Citat:
Ursprungligen postat av
Sokaren8
Hej,
Hoppas det är okej med en allmän tråd.
Jag är 26 & har provat mycket men inte hittat något som passar mig.
Vill plugga på SU och väljer mellan företagsekonomi eller juridik. Kommer in på FEK A på Su medans juridik kräver ett högskoleprov (är inte anmäld för våren).
Har så svårt att bestämma mig. När det gäller juridiken så vill jag (endast) jobba inom domstol, som rådman. Lång väg dit. Krav på betyg och prestation. Gällande ekonomi så vill jag isåfall rikta in mig på revision. Har haft tankar på jurist längre än ekonom. Skulle dock inte påstå att jag har ett läshuvud alls. Mer fallenhet för siffror tror jag men samtidigt inte efterbliven (hoppas jag).
Behöver inte bli snorrik men en årsinkomst på 500k ca 5 år efter examen vore trevligt.Fördel med domare är ju statligt pga villkoren jämfört med revision tänker jag.
Hur ska jag tänka?
Varenda högskola/universitet har en ekonomiutbildning, det utbildas fruktansvärt många ekonomer. Många tänker som du, det är en rätt chill utbildning man kan glida igenom. Men gör du det har du tur om du får jobb som ekonomiassistent sen. Ska man stå ut i mängden gäller det att ligga i, även på ekonomiutbildningen.
Jag råder dig att följa din magkänsla som jag tolkar är att jurist är det du helst vill. Vägen dit kanske är längre men då har du motivationen att ta dig dit. Kommer du inte hela vägen till domarbanan finns det många andra vägar att falla tillbaka på som jur kand.