SD har krävt att Åkesson ska bli statsminister. Det menar jag är helt orealistiskt av flera skäl. SD saknar helt erfarenhet av regeringsarbete. SD har inte ens haft någon minister utan portfölj, det närmaste man kan komma är Jomshof som var någon slags samordnare åt Regeringskansliet.
SD är dessutom ett parti som är starkt hatat av stora delar av myndighets-Sverige fortfarande (eftersom dessa är fyllda med en massa arbetsskygga sossar med sosseidéer). Att ha en SD-statsminister skulle visserligen bidraga till att många av dessa myndighetsaktivister brände ut sig och blev sjukskrivna, men många skulle också försöka obstruera på olika sätt. I våra myndigheter finns det inte ens jättemånga som gillar högern över huvud taget.
SD borde nöja sig med migrationsministposten för att stödja en högerregering nästa mandatperiod anser jag. Migrationen är deras enda egentliga hjärtefråga. Kanske kan de få ett par viceposter inom andra ministerium också. Det får de vara nöjda med. Nu beter sig SD som en liten unge som vill sitta i förarsätet på en bil fast de inte ens har lärt sig köra moped.
Vilka ministerposter anser du att SD realistiskt kan kräva och hantera inför nästa mandatperiod?
EDIT:
Som Meiji påpekade så är migrationsministern inte chef över ett eget ministerium. Jag har redigerat texten.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2026-02-26 kl. 18:28.
Anledning: Rättelse av faktafel.
SD har krävt att Åkesson ska bli statsminister. Det menar jag är helt orealistiskt av flera skäl. SD saknar helt erfarenhet av regeringsarbete. SD har inte ens haft någon minister utan portfölj, det närmaste man kan komma är Jomshof som var någon slags samordnare åt Regeringskansliet.
SD är dessutom ett parti som är starkt hatat av stora delar av myndighets-Sverige fortfarande (eftersom dessa är fyllda med en massa arbetsskygga sossar med sosseidéer). Att ha en SD-statsminister skulle visserligen bidraga till att många av dessa myndighetsaktivister brände ut sig och blev sjukskrivna, men många skulle också försöka obstruera på olika sätt. I våra myndigheter finns det inte ens jättemånga som gillar högern över huvud taget.
SD borde nöja sig med migrationsministeriet för att stödja en högerregering nästa mandatperiod anser jag. Migrationen är deras enda egentliga hjärtefråga. Kanske kan de få ett par viceposter inom andra ministerium också. Det får de vara nöjda med. Nu beter sig SD som en liten unge som vill sitta i förarsätet på en bil fast de inte ens har lärt sig köra moped.
Vilka ministerposter anser du att SD realistiskt kan kräva och hantera inför nästa mandatperiod?
Nej, det har vi inte. Migrationsministern går under Justitiedepartementet. Men oavsett vilket, så är det ungefär så här mycket som jag tycker att SD egentligen kan göra anspråk på. Eftersom det är en vicepost inom ett annat ministerium så är det ju ännu bättre. Då får SD en viceministerpost där ministeriet rattas av minister från M.
Jag har ändrat första inlägget. Tack för påpekandet.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2026-02-26 kl. 18:29.
SD borde nöja sig med migrationsministeriet för att stödja en högerregering nästa mandatperiod anser jag. Migrationen är deras enda egentliga hjärtefråga. Kanske kan de få ett par viceposter inom andra ministerium också. Det får de vara nöjda med. Nu beter sig SD som en liten unge som vill sitta i förarsätet på en bil fast de inte ens har lärt sig köra moped.
Jimmie Åkesson kommer inte att tolereras av riksdagen om han försöker bli statsminister och blev ju själv sjukskriven för utbrändhet! Nu kommer det inte att bli aktuellt med några ministerposter för skitpartiet Sd!
Alla partier tycker att deras partiledare ska bli statsminister.
Skillnaden är ju dock att det är mer realistiskt i vissa fall än andra. S har innehaft posten längst av alla partier sedan andra världskriget. M har haft posten i alla högerregeringar sedan 1990-talet. C har haft posten under Fälldins tid, vilket är länge sedan. L har bara haft posten under Ullstens kortvariga regering som typ ingen minns eftersom han inte fick mycket gjort alls.
KD och MP har båda suttit i regeringar, men haft ganska oviktiga ministerposter.
V och SD har aldrig haft ministerposter eller ens några konsultativa statsråd (dvs. minister utan portfölj). Det närmaste man har kommit är som sagt Jomshof (SD) och Ohly (V), som hade regelbundna möten med Göran Persson på 1990-/2000-talen. Vill dessa två partier ha mer makt så får de nog nöja sig med lite mindre viktiga poster första gången de sitter i en regering.
Jimmie Åkesson kommer inte att tolereras av riksdagen om han försöker bli statsminister och blev ju själv sjukskriven för utbrändhet! Nu kommer det inte att bli aktuellt med några ministerposter för skitpartiet Sd!
Det har vi ingen vetskap om än, till hösten kan vi kanske ana hur det kommer att bli!
SD borde nöja sig med migrationsministposten för att stödja en högerregering nästa mandatperiod anser jag. Migrationen är deras enda egentliga hjärtefråga. Kanske kan de få ett par viceposter inom andra ministerium också. Det får de vara nöjda med. Nu beter sig SD som en liten unge som vill sitta i förarsätet på en bil fast de inte ens har lärt sig köra moped.
EDIT:
Som Meiji påpekade så är migrationsministern inte chef över ett eget ministerium. Jag har redigerat texten.
Om SD, M och KD får tillräckligt med röster för att kunna bilda regering och SD är det största partiet av dem så lär de få mer än en ministerpost.
M kniper dock de viktigaste så som statsminister och utrikesminister.
JÅ kan dock bli vice statminister så som MP blev när S styrde sist.
Det har vi ingen vetskap om än, till hösten kan vi kanske ana hur det kommer att bli!
Det är väl därför vi diskuterar innan valet efter är ju inte så intressant! "Riksdagen röstar om statsministern
Om mer än hälften av riksdagens ledamöter, det vill säga minst 175, röstar mot förslaget går det inte igenom. Annars är det godkänt." https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/demokrati/sa-bildas-regeringen/