2026-02-26, 06:44
Medlem
Noterar till min förvåning att ingen har skapat en tråd om sensationen Hazbin Hotel som finns på Amazon Prime, så det får vi ändra på.

Vad? Hazbin Hotel är en tecknad musikal för vuxna skapad av Viziepop, som även ligger bakom systerserien Helluva Boss.

Utveckla? Serien utspelar sig i Helvetet där Lucifer Morningstar's dotter Charlie bestämmer sig för att försöka rehabilitera syndarna på sitt Hazbin Hotell så att de kan komma till Himmelriket (och slippa utrotas av änglarna som kommer ner en gång om året för att stävja Helvetets population).

Låter ganska gay? Absolut, det är en HBTQ-vänlig serie med homosexuella och bisexuella karaktärer. Det är trots allt en musikal, och dessutom utspelar den sig i Helvetet där människor med avvikande sexualitet förväntas hamna.

Är den woke då? Jag tror inte det? HBTQ ja, men inte woke för den sakens skull. Det är ingen checklist av diversity som bockas av, inga Mary Sues, Girlbosses, hat på vita män etc.

Varför ska man kolla då? Främst om man älskar musikaler. Musiken hyllas av många som det bästa som finns i showtune väg just nu, man jämför med Disney som tappat stinget de senaste 10 åren.
I övrigt är handlingen bra, karaktärerna är unika och det är lätt att hitta sina egna favoriter. Skurkarna är precis så där onda som man vill att skurkar ska vara, men ändå tillräckligt intresseranta för att man ska tycka om dem (och en levererar den bästa villain sången någonsin i form av Gravity), det finns humor, det finns hjärta. En häftig art-style med en fantastisk färgpalett. Kort och gott är det en väldigt underhållande musikal. Att den frontas av några av de bästa musikalartisterna från Broadway gör inte saken sämre.

Varför ska man inte kolla då? Hatar man musikaler så har man nog inget att hämta, likaså kan HHs fanbase uppfattas som extremt obnoxious och weird om man stöter på dem online.

Har du några exempel på dessa "fantastiska show tunes"?

Självklart

Ett par från säsong 1:

Hell is Forever
https://youtu.be/kMy8W0j-Slw

Stayed Gone
https://youtu.be/Ajkaebudwq0

Ett par från Säsong 2:

Hazbin Guarantee
https://youtu.be/0BEt1xCSBG0

Vox Dei
https://youtu.be/C86kilmGHGY

Det där var ju absolute bangers Jag sa ju det

Vart sa du att man kunde titta på skiten? Säsong 1 och 2 finns på Amazon Prime, säsong 3 och 4 är på väg.

Så är det någon här som tittar på Hazbin? Någon som blev intresserad? Vad tycker folket?
Senast redigerad av MongoKicker 2026-02-26 kl. 06:47.
Citera
2026-02-26, 07:00
Avstängd
I vart fall den första räknas som kristen rock, inte musical
Citera
2026-02-26, 07:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MongoKicker
Noterar till min förvåning att ingen har skapat en tråd om sensationen Hazbin Hotel som finns på Amazon Prime, så det får vi ändra på.

Ja nä den har jag inte hört talas om får jag erkänna.

Citat:
tecknad musikal för vuxna

Wtf!

Citat:
Varför ska man kolla då? Främst om man älskar musikaler.

Har aldrig begripit varför vuxna människor ser på musikaler. Normalt sett, filmer där handlingen helt plötsligt bryts i det mest omotiverade som kan hända. Det enda som är bra med musikaler är att när de börjar sjunga så kan man gå på toa eller rosta en macka.

Citat:
Musiken hyllas av många som det bästa som finns i showtune väg just nu

Ja vi har ju exempel nedan. Men förhoppningen är inte stor då det av någon outgrundlig anledning brukar vara supertråkig musik i musikaler som låter som en blandning från 70-80-talet med typiskt lättare rock och pop och en tråkig sångmelodi.

Citat:
Varför ska man inte kolla då? Hatar man musikaler så har man nog inget att hämta, likaså kan HHs fanbase uppfattas som extremt obnoxious och weird om man stöter på dem online.

Japp, här har du mig. Plus alla andra vuxna människor. Eller?

Citat:
Har du några exempel på dessa "fantastiska show tunes"?

Självklart

Ja vad bra. Då får vi se.

Citat:
Hell is Forever
https://youtu.be/kMy8W0j-Slw

Herregud vad tråkigt. Musiken var det mest generiska rock/pop-tramset jag hört på länge. Helt enormt intetsägandes.

Okej, vi kör nästa.

Citat:
Stayed Gone
https://youtu.be/Ajkaebudwq0

Väljer att inte lyssna mer så jag inte råkar begå självmord av misstag.

Citat:
Det där var ju absolute bangers Jag sa ju det

Nä det var det inte alls. Det var extremt tråkigt och låter inte unikt för fem öre. Att de ska förstöra handlingen genom att avbryta med detta är ju bara efterblivet.

Citat:
Så är det någon här som tittar på Hazbin? Någon som blev intresserad? Vad tycker folket?

