2026-02-27, 11:49
Medlem
Hej,
Hoppas det är okej med en allmän tråd.

Jag är 26 & har provat mycket men inte hittat något som passar mig.

Vill plugga på SU och väljer mellan företagsekonomi eller juridik. Kommer in på FEK A på Su medans juridik kräver ett högskoleprov (är inte anmäld för våren).

Har så svårt att bestämma mig. När det gäller juridiken så vill jag (endast) jobba inom domstol, som rådman. Lång väg dit. Krav på betyg och prestation. Gällande ekonomi så vill jag isåfall rikta in mig på revision. Har haft tankar på jurist längre än ekonom. Skulle dock inte påstå att jag har ett läshuvud alls. Mer fallenhet för siffror tror jag men samtidigt inte efterbliven (hoppas jag).

Behöver inte bli snorrik men en årsinkomst på 500k ca 5 år efter examen vore trevligt.Fördel med domare är ju statligt pga villkoren jämfört med revision tänker jag.

Hur ska jag tänka?
Citera
2026-02-27, 11:53
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag killgissar att juridik har mindre risker när det gäller framtidens AI än vad ekonomi har.
Citera
2026-02-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag killgissar att juridik har mindre risker när det gäller framtidens AI än vad ekonomi har.

det är just det också...

Sen påstod någon på ett forum att Ai kommer ta över domstolen också. Men när jag pratar öed yrkesverksamma så kommer det ej ske😅🤷🏻‍♀️
Citera
2026-02-27, 12:09
Medlem
pn222jws avatar
Ekonomi är så otroligt mycket studievänligare än juridik - roligare böcker, mer litteratur på engelska, mindre inläsningskrav för att få ett normalbetyg. Börja med ekonomin blir mitt råd, det är en mycket snabbare utbildning.
Citera
2026-02-27, 12:11
Medlem
george.sthlms avatar
Så många som går ut med en jur kand och sen 10 år senare sitter på Folksam och reglerar
bilskador.
Citera
2026-02-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ekonomi är så otroligt mycket studievänligare än juridik - roligare böcker, mer litteratur på engelska, mindre inläsningskrav för att få ett normalbetyg. Börja med ekonomin blir mitt råd, det är en mycket snabbare utbildning.

Jag såg att det är väldigt mycket engelska kurser inom ekonomi vilket gör mig livrädd.

Men ja. extrema krav inom juridik.
Citera
2026-02-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Så många som går ut med en jur kand och sen 10 år senare sitter på Folksam och reglerar
bilskador.

planen är att förhoppningsvis ha betyg för ting i åtminstone norrland för att undvika folksam
Citera
2026-02-27, 14:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren8
Hej,
Hoppas det är okej med en allmän tråd.

Jag är 26 & har provat mycket men inte hittat något som passar mig.

Vill plugga på SU och väljer mellan företagsekonomi eller juridik. Kommer in på FEK A på Su medans juridik kräver ett högskoleprov (är inte anmäld för våren).

Har så svårt att bestämma mig. När det gäller juridiken så vill jag (endast) jobba inom domstol, som rådman. Lång väg dit. Krav på betyg och prestation. Gällande ekonomi så vill jag isåfall rikta in mig på revision. Har haft tankar på jurist längre än ekonom. Skulle dock inte påstå att jag har ett läshuvud alls. Mer fallenhet för siffror tror jag men samtidigt inte efterbliven (hoppas jag).

Behöver inte bli snorrik men en årsinkomst på 500k ca 5 år efter examen vore trevligt.Fördel med domare är ju statligt pga villkoren jämfört med revision tänker jag.

Hur ska jag tänka?

Varenda högskola/universitet har en ekonomiutbildning, det utbildas fruktansvärt många ekonomer. Många tänker som du, det är en rätt chill utbildning man kan glida igenom. Men gör du det har du tur om du får jobb som ekonomiassistent sen. Ska man stå ut i mängden gäller det att ligga i, även på ekonomiutbildningen.

Jag råder dig att följa din magkänsla som jag tolkar är att jurist är det du helst vill. Vägen dit kanske är längre men då har du motivationen att ta dig dit. Kommer du inte hela vägen till domarbanan finns det många andra vägar att falla tillbaka på som jur kand.
Citera
2026-02-27, 15:59
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Jag tror att AI kommer göra att jurister kan jobba snabbare med hjälp av AI. Genom att AI kan peka på vilka stycken i lagbok som är aktuellt för fallet.
Citera
2026-02-27, 18:07
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag tror att AI kommer göra att jurister kan jobba snabbare med hjälp av AI. Genom att AI kan peka på vilka stycken i lagbok som är aktuellt för fallet.

Ja absolut.
Det kommer finnas både ekonomer och jurister. Troligen kommer främst de lägre tjänstegraderna beröras som paralegals och ekonomiassistenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in