2026-02-27, 07:59
Medlem
Och är det nån skillnad mellan kycklingbröst och kycklingbröstfilé?
Citera
2026-02-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Det är samma ganska tråkiga och smaklösa detalj, ska se om jag hittar någon bättre källa än bara jag.

Och okej, det går att få detaljen skapligt bra, men jag tycker ändå den är rätt trist. Funkar att dubbelpanera och steka som schnitzel.

Edit, källa:
Vad är det för skillnad på kycklingfilé och kycklingbröstfilé? kycklingfilé och kycklingbröstfilé är samma sak, det är idag vanligare att skriva kycklingbröstfilé då även lårfilé blivit populärt.
https://www.kronfagel.se/kycklingguide/kycklingdelar/#kycklingfile
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-27 kl. 08:09.
Citera
2026-02-27, 08:13
Medlem
I båda fallen - den primära och bästa delen av just ryggen eller bröstet - jämn, fin och utan bihang.
Citera
2026-02-27, 08:22
Medlem
Om en torsk suttit i garnet/nätet för länge och börjat ruttna, så kan man i ibland rädda ryggfilen. Därför köper jag aldrig det. Känner en yrkesfiskare och detta är vanligt förekommande.

Bättre att köpa detaljer där hela filen är med, då är det svårare att komma undan med att sälja rutten fisk. Känn på köttet. Är det inte fast utan faller isär när man klämmer på det så släng det.
Citera
2026-02-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Om en torsk suttit i garnet/nätet för länge och börjat ruttna, så kan man i ibland rädda ryggfilen. Därför köper jag aldrig det. Känner en yrkesfiskare och detta är vanligt förekommande.
Trodde man endast tog levande fiskar från garnet.

Hur som helst, sa yrkesfiskaren om det var någon skillnad på torskrygg och torsksryggfilé?
Citera
2026-02-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Trodde man endast tog levande fiskar från garnet.

Hur som helst, sa yrkesfiskaren om det var någon skillnad på torskrygg och torsksryggfilé?

Det är samma sak. Ryggen ÄR file. Men när man skär ut en hel file är ju även det under med, det som ruttnar först. Därför signalerar torskryggfile rutten fisk för mig.

De försöker kränga det som nåt finare. Man kan ta ryggfilen från en torsk som legat död i garnet i två dagar där hela magen ruttnat och hänger i slamsor och stinker surströmming.

Därför vill jag bara ha file där bukfilen är med så att jag kan avgöra att den var färsk när den rensades. Köper ogärna fryst fisk dock, men färsk är så dyr.

Viltfångad är givet. Färsk odlad fisk är långt värre än surtorsk.
Citera
2026-02-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det är samma sak. Ryggen ÄR file. Men när man skär ut en hel file är ju även det under med, det som ruttnar först. Därför signalerar torskryggfile rutten fisk för mig.

De försöker kränga det som nåt finare. Man kan ta ryggfilen från en torsk som legat död i garnet i två dagar där hela magen ruttnat och hänger i slamsor och stinker surströmming.

Därför vill jag bara ha file där bukfilen är med så att jag kan avgöra att den var färsk när den rensades. Köper ogärna fryst fisk dock, men färsk är så dyr.

Viltfångad är givet. Färsk odlad fisk är långt värre än surtorsk.

Har du ingen näsa? Färskheten avgörs knappast på bukfilen.
Citera
2026-02-27, 10:05
Medlem
Citat:

Enligt mig är kycklingbröst med ben och skinn. Filé är urbenat och utan skinn.

Kycklingbröst (med ben) var förr ganska vanligt i affärer men har numera nästan helt försvunnit. Trist eftersom skinn och ben gör mycket för saftighet och smak.
Citera
2026-02-27, 10:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad är det du ens frågar, för nu frågar du om en sak i rubrik och en helt annan i TS.
Citera
2026-02-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du ingen näsa? Färskheten avgörs knappast på bukfilen.

Jo men tappade luktsinnet efter covidvaccineringen. En ryggfile från en bukrutten torsk luktar dock nödvändigtvis inte rutten. Därför kan den säljas om den är fast nog i köttet.
Senast redigerad av CountBuster 2026-02-27 kl. 10:55.
Citera
2026-02-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad är det du ens frågar, för nu frågar du om en sak i rubrik och en helt annan i TS.

Jag frågar om både torsk och kyckling.
Citera
2026-02-27, 11:48
Medlem
Jag har kontaktat Kronfågel, det här kommer ordna sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in