Nä blev inte det minsta intresserad. Kommer inte se en enda sekund mer av detta. Begriper inte varför vuxna kollar på sånt för? Helt obegripligt. Det måste vara människor som har svårt att hålla ihop en handling från vanliga filmer och serier.
Citera
2026-02-26, 07:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Mycket tydligt att den har ett farligt kristet budskap. Detta borde stoppas faktiskt då samhället är så förstört av religiöst trams.
Citera
2026-02-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det är en s k show tune, och enligt AI så är det:
Showtunes are songs originating from musical theatre productions, including Broadway musicals and films, often characterized by memorable melodies, dramatic storytelling, and diverse styles ranging from ballads to showstoppers.

Så att den är rockig ändrar inte att det är en show tune, dvs en musikal låt

Sen vette sjutton om jag någonsin hört nån kristen rock som handlar om att människor i Helvetet förtjänar att plågas. Inte väldigt kristet om man frågar mig
Citera
2026-02-26, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja nä den har jag inte hört talas om får jag erkänna.

Wtf!

Har aldrig begripit varför vuxna människor ser på musikaler. Normalt sett, filmer där handlingen helt plötsligt bryts i det mest omotiverade som kan hända. Det enda som är bra med musikaler är att när de börjar sjunga så kan man gå på toa eller rosta en macka.

Ja vi har ju exempel nedan. Men förhoppningen är inte stor då det av någon outgrundlig anledning brukar vara supertråkig musik i musikaler som låter som en blandning från 70-80-talet med typiskt lättare rock och pop och en tråkig sångmelodi.

Japp, här har du mig. Plus alla andra vuxna människor. Eller?

Ja vad bra. Då får vi se.

Herregud vad tråkigt. Musiken var det mest generiska rock/pop-tramset jag hört på länge. Helt enormt intetsägandes.

Okej, vi kör nästa.

Väljer att inte lyssna mer så jag inte råkar begå självmord av misstag.

Nä det var det inte alls. Det var extremt tråkigt och låter inte unikt för fem öre. Att de ska förstöra handlingen genom att avbryta med detta är ju bara efterblivet.

Nä blev inte det minsta intresserad. Kommer inte se en enda sekund mer av detta. Begriper inte varför vuxna kollar på sånt för? Helt obegripligt. Det måste vara människor som har svårt att hålla ihop en handling från vanliga filmer och serier.

Det var ett vädligt långt inlägg för att säga "jag gillar inte musikaler eller musikalmusik", tror således inte att du är rätt person för att bedöma huruvida en musikallåt är bra inom sin genre
Citera
2026-02-26, 07:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det var ett vädligt långt inlägg för att säga "jag gillar inte musikaler eller musikalmusik", tror således inte att du är rätt person för att bedöma huruvida en musikallåt är bra inom sin genre

Jag gjorde en seriös analys av det.

Jag har jobbat med musik så jag anser att jag är rätt person att bedöma musik.

I övrigt så är alla människor "rätt person" för att bedöma precis all musik som finns.
Citera
2026-02-26, 07:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Sen vette sjutton om jag någonsin hört nån kristen rock som handlar om att människor i Helvetet förtjänar att plågas. Inte väldigt kristet om man frågar mig

Skulle säga att idag är det budskapet jag hör mest från kristna, att folk som inte submittar till skiten ska brinna i helvetet.
Citera
2026-02-26, 08:07
Medlem
Citat:
Jag gjorde en seriös analys av det.

Jag har jobbat med musik så jag anser att jag är rätt person att bedöma musik.

I övrigt så är alla människor "rätt person" för att bedöma precis all musik som finns.

Och du är av samma uppfattning när det kommer till all musikalmusik då, som du objektivt ogillar? Du kanske borde bedöma det på sina egna meriter i jämförelse med annan musikalmusik istället
Citera
2026-02-26, 08:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Och du är av samma uppfattning när det kommer till all musikalmusik då, som du objektivt ogillar? Du kanske borde bedöma det på sina egna meriter i jämförelse med annan musikalmusik istället

Det var ju det jag gjorde.
Citera
2026-02-26, 08:34
Medlem
Citat:
Det var ju det jag gjorde.

Ja, du skrev "supertråkig musik i musikaler som låter som en blandning från 70-80-talet med typiskt lättare rock och pop och en tråkig sångmelodi."

Låter som att du tycker allt låter likadant i musikaler. Men gillar man det inte så gillar man det inte.
Citera
2026-02-26, 08:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja, du skrev "supertråkig musik i musikaler som låter som en blandning från 70-80-talet med typiskt lättare rock och pop och en tråkig sångmelodi."

Låter som att du tycker allt låter likadant i musikaler. Men gillar man det inte så gillar man det inte.

Så är det. Nu har jag sagt mitt och låter sagt vara sagt. Kanske finns andra som gillar skiten och kan komma in i tråden och lägga ut.

Men en fråga bara. Är detta ett kristet budskap eller ser det bara ut så? Kommer detta från den kristna amerikanska högern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in