2026-02-26, 06:20
Medlem
geekgirls avatar
Hej, jag undrar hur ni gör för att ha bra koll på vad som händer på aktiemarknaden. Finns det några bra sidor eller verktyg som är gratis? Jag tänkte börja spara lite i aktier på Avanza, men först vill jag följa utvecklingen ett tag för att förstå hur det uppför sig. Tänkte något som man kan kolla lite på på morgonen, och sen på kvällen.
Citera
2026-02-26, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geekgirl
Hej, jag undrar hur ni gör för att ha bra koll på vad som händer på aktiemarknaden. Finns det några bra sidor eller verktyg som är gratis? Jag tänkte börja spara lite i aktier på Avanza, men först vill jag följa utvecklingen ett tag för att förstå hur det uppför sig. Tänkte något som man kan kolla lite på på morgonen, och sen på kvällen.

För det första är det helt onödigt att "ha koll på aktiemarknaden". Den går upp och den går ner. Och det är inget man behöver bry sig om. Som vågorna på havet.

Du kommer aldrig förstå hur det uppför sig. Det finns som som försökt förstå i 40-50 år men fortfarande har noll koll. Så finns det några få som haft tur, och ett gäng som ljuger om att de haft tur.

Att kolla på morgonen och på kvällen är fullständigt onödigt, bortkastad tid, och skapar enbart nervositet.

Du ska istället köpa aktier i stabila bolag som går bra, som har produkter du förstår dig på och alltså kan bedöma, och vars produkter du själv tycker om. Sen behåller du aktierna hela ditt liv, eller tills de slutat vara stabila, begripliga eller omtyckta.

Så kallad day trading gör 99% fattiga, utom den 1% som har jättetur och vinner på lotteriet.

Det finns ingen snabb väg till rikedom. Du måste ha tålamod. Lycka till.
Citera
2026-02-26, 07:37
Medlem
kalkryggars avatar
Läs på sidor som:

https://www.aktiespararna.se/
https://www.di.se/
https://www.placera.se/

Studera sen skolan de har på Avanza.

Lär dig smart strategi. Främst när du ska sälja.
Citera
2026-02-26, 07:53
Medlem
Citat:
Hej, jag undrar hur ni gör för att ha bra koll på vad som händer på aktiemarknaden.
De sidor du redan fått förslag på, men du kan plussa på med https://www.privataaffarer.se/

Även https://marcusoscarsson.se/ekonomi/ har ibland intressanta artiklar.

Tänk på att ett par av sidorna du fått tips om är ganska dyra prenumerationssajter, men ibland är artiklar öppna. En liten kul funktion hos DI är att du kan ha ett gratisabonnemang (se till att det är just gratis) och sedan ha bevakning på aktier du väljer, och även på artiklar om företag du väljer.

Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Att kolla på morgonen och på kvällen är fullständigt onödigt, bortkastad tid, och skapar enbart nervositet.
Jag tycker att det är en ganska trevlig hobby. Visst är det pirrigt ibland, men det är lite av tjusningen.
Citera
2026-02-26, 08:06
Medlem
Citat:

Ett tips är att lägga 500kr på aktier som du tror på i dagsläget, så blir det betydligt mer givande att börja följa marknaden. Annars blir det mer dumscrollande än lärorikt.

Själv så föredrar jag en vanlig tidning, så man kan läsa i lugn och ro. Brukar köpa D.I på Fredagar och sätta mig på ett fik och läsa i lugn och ro. Det ger mig mer än en veckas scrollande.

Vill du inte köpa tidningen så har ditt lokala bibliotek oxå flera tidningar.

Vill jag sätta mig in i vad som händer däremellan så är det poddar som funkar bäst.
börsensfinest kommer en gång/vecka och sen finns det ju poddar från EFN och DI som kommer dagligen.
Citera
2026-02-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Du ska istället köpa aktier i stabila bolag som går bra, som har produkter du förstår dig på och alltså kan bedöma, och vars produkter du själv tycker om. Sen behåller du aktierna hela ditt liv, eller tills de slutat vara stabila, begripliga eller omtyckta.

Hur ska man veta när de inte är stabila, begripliga eller omtyckta om man inte har koll på börsen? Om man gör som du säger sitter man ju fullsmetad med Kodak, Nokia och Facit.
Citera
2026-02-26, 08:55
Medlem
När börsen nu står väldigt högt så är verkligen inte köp att rekommendera.
Enbart de som inte begriper sig på börshandel köper nu..
Avvakta tills det blir en rejäl nergång och studera börsen tillsdess att detta sker.
Men vill du bli av med dina pengar,så bara köp och så kan du gråta sen..
Nu kommer det en del som kommer att käfta emot, men det är sådana som inte begriper bättre..
Citera
2026-02-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
När börsen nu står väldigt högt så är verkligen inte köp att rekommendera.
Enbart de som inte begriper sig på börshandel köper nu..
Avvakta tills det blir en rejäl nergång och studera börsen tillsdess att detta sker.
Men vill du bli av med dina pengar,så bara köp och så kan du gråta sen..
Nu kommer det en del som kommer att käfta emot, men det är sådana som inte begriper bättre..

Det finns ju många exempel på enstaka aktier som gått ner under de senaste åren pga lågkonjunkturen och bör kunna vända uppåt.
Citera
2026-02-26, 09:27
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
En studie 2015 tydde på att 97% av daytraders går back efter 300 dagar, och hälften av de som går med vinst kan inte leva på det. Börsen är ett nollsummespel, och du tävlar med folk som har mer erfarenhet, bättre resurser, strategier, och insider information.

Ska du spara så köp indexfonder med låg förvaltningsavgift.
Citera
2026-02-26, 09:38
Medlem
Citat:

Nej, in i marknaden nu men börja smått.

Jag spenderar enorm tid till backtesting, skriver egna script för tradingstrategier osv och har på papper ett resultat 99% bara skulle kunna drömma om.

Det är dock just detta, på papper. När verkligheten slår till och psykologin blir ett faktum så är det ett heeeeeelt annat spel.

Mao, vill du förstå utveckling så är det att förstå vad du själv gör när du ligger t.ex minus och det fortsätter att rasa.
Citera
2026-02-26, 10:28
Medlem
pn222jws avatar
Närmsta bibliotek - läsa senaste Privata Affärer (placeringsguiden), läsa lite i Dagens Industri kan ge fina tips och varningar helt gratis.
Citera
2026-02-26, 11:45
Medlem
Skaffa lite kunskap om geopolitik och hur världsläget är. Just nu är vår valuta ganska stark mot dollarn, vilka gynnas av detta eller missgynnar? Guldet är på rekordnivå. Läs på om vissa bolag.

Jag tradade lite smått förut och lyckades jobba upp aktiekapitalet med runt 800 procent på ett år. Men i slutänden så föll det mesta och ett misstag jag lärde mig var att man blev lite smått förälskad och fast i vissa aktier / bolag.

Ett tips är att investera i investmentbolag eller förvärvsbolag istället för vanliga fonder. De fungerar lite på samma sätt fast fonder ägs oftast av banker, som mest bryr sig om att själva tjäna pengar istället för ägarna. Investmentbolag och förvärvsbolag har ett eget intresse att öka vinster och marknadsandelar, och de tar heller inte ut några faktiska avgifter som fondförvaltarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in