2026-02-25, 19:53
Medlem
Citat:
Monogami är djupt rotat som en idealiserad relationsform i många samhällen, ibland kallat monogamism, vilket innebär att det ses som överlägset andra former.

Är det verkligen det som är det normala? Dom flesta förhållanden blir ju platoniska till slut och mina kompisar säger att det är inte normalt för människor att ligga med bara samma kvinna eller man hela tiden.

Det uppstår ju svartsjuka och ond, bråd, död.

Vad är det som gäller egentligen 2026?
Senast redigerad av Mistyarrow 2026-02-25 kl. 19:58.
Citera
2026-02-25, 19:54
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Singel.
Citera
2026-02-25, 19:56
Medlem
För mig är det den enda rätta formen, men för mänskligheten som helhet verkar det ganska poänglöst.
Citera
2026-02-25, 20:11
Medlem
Loreias avatar
Eller så väljer man själv vad som passar en. Alltid varit monogam tills något år tillbaka, nu poly och hittills funkar det fint.
Monogama förhållanden är vad som anses normalt i vårt samhälle, men jag antar att du menar vad som är mest "naturligt"?
Citera
2026-02-25, 20:16
Avstängd
svennehedlund1945s avatar
Kärringa stack och blev me färghandlare frå latrinamerika. Lika bra de. Nu kan man lägge de pussel ma vill.
Citera
2026-02-25, 20:30
Medlem
grungewhores avatar
Monogami är institutionaliserat i samhällsbilden framförallt då lagar kom till.

Det är en del av samhällsordningen och särskiljer oss från djuren. Sen att människor inte alltid är sexuellt monogama bör skiljas från den juridiska term som är polygami, något som är vanligare i mindre stabila regioner för att skydda kvinnorna.

Det är vanligt att man sammanblandar begreppet sexuellt och juridiskt. Man kallar sambos som dejtar exklusivt för monogama förhållanden, men det var de inte i juridisk mening förrän sambolag kom.
Citera
2026-02-25, 20:39
Avstängd
Citat:
Är det verkligen det som är det normala? Dom flesta förhållanden blir ju platoniska till slut och mina kompisar säger att det är inte normalt för människor att ligga med bara samma kvinna eller man hela tiden.

Varför bryr du dig om vad som "gäller" 2026?
Är du samma massa som en sextonåring, trettioåring, fyrtio- femtio- sextioåring just 2026?
Står det i stjärnorna eller vad händer?

Kollar man in flashen så är singel hett. Med ett djupt förankrat hat och en avgrundsdjup misstro emot det gruvliga väsen som kallas det motsatta könet.

Fråga absolut inte mig, har noll koll på trender men här får du ändå min analys.
Citera
2026-02-25, 20:53
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2026-02-25, 20:56
Medlem
Tittar man historiskt så ser man snabbt och tydligt att monogami är det optimala för människan. Utan den så blir samhällen snabbt väldigt stökiga.
Citera
2026-02-25, 21:14
Medlem
Citat:

För mig är monogami det rätta, hur andra gör skiter jag i!
Citera
2026-02-25, 21:15
Medlem
jjujjus avatar
För oss kristna belysta själar så är det bara det som gäller. När en ren själ hittar sin andre hälft så söker dom kärleken enbart i varandra.

Mitt hjärta är fyllt av kärlek och värme 🥰
Ni attraherar inte mig. Jag är immun mot antikrist.
Citera
2026-02-25, 22:38
Medlem
Merwinnas avatar
Var kommer citatet ifrån? Det måste du ange, om du ska markera det som citat. Om det är dina egna ord ska de inte vara i grå citatruta.

Till saken då. Polygami har säkert varit roligt för männen - när gamla fruns bröst börjar hänga, så tar man bara en ny 18-åring - eller rentav 15-åring - som bihustru. Man behöver inte välja bort den gamla frun för det, hon kan fortfarande duga som kamrat, och ibland även i sängen. Och gamla frun kan inte säga någonting. Så har det varit i Mellanöstern och Afrika, och i många av dessa länder är det fortfarande så.

...men för kvinnorna har det ju varit ett lidande. Svartsjuka, konkurrens och intriger bihustrurna emellan. Att vara tvungen att bo under samma tak med en kvinna man hatar, och uppfostra sina barn tillsammans med hennes - jag vill inte ens tänka på hur hemskt det skulle vara! Jag är glad att vi inte har så i Europa, och att vi har rätt att vägra sådana arrangemang om mannen skulle få konstiga idéer, t.ex. från porren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in