Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Rättelse: Rättar mig själv lite här. Kom på att jag hade både rätt och fel i det jag tidigare skrev. Hittar inte sidan igen. Men det jag fick veta den gången när jag ville begära ut uppgifter om någon annan via digital väg var att beställarens uppgifter sparas hos Skatteverket och kan bli offentliga handlingar. Samt att den personen man beställer uppgifter om kan begära ut uppgifter om de personer som beställt uppgifter om denne. Enda sättet att vara helt säker på att vara anonym är att besöka ett av Skatteverkets kontor och begära ut uppgifterna där. (Ska se om jag kan hitta sidan så jag får till en källa på uppgiften jag den gången fick till mig).
Nja. Du missförstår. Om dj mailar skatteverket och ber om uppgifter, så är även ditt mail till skatteverket offentlig handling. Alltså kan någon få se ditt mail.
Om du då mailar från en mailadress som enkelt kan spåras till sig, ja då är du inte särskilt anonym. Men om du mailar från en mailadress som inte kopplas till dig, då är du i praktiken anonym.
En del uppgifter, typ personbild lämnas bara ut på papper. Då om du uppger dig själv och din adress som mottagare så blir det ju inte anonymt. Men om du besöker ett kontor eller ringer och får uppgifterna på telefon lämnar du inte samma spår.