2026-02-26, 20:15
Avstängd
En arg man ringde i söndags och började hota omgående om att polisanmäla mig ifall jag inte swishade tillbaka pengarna som han swishat fel.
Han hade fått mitt nummer av någon som han blivit ombedd att swisha till.
Mitt nummer finns inte ute på nätet.

Jag har inte Swish så sa bara att “nej, du har inte swishat mig eftersom att jag inte har Swish”. Hejdå”.
Därefter fick jag 3 röstmeddelande med ca. 15 min mellanrum.
Röstmeddelande var uppenbart förinspelat då det inte var samma röst jag talat med samt en massa märkliga “klickljud” och konstiga pauser.

Jag hade Swish förut kopplat till mitt gamla kontonummer och bank.
Jag bytte bank för några månader sedan och min Swish har inte fungerat sedan mitt kontokort inte kom fram med posten (gamla banken).
Gick till min gamla bank och dom spärrade både det nuvarande kortet och det som hamnat på villovägar.
Jag hade inte ens vetskap om att dom skickat ut ett nytt kort.

Nåväl, köpte en ny telefon och abonnemang just för att jag ska kunna skaffa nytt BankID och Swish.

Fick ett meddelande från min bank igår om att jag fått in en Swish som måste återbetalas till den här mannen.
Hur kan jag ha fått Swish till mitt nya kontonummer och nya bank när jag inte ens har Swish?
Och när jag hade Swish så var det kopplat till mitt gamla kontonummer och gamla bank.

Jag är medveten om att detta kan vara ytterligare ett test för att se vilket fb-konto som är mitt.
Men vad mer har jag att förlora?
Jag svarade banken igår att det säkert är någon form av försök till pengatvätt eller att det är någon stalker som försöker få fram uppgifter om mig.
Frågade om det är dom som ska polisanmäla och frågade om man kan skicka tillbaka pengarna UTAN att mannen får reda på något om mig som person, ex. adress, kontonummer, personnummer osv.
Har inte fått svar än av dom.

Vad säger ni som kan det här med Swish..
Är det faktiskt möjligt att få en Swish efter man bytt bank och inte ens har Swish?
Citera
2026-02-26, 20:22
Avstängd
Hur fick mannen reda på vilken bank jag har, och så snabbt?
Vem fick han mitt telefonnummer av?
Hur kan jag få en Swish utan att ha Swish?
Citera
2026-02-26, 20:26
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle vägra befatta mig med det. Fixar inte banken det så polisanmäl.
Citera
2026-02-26, 21:07
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Är ganska säker på att banken aldrig skulle skicka ett meddelande om att du ska swisha tillbaks pengar till någon, det är troligen falskt

Kolla på kontot om du fått in någon swish, om inte så kan du ignorera allt.

Om du har fått in pengar, RING banken och förklara situationen så antingen fixar dem det eller talar om vad du ska göra.
Senast redigerad av Jungman-Jansson 2026-02-26 kl. 21:28. Anledning: Rörigt och ogenomtänkt
Citera
2026-02-26, 21:11
Medlem
swebarbs avatar
Det låter lite konstigt då swish är ju kopplat till ett specifikt bankkonto som man själv valt och har du inte gjort det så låter det väldigt märkligt hur det gått till
Citera
2026-02-26, 21:37
Medlem
Nej,du kan inte få swish när det inte är aktivt hos dej. Någon försöker lura dej.
Kontakta polis och säkerhetsavdelningen på din nya bank.
Citera
2026-02-26, 21:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Du skriver ingenting om huruvida du kan se på ditt bankkonto att du fått en Swish eller inte. Det är liksom avgörande info för att kunna ge dig rätt råd.

Hur har banken kontaktat dig? Det låter som att det inte är banken, utan någon bedragare. Ring själv upp din bank och fråga om dom försökt kontakta dig.
Citera
2026-02-26, 21:44
Medlem
Moobs avatar
Fattar du inte att det där är en scam så borde du inte ha ett mobilnummer ens.
Citera
2026-02-26, 21:48
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
En arg man ringde i söndags och började hota omgående om att polisanmäla mig ifall jag inte swishade tillbaka pengarna som han swishat fel.

Jag har inte Swish så sa bara att “nej, du har inte swishat mig eftersom att jag inte har Swish”. Hejdå”.
Röstmeddelande var uppenbart förinspelat då det inte var samma röst jag talat med samt en massa märkliga “klickljud” och konstiga pauser.

Jag bytte bank för några månader sedan och min Swish har inte fungerat sedan mitt kontokort inte kom fram med posten (gamla banken).
Gick till min gamla bank och dom spärrade både det nuvarande kortet och det som hamnat på villovägar.

Nåväl, köpte en ny telefon och abonnemang just för att jag ska kunna skaffa nytt BankID och Swish.

Fick ett meddelande från min bank igår om att jag fått in en Swish som måste återbetalas till den här mannen.
Hur kan jag ha fått Swish till mitt nya kontonummer och nya bank när jag inte ens har Swish?
Och när jag hade Swish så var det kopplat till mitt gamla kontonummer och gamla bank.

Jag är medveten om att detta kan vara ytterligare ett test för att se vilket fb-konto som är mitt.
Jag svarade banken igår att det säkert är någon form av försök till pengatvätt eller att det är någon stalker som försöker få fram uppgifter om mig.
Frågade om det är dom som ska polisanmäla och frågade om man kan skicka tillbaka pengarna UTAN att mannen får reda på något om mig som person, ex. adress, kontonummer, personnummer osv.

Är det faktiskt möjligt att få en Swish efter man bytt bank och inte ens har Swish?

Snälla. Skaffa en god man.
Citera
2026-02-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam

Någon försöker lura dig och få dina bankid och kontonummer!
Citera
2026-02-26, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Är ganska säker på att banken aldrig skulle skicka ett meddelande om att du ska swisha tillbaks pengar till någon, det är troligen falskt

Kolla på kontot om du fått in någon swish, om inte så kan du ignorera allt.

Om du har fått in pengar, RING banken och förklara situationen så antingen fixar dem det eller talar om vad du ska göra.

Där har kommit in en insättning till min nya bank.
Men jag har ju inte Swish så hur har det kommit in?
Jag fick vetskap om att det kommit in eftersom banken vill att jag överför det till mannen.
Annars blir dom skyldiga att ge honom mina kontaktuppgifter skrev dom.
Citera
2026-02-26, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det låter lite konstigt då swish är ju kopplat till ett specifikt bankkonto som man själv valt och har du inte gjort det så låter det väldigt märkligt hur det gått till

Exakt, hur kan man få en inbetalning till sin relativt nya bank utan Swish?
Hur kunde banken få vetskap om det bara ett par dagar efter att det skett?
Men framförallt, varför svarar inte banken på mitt meddelande.

Banken har skickat meddelande på min internetbank.
Inte på mail eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in