte man ska lura sig till att tro att USA och Israel har exakt samma syn på vad ett nödvändigt regimbyte innebär.
Eller vad ett tillräckligt bra säkerhetsläge innebär.

Som det ser ut nu spelar Irans regim Israel i händerna.
Citera
2026-03-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
År 2025 hade Iran ca 5% av all olja-LNG som exporterades från Persiska Viken, och 90% av denna lilla volym gick till Kina.
Och nästan all iransk export lastades mycket riktigt på Kharg-ön
Antagligen ser det likadant ut idag, att tankfartyg som passerar sundet går med iransk olja till Kina, lastade på Kharg-ön.

Men om USA skulle ockupera ön, då är det en uppenbar risk att Trump blir ovän med Kina, och det är ju frågan om Trump vill riskera?
Men för några veckor sedan sade USA att man bombat iranska militära mål på just Kharg-ön.

Frågan är vad Trump har för alternativ i sitt eget huvud.
Den diplomatiska lösningen och att dra sig ur konflikten är nog inget alternativ för honom.

Då återstår ju bara eskalering tills Iran ger upp. Jag tror dock aldrig att det kommer ske.
Hoppas jag har fel och att detta löser sig.
Blockaden av hormuz är katastrofal.
Citera
2026-03-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Byfånarna i tråden har svårt att ta till sig enkla fakta. Iran vinner kriget ju. Oklart på vilket sätt, men det skall tydligen ha att göra med att en amerikansk F35 fick nödlanda. Samtidigt spelar det ingen roll att alla viktiga mål är sönderbombade eftersom Iran tydligen är ett land som lever likt råttor i oåtkomliga bergrum.

Iranierna nej, nej dom är ute i solen och har det helt fint. Deras vapen däremot ligger i bergrum.
Kommer användas om det blir nödvändigt..

Men det blir vel bara till att den orangefärgade pedofilen och hans lilla polack i Israel chickens out again.
Citera
2026-03-26, 22:28
Medlem
Citat:
Byfånarna i tråden har svårt att ta till sig enkla fakta. Iran vinner kriget ju. Oklart på vilket sätt, men det skall tydligen ha att göra med att en amerikansk F35 fick nödlanda. Samtidigt spelar det ingen roll att alla viktiga mål är sönderbombade eftersom Iran tydligen är ett land som lever likt råttor i oåtkomliga bergrum.
Nej. Iran förlorar striderna, men vinner kriget. Det är två olika saker.

Att vinna strider har ytterst lite påverkan på vem som vinner ett krig idag. Det var något man höll på med förr; tog sin här, övervann slagfälten och tågade till huvudstaden.

Fattar att ni vill leva kvar i det dock, annars har ni ju läst all militärhistorisk litteratur i onödan.
Citera
2026-03-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Deras vapen däremot ligger i bergrum.
Kommer användas om det blir nödvändigt..

Intressant strategi att inte använda sina vapen i pågående krig när man blir bombad sönder och samman hårdare än pedofilprofeten våldtog lilla Aysha. Har du någon inbillad kunskap om vilka vapen det handlar om samt när det blir nödvändigt att använda dessa?

Citat:
Men det blir vel bara till att den orangefärgade pedofilen och hans lilla polack i Israel chickens out again.

Du har missförstått. Det är Iran som tillåter pedofili och vars befolkning följer pedofilprofeten Muhammed. Den dekorerade krigshjälten Benjamin Netanyahu är född i Haifa 1949 av israeliska föräldrar, så oklart varför du kallar honom polack.
Citera
2026-03-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
De har en otrolig självförsörjning jämfört med eu

Nej det har dom absolut inte. Just vete är alltså en betydande del av kosten och man har länge subventionerat böndernas konsumtion av vatten på rent sovjetiskt manér.

Det har lett till att iranska veteodlare slösar på vatten som få andra bönder i världen och det har i sin tur lett till att landet snart har helt slut på grundvattnen.

Gulfländerna tex är i en helt annan situation med sina avsaltningsanläggningar, dessa finns till för att man inte vill slösa på det grundvatten man har. Det handlar om ett helt annat långsiktigt tänkande men dessa är inte rena dödskulter heller.

Iran importerar fö en hel del vete, bla från Ryssland genom kaspiska havet. Israel har gjort det tydligt att detta inte är en livlina Iran kan räkna med.
Inte heller ser det ut att bli något av det stora odlingsprojekt man hade med Maduro i Venezuela för att nämna ett av dom tänkta projekten.

Men visst, låt regimen hålla Hormuz stängt ett tag så får vi väl se vem som drabbas hårdast? Finns gott om muslimer i världen som gärna svälter ihjäl för att skydda IRGC-topparnas makt och rikedom?
Citera
2026-03-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nej. Iran förlorar striderna, men vinner kriget. Det är två olika saker.

Kriget startade av en enda anledning; att hindra Iran att skaffa kärnvapen. Sekundärmålet var att hindra Iran från att bygga vapenbärare som kan skicka dessa kärnvapen mot grannländerna och ännu längre bort. Uppnås dessa mål är kriget vunnet.

Du har naturligtvis ingen som helst kunskap om hur framgångsrika attackerna mot kärnprogrammet varit. Istället ägnar du dig åt att bygga en fantasi där du sätter upp egna kriterier utifrån hur Iran agerar och kallar detta seger. Det är tragiskt och inget som anstår en frisk vuxen människa.
Citera
2026-03-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Frågan är vad Trump har för alternativ i sitt eget huvud.
Den diplomatiska lösningen och att dra sig ur konflikten är nog inget alternativ för honom.
Då återstår ju bara eskalering tills Iran ger upp. Jag tror dock aldrig att det kommer ske.
Hoppas jag har fel och att detta löser sig.
Blockaden av hormuz är katastrofal.
Men alla visste ju att detta skulle ske, för Iran har under årtionden otaliga gånger hotat med just att stänga Sundet, vid tidigare bråk med USA, och senast veckan innan USAs anfall.
Jag skrev detta inlägg 26 februari, två dagar innan USA och Israels "oväntade anfall".

