2026-02-26, 08:03
Medlem
På vintern måste man ju ha jacka utomhus, hur gör man då för att ta sig till klubben utan jacka på sig?
Citera
2026-02-26, 08:06
Medlem
halaltarzans avatar
....

Citat:
En klubbspelning är en intim konsert med en artist eller ett band på en mindre scen, ofta en nattklubb eller bar, snarare än en stor arena. Det kännetecknas av en tät och exklusiv atmosfär mellan artist och publik, där världsartister ibland uppträder för en mindre skara.

På pensionärsdiscot jag brukar gå på så ingår för övrigt garderoben i entréavgiften.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-02-26 kl. 08:08.
Citera
2026-02-26, 10:02
Medlem
Orm Ondes avatar
På den tiden man klädde sig bättre fanns garderoben för att hänga upp rockar och kappor. Även paraplyer, portföljer, galoscher och herrhattar lämnade man där. Rockvaktmästarens funktion var att se till så inget blev stulet och inte minst förväxlat i fyllan och villan när gästerna gick.

Alltefter som nykteristpatrasket lyckades förstöra den svenska krogkulturen genom att dela ut utskänkningstillstånd restriktivt, utnyttjar krögarna naturligtvis garderoben som ytterligare en intäktskälla. Därför hatar de flesta rockslusken och hans avgift. Men eftersom kavajen fortfarande är ett plagg som bärs inomhus, kan man sommartid slippa garderobsavgiften genom att bära kavaj i stället för jacka; ett knep som jag själv utnyttjat sedan 16 års ålder.

Som ung och fattig hatade jag garderobsavgiften, numera kan jag tycka att det är skönt att få hänga av sig ytterkläderna utan att riskera att de släpar i golvet över stolsryggen eller blir nerspillda.
Citera
2026-02-26, 11:44
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vet ej vart detta ämne passar bäst så det får bli här.

Jag var på klubbspelning för inte så länge sen. Hade en lite tunnare jacka just den dagen för att slippa lämna in och stå i den hundra meter långa garderobkön.

Jag hann inte gå långt in i lokalen innan fascistjäveln som kallas vakt ropar "Hörredu, du måste lämna in jackan!" efter mig.

Vafasiken då för? Jag stör väl ingen när jag har på mig en jacka? Kan inte se någon anledning med detta annat än att stället ska tjäna någon billig peng på garderobsavgiften. Har googlat lite och nej det verkar heller inte finnas någon lag som styrker detta.

Är nog olika saker det beror på tänker jag, utan att ha koll:

• Säkerhet - Folk lär väl drälla med jackor överallt. Högtalare, golv, bord, stolar
  • Slusk - Lär dyka upp flera samhällsklasser, neka alla och slippa JO-anmälan av någon kränkt
  • Dolda ting - jackor rymmer väl en del, så man kan ha olagligheter (ja... ì byxfickor med)

Något sådant kanske?
Citera
2026-02-26, 15:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Jag var på klubbspelning för inte så länge sen. Hade en lite tunnare jacka just den dagen för att slippa lämna in och stå i den hundra meter långa garderobkön.

Jag hann inte gå långt in i lokalen innan fascistjäveln som kallas vakt ropar "Hörredu, du måste lämna in jackan!" efter mig.

Vafasiken då för? Jag stör väl ingen när jag har på mig en jacka? Kan inte se någon anledning med detta annat än att stället ska tjäna någon billig peng på garderobsavgiften. Har googlat lite och nej det verkar heller inte finnas någon lag som styrker detta.

Minns en gång då jag var på något ställe. Vet inte varför, men de skulle ha av folk jackorna, vi betalade inte heller. Jag hade bara dragit på mig en luvjacka och nu ville någon gubbe alltså ha den. Det var en märklig situation där jag då inte skulle haft kläder på överkroppen. Men jag slapp och fick ha jackan.

Så handlar inte alltid om pengar heller.
Citera
2026-02-26, 15:44
Medlem
Med mycket folk i en lokal så blir det ganska snabbt stökigt med alla (vinter)jackor som hänger på stolar etc. Det är väl en trivselfråga och så är man trygg med att ingen tar jackan eller tömmer den på vad man har i fickorna. LIkaså om någon spiller öl på den och så vidare.

Jag tycker inte att man ska ha en garderobsavgift utan det ska vara en fri service.
Citera
2026-02-26, 16:38
Avstängd
Citat:

Har jobbat på klubb, det är lägre moms på garderobs intäkterna, så dom tjänar rätt bra på dom intäkterna, det är enda anledningen.
Citera
2026-02-26, 18:46
Medlem
Karmans avatar
Definiera "jacka". Är det ett grovt ytterplagg kan jag förstå det. Är det en lättare jacka avsedd mest för inomhusbruk/sommarkvällar förstår jag inte anledningen, mer än att klubben vill tjäna pengar på garderoben.
Citera
2026-03-01, 14:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Garderoberna drivs ofta av kriminella.

Har det någon betydelse egentligen? Hur som helst så fanns det ju i alla fall ett upplägg där garderobsavgiften skulle täcka dörr och garderob, och ingen jobbar gratis.
Citera
2026-03-03, 00:39
Medlem
Är det sommar behöver man inte lämna in jackan för den har man på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in