Jag hade en sådan där Monarped med NSU motor från 1956. Tänkte NSU är ju top of line. Men jag vet inte... Det är ju en gammal gjutjärnsmotor, inte så avancerad även om det står NSU på den. Det var mycket svårt få elsystemet att funka på NSU:n, alltid något som strulade, den brände tändspolar och brytarspetsarna var knepiga.
Sedan det här med Monarpeden från -56. Ingen fjädring bak, hm... det gjorde den obekväm köra på, stötig. När jag lägger ihop allt på den som var fel, gängor i cylindern till avgasröret, behövde ny tändplatta, nya däck behövdes, fick byta flottör, kolv, den läckte olja från en packning. Tanken avgav hela tiden rost så förgasaren sattes igen. Felen adderades på. Dessutom var delar som cylinder till NSU konstigt dyra.
Min fråga är. Är det inte bättre ha en moped med Sachs eller Husqvarna-motor? Lättare att hitta delar till och billigare delar.
Likaså bör jag skaffa en veteranmoped med fjädring baktill? Hade en Cresent 1175 från 1975 när jag var 14. Här:
https://www.raketsport.com/vm1175.htm. Den var faktiskt bättre att köra på än Monarpeden för den hade fjädring även baktill, och motorn jävlades inte.
Kan ni säga bättre veteranmoped för mig? Likaså vilken motor jag bör välja??