Det finns enligt min mening två osäkra faktorer om Irans svar på ett angrepp av USA på Iran?
1. Iran har redan placerat massor med bottenliggande minor i Hormuzsundet, vilka Iran kan aktivera vid ett anfallskrig från USA mot Iran.
Denna typ av minor är synnerligen svåra att röja, och kommer stoppa all båttrafik till Persiska viken.
Det kommer leda till spänningar när andra länder blir blockerade.

2. Iran har redan stora mängder höganrikat uran det är alla överens om.
Men den stora frågan är om Iran redan har färdiga kärnvapen?

Visste då bara om att Iran hade minor i Sundet när jag skrev detta.
Att Iran dessutom har massor med raketer och drönare i tunnlar på land, detta hade jag två dagar innan anfallet ingen anledning att efterforska, när jag skrev inlägget på flashback.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-26 kl. 22:49.
Citera
2026-03-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Som det ser ut nu spelar Irans regim Israel i händerna.
Hur då menar du?
Citera
2026-03-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad är det du tänker att du uppnår genom att håna Iran. Tror du att du vinner argumentationen på så sätt?

Det är väl ingen som har glaze:at Iran som land/ekonomi direkt. Som att vi sitter här och är lite impade av Irans status som nation. Det är det ingen som är. Däremot är vi helt och fullt införstådda med att Iran sitter med trumf på hand, och att det ENDA som jänkarna och Israelerna kan skryta med är hur mycket dom har flygbombat landet. Utöver det har det gått skit för dom.

Börjar tro att ett ganska stort antal i tråden något sätt är avlönade av USA/Israel, för det STINKER fan trollfabrik om den mentala gymnastik som pågår. Och då är jag en Eggfjert, stanken tar sig ändå igenom.

Jag beskriver verkligheten, det är snarare du som hånar.
Mest din egen intelligens som jag ser det iofs.

MSB gjorde ett uttalande kring Iran häromdagen som jag tycker du borde läsa/lyssna på. Google that shit!
Du är uppenbarligen för biased för att ta till dig vad andra ser faktiskt hända i världen, Iran har trumf på hand? Ja men tjena.

Tycker du att det är ok att befolkningen i Iran går under pga den islamistiska terrorregimen ska kunna skydda sin makt och rikedom så får det stå för dig.
Vissa här är uppenbarligen avlönade av regimen?

Citat:
Riyadh, Saudi Arabia

Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman delivered one of his most direct public assessments of the Iranian regime, describing it as a purely ideological project with no interest in serving its own people and every interest in funding terrorism and destabilizing the region.

His evidence was concrete. Iran received $150 billion in sanctions relief yet did not build a single street, residential complex, or industrial facility for its citizens. Every dollar went toward launching missiles at Saudi Arabia and financing terrorist organizations across the world.

MBS went further than most Western leaders have been willing to go publicly, stating directly that Iran's support for terrorism extends well beyond Hezbollah and the Houthis. He noted that senior Al-Qaeda leaders are residing inside Iran today, including Osama bin Laden's son, who was raised in Iran and is now positioning himself as the next leader of Al-Qaeda.

https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/59270
Citera
2026-03-26, 22:46
Medlem
Citat:
Rekommenderar denna tråd som handlar om livet i en bunker:
(FB) Hur länge orkar civilbefolkningen? Livet i en bunker

I morse ljöd larmet i 4 timmar i Tel Aviv. Måste vara jobbigt att leva där
Citera
2026-03-26, 22:49
Medlem
Citat:
Kriget startade av en enda anledning; att hindra Iran att skaffa kärnvapen. Sekundärmålet var att hindra Iran från att bygga vapenbärare som kan skicka dessa kärnvapen mot grannländerna och ännu längre bort. Uppnås dessa mål är kriget vunnet.

Möjligt. Det vet varken du eller jag, och kan precis lika gärna vara en efterhandskonstruktion. Detta fick dom ju ordning på redan förra sommaren, enligt egen utsago, och det var heller ingenting som kommunicerades när kriget startade. Det har varit en vinkel som krupit fram i ljuset mer och mer allt eftersom, när den initiala succén uteblev och Hormuzsundet de facto stängdes. Det får mig misstänksam. Jag tror det är ett svepskäl som vuxit fram, för att skydda en mängd rejält sårade egon.

Citat:
Du har naturligtvis ingen som helst kunskap om hur framgångsrika attackerna mot kärnprogrammet varit. Istället ägnar du dig åt att bygga en fantasi där du sätter upp egna kriterier utifrån hur Iran agerar och kallar detta seger. Det är tragiskt och inget som anstår en frisk vuxen människa.

Dom kan ha varit precis hur framgångsrika som helst, hela kärnprogrammet kan vara förintat. Det spelar ingen roll. Iranska regimens enda mål är att skada USA och Israel mer än dom har skadat Iran. I deras ögon gör dom det i detta nu, och sitter gladeligen utan kärnvapen och tjuvtrycker på Hormuzsundet tills USA och Israels ledarskap har krackelerat av omvärldspress eller interna spänningar. Majoriteten av världen håller med. Iran får långt mycket mer som dom vill, än framförallt jänkarna får som dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in