2026-02-26, 21:30
Medlem
Fanns en liknande tråd. men konsoler blandades.
Apropå tråden om SEGA som rullar så blev jag nyfiken på om det går att bena ut vilken av dom klassiska konsolerna SNES/Super Famicom och Sega Megadrive/Genesis är. Det är väl (spoiler) SNESen men det finns så många bra och unika titlar på MD som fallit i glömska pga att Sega som företag hamnade rejält bakom nintendo med tiden. Dock var ju Megadrive/Genesis vs Super Nintendo två giganter som delade ut ömsesiga slag mot varandra i början av 90-talet så kan vi gemensamt försöka matcha upp kategorier och vilka som vann, heat för heat?

Tänker att vi ändrar löpande, men jag försöker börja.
Det jag tycker MD har över SNES är att det är en bättre stämning i spelen ofta. Och "blastprocessing" eller inte, det är ofta bättre flyt i spelen. SNES är en bättre konsol som kom ut senare, jobbade dessutom mer med att sätta in påbyggnadchip i kassetterna, vilket ökade minnet och i viss mån också prestandan. SNES var mer barnvänligt också, vilket drog ner, även då när jag själv var barn.

Men vi testar att matcha upp titlar och kategorier lite slappt:

Plattform

SNES:
Super Mario World 1 & 2
Donkey Kong Country-serien
Mega Man X-serien
Super Metroid

MD:
Sonic 1, 2 och 3
Dynamite Headdy
James Pond
Castle och World of Illusion
Another World/Out of this world

Gemensamma:
Alladin
Ghost and goblins/Super ghosts and ghouls
Castlevania

Pussel/Strategi:

SNES:
Sim City

MD:
Krustys Super Fun House

Gemensamma:

Kan Krusty finnas på SNESEN också? Slappt att jag inte tittar, men tänker att det inte är nån vits med detta om det inte görs gemensamt.

Sport:

SNES:

Super Soccer
Super Punch Out

MD:

NHL-serien
Monster Hockey

Shooting:

En speltyp jag aldrig fastnat för. Vet att MD har tusen såna här titlar som är uppskattade

Spela med vänner:

SNES:

Mario kart
FZ Zero

MD:
Micro Machines (två extra kontrol-uttag på kassetten så man kunde spela 4 pers! Galet kul!)

Gemensamma:

Streetfighter är bättre på SNES
Mortal Kombat är bättre på MD.

I mina ögon jämnt skägg än så länge.
Vet att jag utelämnat titlar jag själv gillat, från båda konsolerna, men det känns som man måste kategorisera bättre.

Den enda titeln från SNES som jag inte kunnat matcha upp med nåt från Sega är Zelda - Link to the past. Sen är ju Chrono Trigger och FF-spelen rätt bra också. Men Sega steppade upp sitt RPG-game mot slutet. Men Link to the past är fan svårmatchat. Vinner SNES där kanske?

Va tycker ni andra?
Citera
2026-02-26, 21:40
Medlem
MrDoomsdays avatar
Megadrives bästa var Phantasy star serien, speciellt Phantasy Star 2 och 4 var riktiga Guldklipmar, sedan körde de ju Sonic the hedgehog för att konkurera med mario.

Nintendos bästa som du glömt är ju Final Fantasy Serien, som dock inte spöade Phantasy Star enligt mig, men var i samma klass. Det kom dock fler och fler RPG:s till SNES med tiden, men inte lika många till Megadrive, förutom Shining in the darknsess då som var likvärdigt Fire Emblem till SNES, med fördelen att den portades till Engelska och därför släpptes i väst också.

Megadrive började starkt och hade något år före SNES;en släpptes bör man också väga in, men Snesen spurtade marathon och vann tillslut racet, både gick om och drog några varv extra medans Megadriven fick slut på soppa kan man säga....
Citera
2026-02-26, 21:54
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Fanns en liknande tråd. men konsoler blandades.
Apropå tråden om SEGA som rullar så blev jag nyfiken på om det går att bena ut vilken av dom klassiska konsolerna SNES/Super Famicom och Sega Megadrive/Genesis är. Det är väl (spoiler) SNESen men det finns så många bra och unika titlar på MD som fallit i glömska pga att Sega som företag hamnade rejält bakom nintendo med tiden. Dock var ju Megadrive/Genesis vs Super Nintendo två giganter som delade ut ömsesiga slag mot varandra i början av 90-talet så kan vi gemensamt försöka matcha upp kategorier och vilka som vann, heat för heat?

