2026-02-26, 09:28
Medlem
Jag läser på nätet om hur NY håller på att totalt fallera. Detta inte bara på från en källa utan rapporterna verkar avse tillståndet inom flertalet områden. Det senaste i raden jag läste var att JP Morgan nu lämnar NY. Detta verkar inte vara det enda företaget utan ett av flertalet stora företag som väljer att lämna. Även en väldigt stor del av de väldigt förmögna invånarna har flytt och fler verkar vara på väg att så göra.

Själv är jag inte väl insatt, därför vore det kul om insatta i ämnet kan ge sin syn/dela med sig av sin kunskap i ämnet i tråden. Det är vad jag önskar tråden skall handla/diskutera kring/om.

Ps. Även Kalifornien och andra delstater verkar nu drabbas av ungefär samma sak. Om än av ev. andra/liknande anledningar. Bara demokratiskt styrda delstater? isf. hur kommer det sig?
Citera
2026-02-26, 09:35
Medlem
Vad menas med "totalt fallera"? Utmaningar finns, men det är knappast en kollaps på gång.
Citera
2026-02-26, 09:51
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag läser på nätet om hur NY håller på att totalt fallera. Detta inte bara på från en källa utan rapporterna verkar avse tillståndet inom flertalet områden. Det senaste i raden jag läste var att JP Morgan nu lämnar NY. Detta verkar inte vara det enda företaget utan ett av flertalet stora företag som väljer att lämna. Även en väldigt stor del av de väldigt förmögna invånarna har flytt och fler verkar vara på väg att så göra.

Själv är jag inte väl insatt, därför vore det kul om insatta i ämnet kan ge sin syn/dela med sig av sin kunskap i ämnet i tråden. Det är vad jag önskar tråden skall handla/diskutera kring/om.

Ps. Även Kalifornien och andra delstater verkar nu drabbas av ungefär samma sak. Om än av ev. andra/liknande anledningar. Bara demokratiskt styrda delstater? isf. hur kommer det sig?
Vill du dela källor?
Citera
2026-02-26, 09:53
Medlem
Har varit där då och då i snart 50 år. Skulle säga att centrala NY var mycket mer på dekis på sent 70-, tidigt 80-tal än nu. Mycket mindre våld, mindre med skräp. När det gäller andra stadsdelar så varierar det nog väldigt från plats till plats. NY är ju som LA, en märklig blandning av ny lyx och gammalt slitet 50-tal, ofta i kvarteren bredvid varandra
Citera
2026-02-26, 10:38
Avslutad
Citat:
Jag läser på nätet om hur NY håller på att totalt fallera.

Det är väl en 25 år sen det fallerade?
Citera
2026-02-26, 10:52
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Det är väl en 25 år sen det fallerade?
Då var nog inte TS född 😂.
Citera
2026-02-26, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Då var nog inte TS född 😂.

Nej men det hände nåt på Manhattan då.
Citera
2026-02-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Har varit där då och då i snart 50 år. Skulle säga att centrala NY var mycket mer på dekis på sent 70-, tidigt 80-tal än nu. Mycket mindre våld, mindre med skräp. När det gäller andra stadsdelar så varierar det nog väldigt från plats till plats. NY är ju som LA, en märklig blandning av ny lyx och gammalt slitet 50-tal, ofta i kvarteren bredvid varandra
Sedan fick de en borgmästare som rensade bort en stor del av packet och maffiaväldet. Denna borgmästare sattes väl sedan i finkan för påhittade anklagelser?
Citera
2026-02-26, 12:04
Medlem
Citat:
Sedan fick de en borgmästare som rensade bort en stor del av packet och maffiaväldet. Denna borgmästare sattes väl sedan i finkan för påhittade anklagelser?
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_New_York_City_(1978%E2%80%93present)
Citera
2026-02-26, 12:31
Medlem
"Läst på nätet"? Låter mer som att du fått nån sorts vag känsla som du vill att andra bekräftar med källor och fakta. Kan man få veta nåt om vad du baserar det här på och vad du tänker dig är orsaken?
Citera
2026-02-26, 13:11
Medlem
526s avatar
Vart flyr dom då? Om både NY och LA är dekis - vilka städer är ok? Håller det på att växa fram nya områden där det är "rent"?
Citera
2026-02-26, 13:24
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:

Det vi ser i New York och Kalifornien är inte bara lokala politiska misslyckanden, det är de första tydliga symtomen på ett imperium vars bäst före-datum gick ut för länge sedan. Att JP Morgan och andra finansjättar flyttar handlar inte bara om skatter; det handlar om att själva fundamentet för den amerikanska drömmen har ruttnat.

New York och Los Angeles har länge varit de glittriga fasaderna som döljer USA:s inre förfall. Men nu räcker inte ens miljarder i PR för att dölja verkligheten: en exploderande hemlöshet, en infrastruktur som påminner om tredje världen och en våldskultur som genomsyrar varje samhällsskikt. När eliten flyr, flyr de från en nation som de själva har sugit ut genom decennier av oreglerad rovkapitalism. De "demokratiska" delstaterna må ha sina specifika problem med byråkrati och hyckleri, men de "republikanska" alternativen är ofta inget annat än högerextrema ödemarker där social trygghet är ett skämt och där utbildningsväsendet monteras ner till förmån för religiös fanatism och vapenfixering. Hela USA är i praktiken en oligarki som maskerar sig som en demokrati.

Den verkligt brännande frågan för oss i Europa är varför vi fortsätter att agera lydstater åt denna instabila övervåldsmaskin. USA har förvandlat Europa till sin främsta marknad för dyrare energi och krigsmateriel. Genom att tvinga fram eskaleringar i vår närregion säkrar de sin egen ekonomiska överlevnad på bekostnad av europeisk industri. Vi begår ekonomiskt självmord för att hålla liv i en dollarhegemoni som enbart gynnar Wall Street.

USA är i dag en nation som inte längre kan producera något av värde förutom skulder, populärkultur av lägsta snitt och krig. Deras politiska system är paralyserat av ett kallt inbördeskrig mellan två falanger som båda är köpta av samma militärindustriella komplex.

Att klamra sig fast vid USA 2026 är som att binda fast sig vid en sjunkande oljetanker som dessutom brinner. De kommer att dra med sig alla sina "allierade" i djupet för att vinna några sista sekunder av relevans. Europa måste inse att vår framtid ligger i strategisk autonomi, inte i att vara en bricka i ett spel styrt av en åldrande, aggressiv och djupt sjuk nation på andra sidan Atlanten.

Frågan är inte "OM" USA faller, utan hur mycket av vår egen välfärd vi är beredda att offra för att finansiera deras sista, desperata krampryckningar. Det är dags att sluta gå deras ärenden och börja prioritera vår egen överlevnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in