2026-02-27, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hur hade du tänkt det skulle gå till?

Spränga en transformatorstation eller ett Ställverk brukar göra susen!
Citera
2026-02-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu är det ju så att i de områden som du vill göra strömlösa bor inte bara kriminella. Där bor också ett antal helt laglydiga människor och bland dem även etniska svenskar.
Tror du att de kommer att känna sig rättvist behandlade när de blir utan el?

El kan knappast reduceras till att vara en simpel rättvisefråga. Elen kan också vara ett allt igenom perfekt påtryckningsmedel.
Citera
2026-02-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Spränga en transformatorstation eller ett Ställverk brukar göra susen!

Absolut inte någon terrorverksamhet. Det hela ska ske under legala former.
Citera
2026-02-27, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Absolut inte någon terrorverksamhet. Det hela ska ske under legala former.

Svaret var lika seriöst menat som tråden, skål!
Citera
2026-02-28, 02:16
Medlem
Agent.Smiths avatar
Elen till ghettoområden är inte ens märkbar i jämförelse med den el vi exporterar till Tyskland och Finland. För att inte tala om datacentren som placerat sig i Sverige och slukar svensk el. Och den "gröna" industrin som också slukar mängder med el. Som om allt detta inte vore nog så har svensken samtidigt lurats i att det är bra att slösa dyrbar el på transportfordon.
Citera
2026-02-28, 17:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
I områdena som TS vill göra strömlösa bor till största delen helt laglydiga medborgare, varför ska laglydiga medborgare bli utan ström? Ska en villaägare i Djursholm bli utan ström för att dennes granne livnär sig genom ekonomiskt brottslighet?

Det är även uppenbart att TS bara känner till dessa områden vid namn och inlägg på trångsynta forum när hen kallar de "gettoområden".
Citera
2026-02-28, 17:23
Medlem
skalman1973s avatar
Jag har en bättre lösning Individuella utsläppsrätter ( varje enskild individ får en egen klimatekonomi /utsläppsrätt )
När kvoten är uppnådd får man köpa mer " kvoter " för ett marknadsmässigt pris . Eller så får man leva på säsongsbaserade råvaror och klä sig i säckväv och aska tills man fyllt sin kvot igen .
Citera
2026-02-28, 17:28
Medlem
Jag tycker det låter som en utmärkt ide. - jag och mina polare har en del liknande ideer - vi vill gärna komma i kontakt. Skriv till

Kaos Sverige

Sveavägen 68

Stockholm
Citera
2026-02-28, 19:20
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Varför hör jag aldrig krav på att klippa av elförsörjningen till ghettoområdena i Sveriges storstäder?
Det är däremot helt ok att kräva att eltransmission till produktiva delar av EU ska klippas av.

Det vore betydligt enklare att klippa bort de svenska ghettoområdena och således få ett lokalt elöverskott i storstäderna med sjunkande elpriser till följd.
Nu blev det sådär fel igen när du tänkte.

Det är både ok att ha åsikter om klippa kablar till utlandet och att stänga av elförsörjningen till det du kallar "ghettoområdena" men inget av detta lär inträffa.

Nu skulle ditt förslag förmodligen inte ha någon större inverkan på priset i berörda elområden.

Bara för att leka lite med siffror. Vi är ca: 10 605 000 invånare i Sverige av dessa bor ca: 700 000 i utsatta områden. Det är runt 6.6%. Ca: 40% av vår elanvändning är i bostäder. Detta skulle innebära att man i de utsatta områdena står för 2,7% av Sveriges elanvändning. Detta är förmodligen högt räknat då de flesta i de utsatta områdena har fjärrvärme och ingen elbil.

Som jämförelse så exporterar vi ca: 20% av vår elproduktion
Citera
2026-03-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag har en bättre lösning Individuella utsläppsrätter ( varje enskild individ får en egen klimatekonomi /utsläppsrätt )
När kvoten är uppnådd får man köpa mer " kvoter " för ett marknadsmässigt pris . Eller så får man leva på säsongsbaserade råvaror och klä sig i säckväv och aska tills man fyllt sin kvot igen .

För oss skogsägare vore det mumma. Sälja tvingande utsläppsrätter till populasen. Varför ska populasen få tillgodoräkna sig min skog och dess koldioxidupptagande?

Jag tvingas kollektivt att binda mig till utsläppsrättshandeln men när det min egen skog anses den plötsligt och helt oförklarligt i pöbelns egendom vad anbelangar koldioxidupptag.

Finns ingen logik i det hela.
Citera
2026-03-01, 09:01
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
För oss skogsägare vore det mumma. Sälja tvingande utsläppsrätter till populasen. Varför ska populasen få tillgodoräkna sig min skog och dess koldioxidupptagande?

Jag tvingas kollektivt att binda mig till utsläppsrättshandeln men när det min egen skog anses den plötsligt och helt oförklarligt i pöbelns egendom vad anbelangar koldioxidupptag.

Finns ingen logik i det hela.

Det vore den ideala lösningen för alla utom just de som idiot konsumerar. Harmoniserar inte klimat ekonomin så stängs elförbrukningen av och så även bilen samt tillgången till allt utom basal föda . Dvs två parallella ekonomiska system .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in