2026-02-28, 00:23
Medlem
Keyzs avatar
Bor utomlands och blev av med mitt mobila BankID. Har ingen dosa kopplad till Swedbank och det finns inga Svenska bank kontor i detta eller närliggande länder, så kan inte besöka bank kontoret fysiskt och kan inte skapa nytt bankkonton hos någon annan bank.

Vad har jag för möjligheter att logga in och/eller skapa nytt BankID? Jag är helt handikappad nu utan BankID. Kan inte ens köpa flygbiljetter!
Citera
2026-02-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Bor utomlands och blev av med mitt mobila BankID. Har ingen dosa kopplad till Swedbank och det finns inga Svenska bank kontor i detta eller närliggande länder, så kan inte besöka bank kontoret fysiskt och kan inte skapa nytt bankkonton hos någon annan bank.

Vad har jag för möjligheter att logga in och/eller skapa nytt BankID? Jag är helt handikappad nu utan BankID. Kan inte ens köpa flygbiljetter!

Inte säker men om du har ett giltigt pass så gissar jag att det går att skapa ett nytt mobilt BankID.
Googla.
Citera
2026-02-28, 00:30
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Inte säker men om du har ett giltigt pass så gissar jag att det går att skapa ett nytt mobilt bank id.
Googla.

Har försökt men man måste först logga in på bankens hemsida och identifiera sig med BankID innan man kan skapa nytt BankID med passet. Moment 22 m.a.o.
Citera
2026-02-28, 00:32
Medlem
Citat:
Har försökt men man måste först logga in på bankens hemsida och identifiera sig med BankID innan man kan skapa nytt BankID med passet. Moment 22 m.a.o.

Citat:
ladda ner BankID-appen, välj "Skaffa BankID" och välj alternativet för att skanna ID-handling. Skanna passet/ID-kortet (med NFC) och ansiktet för digital kontroll. Detta kräver svenskt medborgarskap och giltig ID-handling (ej körkort).

Funkar det inte att göra sådär? Står inget om bank.
Citera
2026-02-28, 00:42
Medlem
Citat:
Enligt deras informationssidor ska det gå att göra via Swedbank-appen, vilket verkar gå utan inloggning:
Citat:
1. Öppna appen Swedbank Privat

2. Tryck på Fler alternativ och cookies

3. Välj Beställ nytt Mobilt BankID

4. Välj Beställ med ID-handling (ej körkort)

5. Använd ditt svenska pass eller nationella ID-kort och bekräfta din identitet. Följ stegen:

• Fotografera och blippa ditt pass eller nationella ID-kort (ej körkort) i BankID-appen
  • Genomför ansiktsigenkänning
När du verifierat dig - godkänn villkor och hämta Mobilt BankID.

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/skaffa-mobilt-bankid-med-digital-id-kontroll.html
Har inte utfört alla stegen, men testade att det gick att komma till steg 4 utan att logga in. Man behöver godkänna kakor och ska sedan ange att man är kund.
Citera
2026-02-28, 01:09
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Enligt deras informationssidor ska det gå att göra via Swedbank-appen, vilket verkar gå utan inloggning:

Har inte utfört alla stegen, men testade att det gick att komma till steg 4 utan att logga in. Man behöver godkänna kakor och ska sedan ange att man är kund.

Oh yes, nu funkar det. Tack så hjärtligt! :-)
Citera
2026-02-28, 07:43
Avstängd
Citat:

Jag skaffade bankID med skandiabanken behövde jag inte någon dosa, endast svenskt telefonnummer, pass och en adress i sverige att skicka kodkortet till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in