Citat:
Ursprungligen postat av
geekgirl
Hej, jag undrar hur ni gör för att ha bra koll på vad som händer på aktiemarknaden. Finns det några bra sidor eller verktyg som är gratis? Jag tänkte börja spara lite i aktier på Avanza, men först vill jag följa utvecklingen ett tag för att förstå hur det uppför sig. Tänkte något som man kan kolla lite på på morgonen, och sen på kvällen.
För det första är det helt onödigt att "ha koll på aktiemarknaden". Den går upp och den går ner. Och det är inget man behöver bry sig om. Som vågorna på havet.
Du kommer aldrig förstå hur det uppför sig. Det finns som som försökt förstå i 40-50 år men fortfarande har noll koll. Så finns det några få som haft tur, och ett gäng som ljuger om att de haft tur.
Att kolla på morgonen och på kvällen är fullständigt onödigt, bortkastad tid, och skapar enbart nervositet.
Du ska istället köpa aktier i stabila bolag som går bra, som har produkter du förstår dig på och alltså kan bedöma, och vars produkter du själv tycker om. Sen behåller du aktierna hela ditt liv, eller tills de slutat vara stabila, begripliga eller omtyckta.
Så kallad day trading gör 99% fattiga, utom den 1% som har jättetur och vinner på lotteriet.
Det finns ingen snabb väg till rikedom. Du måste ha tålamod. Lycka till.