Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Jag tror inte han uttrycker sig exakt så men det känns ganska uppenbart att Arteta blev bränd för några år sedan när Arsenal spelade roligt, borde vunnit ligan, slutade 2a bakom City som gjorde vad de alltid gör under våren. Sedan dess har det slagit om till riskminimering och spela säkert i mycket större utsträckning än tidigare.
Okej vinner ni en PL eller CL så är det uppenbarligen framgångsrikt men det känns samtidigt uppenbart att han mer och mer har blivit en feg tränare som vill stänga ner motståndarna snarare än att dominera som Wenger alltid ville göra.

Men samtidigt så spelar dom exakt samma taktik i europa men där är det betydligt mer fart och underhållning i matcherna. Jag önskar såklart att matcherna i PL hade sett ut som dom gör i Europa, men i princip alla lag i PL kör med riskminimering och då blir matcherna oftast mer såhär.
Det är ju bara att kolla på senaste två tränarna som aldrig varit i engelsk fotboll tidigare men tagit över varsitt storlag och sen nästan kör dom i botten pga alldeles för naiv fotboll. Tänker alltså på Ange och Amorim.
Såg någon av dom större spanska journalisterna som påstod att Arsenal och Arteta är det laget som "resten av Europas lag" studerar när det gäller t.ex. riskminimering/det kollektiva försvarsspelet.
Jag tror ju att fotbollen kommer vara som matchen ikväll dom kommande åren tyvärr. Det tillsammans med att dom som bestämmer bara verkar vilja göra fotbollen ännu värre med mer VAR och nya regler år efter år..