2026-02-25, 17:54
Medlem
Hallå flashback!

Se BILDER. Är det lugnt att ta bort förlängningsröret i från blandaren (som gått ned till badkaret) utan att det sprutar vatten? Alltså är det trycksatt eller är det bara att gänga av skiten?

Jag har tagit bort badkaret så jag har ingen nytta av det här möget - som jag dessutom slår knät emot titt som tätt när jag ska duscha.
Citera
2026-02-25, 18:14
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D3
Hallå flashback!

Se BILDER. Är det lugnt att ta bort förlängningsröret i från blandaren (som gått ned till badkaret) utan att det sprutar vatten? Alltså är det trycksatt eller är det bara att gänga av skiten?

Jag har tagit bort badkaret så jag har ingen nytta av det här möget - som jag dessutom slår knät emot titt som tätt när jag ska duscha.
Ja bara att ta bort
Citera
2026-02-25, 18:18
Medlem
Kort svar: ja

Långt svar: ja, för fan!
Citera
2026-02-25, 19:40
Medlem
Jag skulle lossa det och vrida in det mot väggen!
Citera
2026-02-25, 20:15
Medlem
Citat:
Hallå flashback!

Böj det uppåt, så har du ju en underredspolning som heter duga. Du kan nog klämma dit ett massagemunstycke också.
Citera
2026-02-25, 23:40
Medlem
ja du kan ta bort det och plugga med en VSH 12 plugg. så slipper du eländet.
Citera
2026-02-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Jag skulle lossa det och vrida in det mot väggen!
Det får nog bli en sån lösning. Vill jag ta väck det helt så måste jag ta bort hela blandaren först.

Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Böj det uppåt, så har du ju en underredspolning som heter duga. Du kan nog klämma dit ett massagemunstycke också.
Ha ha. Det hade varit nått.
Citera
2026-02-27, 16:07
Medlem
Citat:
Det får nog bli en sån lösning. Vill jag ta väck det helt så måste jag ta bort hela blandaren först.

Ha ha. Det hade varit nått.

Varför måste du ta bort hela blandaren?
Det är väl bara att skruva ut mutter o lossa röret.
(Sen sätta in en 50-öring (Ev. nedslipad) med en bit rund gummimatta och dra åt igen.)
Citera
2026-02-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
(Sen sätta in en 50-öring (Ev. nedslipad) med en bit rund gummimatta och dra åt igen.)
Det ser ut som att röret är gängat direkt in i blandaren?

Och med den häftiga kröken så kommer jag bara kunna vrida det 90˚ innan det tar i väggen.
Senast redigerad av R1D3 2026-02-27 kl. 17:05.
Citera
2026-02-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Jag fick för mig att röret inte hade nån rörlig mutter. Men efter att jag kollat igen så verkar det som du har rätt. Det är en ”utanpåliggande” mutter ser det ut som. Har tyvärr inga verktyg på plats så kan inte provdra just nu.
Citera
2026-03-01, 10:42
Medlem
Citat:
Jag fick för mig att röret inte hade nån rörlig mutter. Men efter att jag kollat igen så verkar det som du har rätt. Det är en ”utanpåliggande” mutter ser det ut som. Har tyvärr inga verktyg på plats så kan inte provdra just nu.

Det hade blivit onödigt komplicerat om gängan satt fast i röret och skulle matchas med tätning och att den samtidigt pekar rakt ut. Blir mycket snäva toleranser då och dyr tillverkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in