Tänker att vi ändrar löpande, men jag försöker börja.
Det jag tycker MD har över SNES är att det är en bättre stämning i spelen ofta. Och "blastprocessing" eller inte, det är ofta bättre flyt i spelen. SNES är en bättre konsol som kom ut senare, jobbade dessutom mer med att sätta in påbyggnadchip i kassetterna, vilket ökade minnet och i viss mån också prestandan. SNES var mer barnvänligt också, vilket drog ner, även då när jag själv var barn.

Men vi testar att matcha upp titlar och kategorier lite slappt:

Plattform

SNES:
Super Mario World 1 & 2
Donkey Kong Country-serien
Mega Man X-serien
Super Metroid

MD:
Sonic 1, 2 och 3
Dynamite Headdy
James Pond
Castle och World of Illusion
Another World/Out of this world

Gemensamma:
Alladin
Ghost and goblins/Super ghosts and ghouls
Castlevania

Pussel/Strategi:

SNES:
Sim City

MD:
Krustys Super Fun House

Gemensamma:

Kan Krusty finnas på SNESEN också? Slappt att jag inte tittar, men tänker att det inte är nån vits med detta om det inte görs gemensamt.

Sport:

SNES:

Super Soccer
Super Punch Out

MD:

NHL-serien
Monster Hockey

Shooting:

En speltyp jag aldrig fastnat för. Vet att MD har tusen såna här titlar som är uppskattade

Spela med vänner:

SNES:

Mario kart
FZ Zero

MD:
Micro Machines (två extra kontrol-uttag på kassetten så man kunde spela 4 pers! Galet kul!)

Gemensamma:

Streetfighter är bättre på SNES
Mortal Kombat är bättre på MD.

I mina ögon jämnt skägg än så länge.
Vet att jag utelämnat titlar jag själv gillat, från båda konsolerna, men det känns som man måste kategorisera bättre.

Den enda titeln från SNES som jag inte kunnat matcha upp med nåt från Sega är Zelda - Link to the past. Sen är ju Chrono Trigger och FF-spelen rätt bra också. Men Sega steppade upp sitt RPG-game mot slutet. Men Link to the past är fan svårmatchat. Vinner SNES där kanske?

Va tycker ni andra?

Krusty's Super Fun House fanns till SNES.

Pusselspel till MD värda att nämna var Dr Robotniks Mean Bean Machine och Columns.
Puzzle Bobble var en klassiker på SNES, Yoshi's Cookie var helt ok.

F-Zero var singel player till SNES.

Aladdin var två helt olika spel på MD och SNES, allmäna opinionen var att det var bättre på MD.

Beat em Ups var en viktig genre.
Streets of Rage-serien var den bästa på MD. Final Fight fanns till SNES. SNES hade den bättre versionen av Turtles in Time som var en nedbantad version på MD som hette Hyperstone Heist.
Citera
2026-02-26, 21:55
Medlem
Spelen som jag gillar för MegaDrive är:

* 688 Attack Sub
* M-1 Abrams Battle Tank
* BattleToads
* Bubsy
* Chuck Rock
* Desert Strike
* Jungle Strike
* Urban Strike
* GreenDog
* Mickey Mouse - Castle Of Illusion
* Quackshot
* Sonic 1
* Sonic 2
* Sonic 3
* Super Monaco GP
Citera
2026-02-26, 22:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har också lite svårt att förstå hur sega kunde tappa bollen. Spelen kändes mer för tonåringar och Nintendo för barn.

Jag hade såklart en megadrive. Tyvärr kostade spelen för mkt…
Citera
2026-02-26, 22:08
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag har också lite svårt att förstå hur sega kunde tappa bollen. Spelen kändes mer för tonåringar och Nintendo för barn.

32X, Sega CD, Game Gear, Saturn, Dreamcast. Listan på Segas floppade hårdvara och dåliga beslut är lång och krattade manegen för att deras hårdvaruutveckling gick i graven. Omsprugna av Nintendo och Sony
Citera
2026-02-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Krusty's Super Fun House fanns till SNES.

Pusselspel till MD värda att nämna var Dr Robotniks Mean Bean Machine och Columns.
Puzzle Bobble var en klassiker på SNES, Yoshi's Cookie var helt ok.

F-Zero var singel player till SNES.

Aladdin var två helt olika spel på MD och SNES, allmäna opinionen var att det var bättre på MD.

