2026-02-26, 02:58
Medlem
Något ytterst märkligt har hänt med mitt trådlösa headset, JBL Quantum-810. Jag ansluter det via USB-dongel, och använder Windows 11 på en stationär dator. Efter att ha fungerat utmärkt i över tre år började headsettet plötsligt att låta som ett gammalt tröskverk, och spela ljudet mycket långsammare. Och som om inte det vore nog, när jag kollar på en film, och kör ljudet via headsettet, så låter det likadant, och till och med filmen går långsammare. Detta gäller helt oavsett källan: Ljud genom diverse MP-spelare, video via VLC eller YouTube.

Saken är dock den att när jag öppnar headsettet via ljudinställningarna i kontrollpanelen, går till fliken ”Avancerat” och ändrar vilken inställning som helst så börjar allting att fungera som det ska igen. Sedan fungerar det tills jag startar om Windows. För att få det att låta normalt igen måste jag gå till ljudinställningar, ändra vilken inställning som helst (det spelar alltså ingen som helst roll vad jag ändrar, och jag kan också ställa tillbaka den direkt efteråt).

Jag bör också tillägga att jag har två identiska headsets, och det andra beter sig numera på exakt samma sätt. Det har alltså ingenting med headsetten och/eller dongeln att göra, utan snarare något med mina windowsinställningar.

Headseten fungerar fortfarande perfekt på min Windows 10-dator. Jag har ingen ytterligare Windows 11-dator att testa på.

Headsettet går att aktivera som ljudkälla i Windows även när det inte är påslaget, det räcker med att dongeln sitter i. Problemet manifesterar sig även när headsettet är avslaget. Det går att se på att videos körs långsammare. Detta betyder snarast att problemet s.a.s. har sin uppkomst redan i dongeln. Så fort jag byter ljudkälla, till mina högtalare exempelvis, så låter det som det ska. Byter jag tillbaka till headsettet återvänder problemet, tills jag genomgår ovan beskrivna rutin i ljudinställningarna.

Det beror inte på mjukvaran till headsetten, för det uppvisar exakt samma beteende oberoende om denna körs eller inte.

Efter att problemet uppstod har jag uppdaterat både Windows och firmwaren till headsettet, utan någon förändring. Ingen uppdatering av firmwaren gjordes när problemet uppstod, så det kan inte vara kopplat till något sådant.

Vad kan detta högst besynnerliga problem bero på?
Citera
2026-02-26, 09:15
Medlem
Har du provat att ändra så USB inte går i sparläge mm? Win 11 kan vara spännande med USB
Citera
2026-02-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Har du provat att ändra så USB inte går i sparläge mm? Win 11 kan vara spännande med USB
Jag antar att detta är någon inställning i BIOS. Nej, det har jag inte gjort, men det är ytterst osannolikt att det är problemet, eftersom problemet uppstår när datorn just startats om, och då kan väl USB-porten knappast vara försatt i någon sorts sparläge.

Jag kanske bör tillägga att problemet uppstår oavsett vilken USB-port jag använder, och att mina USB-portar till synes fungerar utmärkt för andra ändåmål.
Citera
2026-02-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
Jag antar att detta är någon inställning i BIOS. Nej, det har jag inte gjort, men det är ytterst osannolikt att det är problemet, eftersom problemet uppstår när datorn just startats om, och då kan väl USB-porten knappast vara försatt i någon sorts sparläge.

Jag kanske bör tillägga att problemet uppstår oavsett vilken USB-port jag använder, och att mina USB-portar till synes fungerar utmärkt för andra ändåmål.

En ändring i windows (sparläge)
När kom problemet? Installerat ngt nytt sen dess ?
Citera
2026-02-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
En ändring i windows (sparläge)
När kom problemet? Installerat ngt nytt sen dess ?

Jag har alla sparfunktioner satta på "Aldrig", så jag tror inte att det är problemet.

Jag har inte installerat något nytt i samband med att problemet uppstod. Inget särskilt som jag kan komma på åtminstone.
Citera
2026-02-26, 17:20
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Har du provat ansluta ditt headset direkt till datorns bluetooth istället för med dongeln? (Om din dator nu har inbyggd bluetooth)
Citera
2026-02-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Har du provat ansluta ditt headset direkt till datorns bluetooth istället för med dongeln? (Om din dator nu har inbyggd bluetooth)

Ja, det fungerar som det ska.
Citera
2026-02-27, 23:20
Medlem
då kanske dongeln är kaputt
Citera
2026-02-27, 23:46
Medlem
Citat:
då kanske dongeln är kaputt
Fast jag har ju som sagt två identiska headsets, och båda donglar har börjat bete sig på samma sätt samtidigt.
Citera
2026-03-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
Fast jag har ju som sagt två identiska headsets, och båda donglar har börjat bete sig på samma sätt samtidigt.

Testa i felsäkertläge om det går
Citera
2026-03-02, 02:23
Medlem
Jag tror att jag har identifierat problemet. Min jobb-laptop kopplade hade kopplat upp sig till headsettets bluetooth samtidigt som jag körde genom dongeln till andra datorn.
Citera
2026-03-04, 17:45
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Testa i felsäkertläge om det går

Det kommer ju inte att fungera? Felsäkert läge läses ju inte drivrutiner in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in