2026-07-13, 21:40
Medlem
Grafik mässigt så var ju Mega drive skit, samtidigt som det fick charm genom inte ha samma grafik och ljud som i Addams Family. Älskar ljudet (Speciellt grottorna) och grafiken i Sega versionen. Sen spelade jag Aladdin på Snes som liten och var jättebra spel. Men gillar Estetiken i Sega mer och svärdet.
Blandande känslor.
Senast redigerad av Freedom46 2026-07-13 kl. 21:43.
Citera
2026-07-13, 21:47
Medlem
The Lion King På Snes var ju min första upplevelse. Men Girafferna och Elefant banorna var helt omöjliga ibland med svingandet, mest tur om man klarade det.
Enligt Sega versionen så ska det vara betydligt lättare men upplevde aldrig det som liten.
Sen första minnet var Super Mario bros 3 och trodde varvat det när klarat första världen för läste inte manualen och bara va, ännu mer? och sen fick se Sonic 1990 när DET gick på tv så var Sonic var som och gå in i nya grafik eran och var helt ängslig tills fick åka till familj medlem o prova då o då.
Citera
2026-07-21, 12:31
Medlem
Både Snes och Sega hade så mycket bra och båda konsolerna hade titlar som gav gåshud. =)
Hade turen att spela bägge hos kompisar.

Jag tycker inte man kan säga att någon var bättre än den andra så de får väl lika bra betyg hos mig idag. Det finns helt enkelt för många bra titlar till bägge. Mycket håller ju än idag.
Citera
2026-07-21, 12:37
Medlem
SEGA 4-life såklart, bästa konsolen genom tiderna
Citera
2026-07-30, 15:59
Medlem
Haha, SEGA hade verkligen sin storhetstid. Mega Drive var ju sjukt vass med spel som Sonic, Shinobi och Streets of Rage. Den där 16-bitarskänslan och soundtracket i många av spelen är fortfarande riktigt bra. kan fatta varför vissa tycker att den är den bästa konsolen någonsin....
Citera
2026-07-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Sega var aldrig någon favorit. Provade hos en kompis några gånger. Men fastnade aldrig för det. Gillade varken spelen eller spelkontrollen...

SNES är en stor favorit däremot. Då som nu. Super Mario World. Super Tennis. Castlevania IV. Starwing. Street Fighter II. Dessa spel kördes jämt.

Samma här. Prövade MD & första Sonic The Hedgehog nån gång, men fastnade aldrig (kanske kan ångra det i efterhand, men jag har haft många bra spelupplevelser i övrigt i barndomen)

Super Mario World, Donkey Kong Country-trilogin, StarFox, MarioKart + lite fotboll & ishockey (typ NHL94 här och där

(spelar inte så ofta numera i vuxen ålder, men soundtracken lyssnar man ännu på till och från. Tex David Wise`s underbara musik till DKC )
Citera
2026-08-02, 22:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Samma här. Prövade MD & första Sonic The Hedgehog nån gång, men fastnade aldrig (kanske kan ångra det i efterhand, men jag har haft många bra spelupplevelser i övrigt i barndomen)

Super Mario World, Donkey Kong Country-trilogin, StarFox, MarioKart + lite fotboll & ishockey (typ NHL94 här och där

(spelar inte så ofta numera i vuxen ålder, men soundtracken lyssnar man ännu på till och från. Tex David Wise`s underbara musik till DKC )
NHL-spelen är dock överlägsna på Mega Drive. Plus att dom har en som är Elitserien och 1995 (eller när det var) så var det stort som fan.
Citera
2026-08-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
NHL-spelen är dock överlägsna på Mega Drive. Plus att dom har en som är Elitserien och 1995 (eller när det var) så var det stort som fan.

Smaken är som baken?

Jo jag har något vagt minne att jag spelat Elitserien 95 som liten.

Tänkte ta med det bland mina "SNES-minnen", men såg att det bara hade släppts till Megadrive så måste ha varit ytterligare ett jag spelat hos nån kompis eller bekant
Citera
2026-08-03, 12:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Smaken är som baken?

Jo jag har något vagt minne att jag spelat Elitserien 95 som liten.

Tänkte ta med det bland mina "SNES-minnen", men såg att det bara hade släppts till Megadrive så måste ha varit ytterligare ett jag spelat hos nån kompis eller bekant
Har inget med smak att göra. NHL-spelen flöt bättre på Mega Drive med färre slow-downs helt enkelt.
Citera
2026-08-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Har inget med smak att göra. NHL-spelen flöt bättre på Mega Drive med färre slow-downs helt enkelt.

Aha, det är inte enbart nostalgin som talar Ja enligt Reddit så är det:

If you play both you'll immediately see that the Genesis version has like double the fps, it plays so fluid & smooth. The SNES version feels like a stuttery choppy mess in comparison.

You could also edit lines in the Genesis version, and had bench players you could sub in.

Edit: realized I'm talking about NHL93. For NHL94 the gap was narrowed considerably; SNES v. was improved by leaps & bounds, but Genesis v. still pulls ahead with smoothness & responsiveness.

Citat:
NHL '94 are generally considered better on the Mega Drive (Genesis) than the SNES, with fans favoring its smoother framerate, faster gameplay, and better stat tracking

(Googles AI-svar som förde mig vidare till Reddit)

OK då, erkänner att SEGA låg lite före där
Citera
2026-08-03, 12:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Aha, det är inte enbart nostalgin som talar Ja enligt Reddit så är det:

If you play both you'll immediately see that the Genesis version has like double the fps, it plays so fluid & smooth. The SNES version feels like a stuttery choppy mess in comparison.

You could also edit lines in the Genesis version, and had bench players you could sub in.

Edit: realized I'm talking about NHL93. For NHL94 the gap was narrowed considerably; SNES v. was improved by leaps & bounds, but Genesis v. still pulls ahead with smoothness & responsiveness.

(Googles AI-svar som förde mig vidare till Reddit)

OK då, erkänner att SEGA låg lite före där
Nej, jag hade liksom inget Mega Drive back in the day utan det var inte förrän jag var typ 25 år så jag kunde spela dom sida vid sida som jag upptäckte att dom helt enkelt var snäppet bättre på Sega.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in