Beat em Ups var en viktig genre.
Streets of Rage-serien var den bästa på MD. Final Fight fanns till SNES. SNES hade den bättre versionen av Turtles in Time som var en nedbantad version på MD som hette Hyperstone Heist.

ah, okej, har nog lirat F Zero mest på 64, där va det split screen.

Gissar att Krusty är jämnt skägg då.

Alladin bättre på MD, Ghost and goblins bättre på Snes. Likaså Turles.

Knepigt jävla läge hehe

Men då är Nintendo snäppet bättre på Beat them ups och Sega bättre på flying shooters?
Har bara spelat Contra på Sega men det ser likvärdigt ut på SNES.
Måste testa bean machine, har hört asmycket gott men aldrig testat själv
Citera
2026-02-26, 22:18
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Kan säga jättemycket om SNES-spel, men inget om Mega drive :P Spelat en gång bara.
Citera
2026-02-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Svinbra stämning i alla tyngre Sega-spel! Va väl deras knep, men även barnspelen har så mycket mer atmosfär än SNES

Citat:
32X, Sega CD, Game Gear, Saturn, Dreamcast. Listan på Segas floppade hårdvara och dåliga beslut är lång och krattade manegen för att deras hårdvaruutveckling gick i graven. Omsprugna av Nintendo och Sony

Verkligen. Dom började ligga efter nintendo och bestämde sig för att springa om på två steg, och bränna alla broar på vägen. Svek sin trogna bas av både spelare och utvecklare. Nån högt uppe drabbades av en mental härdsmälta och fick ha kvar ansvaret för beslutsfattandet 5 år för länge, känns det som.
Citera
2026-02-26, 22:22
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
ah, okej, har nog lirat F Zero mest på 64, där va det split screen.

Gissar att Krusty är jämnt skägg då.

Alladin bättre på MD, Ghost and goblins bättre på Snes. Likaså Turles.

Knepigt jävla läge hehe

Men då är Nintendo snäppet bättre på Beat them ups och Sega bättre på flying shooters?
Har bara spelat Contra på Sega men det ser likvärdigt ut på SNES.
Måste testa bean machine, har hört asmycket gott men aldrig testat själv

Contra var bättre på SNES (eller Super Probotector som var versionen vi fick i Europa) är den allmänna uppfattningen. Det nämns alltid som ett av de bästa spelen till SNES, Contra på MD är relativt bortglömt.

Beat em ups är svårt, Streets of Rage III anser vara ett av de bästa av dem alla. Turtles in Time var mycket bra å andra sidan.

Sen hade SNES Starfox, inte mycket på MD som kommer i närheten om vi snackar flyga/skjuta.

Bean Machine är ok, men inget Tetris direkt
Citera
2026-02-26, 22:41
Medlem
Citat:
Contra var bättre på SNES (eller Super Probotector som var versionen vi fick i Europa) är den allmänna uppfattningen. Det nämns alltid som ett av de bästa spelen till SNES, Contra på MD är relativt bortglömt.

Beat em ups är svårt, Streets of Rage III anser vara ett av de bästa av dem alla. Turtles in Time var mycket bra å andra sidan.

Sen hade SNES Starfox, inte mycket på MD som kommer i närheten om vi snackar flyga/skjuta.

Bean Machine är ok, men inget Tetris direkt

Spelade bara Contra på Sega och tyckte det va hur fett som helst.

Just det, Star Fox glömde jag ta med. Det är ett av dom där sena spelen med extra chip i kasseten, liksom det där bilspelet med 3D-bilar med ögon, orkar inte googla va det hette, men spelade det hos kompisar och var ju mind blown. Stunt Race FX, just ja. Googlade nu ändå hehe

Men just flyga och skjuta har väl MD fler och populärare spel än SNES? Galares och ett gäng jag glömmer namnen på nu. Men dom va ju 2D såklart. Megadrive va nog för gammalt för att kunna göra sånt.

Ska försöka kika på racing-spel. F-Zero va ju launch title för Snes. MD hade var. desert bus?
Citera
2026-02-26, 23:17
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Sega var aldrig någon favorit. Provade hos en kompis några gånger. Men fastnade aldrig för det. Gillade varken spelen eller spelkontrollen...

SNES är en stor favorit däremot. Då som nu. Super Mario World. Super Tennis. Castlevania IV. Starwing. Street Fighter II. Dessa spel kördes jämt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in